Förslag om skärpt vapenlag, i fortsättningen förvaras vapen inlåsta
En arbetsgrupp som inrikesministeriet tillsatt föreslår i sina preliminära linjedragningar flera preciseringar och skärpningar av skjutvapenlagen. Enligt arbetsgruppens förslag skulle det inte längre vara möjligt att förvara ett vapen så att en vapendel förvaras på ett olåst ställe separat från resten av vapnet.
Dessutom föreslår arbetsgruppen att om tillståndsinnehavaren förvarar ett synnerligen farligt skjutvapen eller mer än fem vapen ska vapnen förvaras i ett godkänt säkerhetsskåp eller i en förvaringslokal som polisinrättningen godkänt. För anskaffning av säkerhetsskåp föreslås en övergångstid på flera år. Skjutvapen kan i fortsättningen förvaras i ett s.k. vapenhotell, dvs. hos en näringsidkare i vapenbranschen som har tillstånd att förvara vapen.
Arbetsgruppen föreslår att ett vapen kan förvaras i ett fordon endast tillfälligt i samband med användning eller transport av skjutvapnet. Då ska vapnet förvaras på ett låst ställe eller annars inlåst så att det inte kan upptäckas av utomstående. Tillfällig förvaring som hänför sig till användningen kunde vara förvaring i samband med skyttetävlingar eller jakt.
Förslag om precisering av läkares anmälningsskyldighet och bestämmelser i lagen om liggetid för registreringarna
Bestämmelsen om anmälningsskyldighet för en läkare och anmälningsrätt för en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården fogades till skjutvapenlagen den 13 juni 2011. Det föreslås att bestämmelserna om läkares anmälningsskyldighet ändras så att en läkare i fortsättningen har skyldighet att i två situationer som beskrivs i lagen anmäla en person som är olämplig att inneha skjutvapen, vapendelar, patroner eller synnerligen farliga projektiler.
För det första ska en läkare göra en anmälan till polisen då en person enligt en sinnesundersökning, farlighetsbedömning eller annan rättspsykiatrisk undersökning konstateras utgöra en fara för sig själv eller för någon annan. För det andra ska en läkare göra en anmälan då en person oberoende av sin egen vilja tas in för psykiatriskt vård, och beslutet om vård bygger på en bedömning som gjorts utifrån ett självmordsförsök enligt vilken patienten på grund av mentalsjukdom utsätter sin egen eller andras hälsa och säkerhet för allvarlig fara. På denna grundval skulle anmälningsskyldighet uppstå då en läkare utgående från den bedömning som han eller hon gjort vid vården anser patienten vara olämplig att inneha skjutvapen, vapendelar, patroner eller särskilt farliga projektiler.
Läkare och andra yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården skulle dock ha rätt att anmäla en person utgående från patientuppgifter och efter att ha träffat personen, om denne uppvisar ett sådant beteende och hälsotillstånd enligt vilket han eller hon kan anses olämplig att inneha skjutvapen.
Anmälningarna kan förvaras i polisens informationssystem för förvaltningsärenden i högst tre år. Uppgifterna får behandlas endast i samband med behandling av vapentillståndsuppgifter.
Arbetsgruppen som inrikesministeriet tillsatt för att utreda ändringen av skjutvapenlagen lägger också fram ett förslag till ny lag om skjutbanor. Dessutom har arbetsgruppen diskuterat eventuella behov av att ändra bestämmelserna om vapen med fjäderfunktion, armborst och kraftiga luftvapen. Arbetsgruppen föreslår att de nya bestämmelserna om förvaring av skjutvapen också ska gälla kraftiga luftvapen.
Arbetsgruppen hör intressegrupper om sina preliminära linjedragningar måndagen den 3 december. Avsikten är att arbetsgruppens förslag blir klara senast den 31 december 2012.
Arbetsgruppen som bereder förslagen till lagändringar består av företrädare för myndigheter och organisationer på bred bas.
Arbetsgruppens preliminära linjedragningar finns på adressen http://www.intermin.fi/sv/lagberedning/skjutvapen
Närmare information: överinspektör Mika Lehtonen, 071 878 8581