Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Fortsatt starkt förtroende för polisen i Finland

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 15.6.2023 9.04
Typ:Pressmeddelande

Cirka 91 procent av dem som svarade på enkäten Polisbarometern berättade att de har rätt så stort eller mycket stort förtroende för polisen. Största delen av svarspersonerna upplevde att polisen bär ansvaret för den allmänna ordningen och säkerheten, men en del oroar sig över brottsligheten. Den färska polisbarometern beskriver på ett mer omfattande sätt än tidigare finländarnas bedömningar av polisverksamheten och av läget i fråga om Finlands inre säkerhet.

I allmänhet är förtroendet för polisen fortsatt starkt, och största delen av svarspersonerna upplevde att polisen behandlar människor med respekt och rättvisa. Enligt polisbarometern är förtroendet för polisen stort i olika befolkningsgrupper. Det finns inga betydande skillnader i granskningarna enligt ålder, kön eller utbildning. Något mindre förtroende för polisen har låginkomsttagare (87 %) och de som var arbetslösa vid tidpunkten för enkäten (77 %).

En av de viktigaste orsakerna till förtroendet var enligt svarspersonerna att de upplevt att verksamheten varit saklig och rättvis. Däremot försämrades förtroendet av att polisens resurser ansågs vara knappa, vilket i sin tur upplevdes minska polisens synlighet i vardagen.

- Förtroende är en förutsättning för polisens verksamhet. Därför är det viktigt att allmänheten litar på polisen och också på andra säkerhetsmyndigheter. Med tanke på utvecklingen av polisverksamheten är det särskilt viktigt att få information om de grupper där förtroendet ytterligare behöver stärkas, säger polisdirektör Stefan Gerkman.

Polisbarometerns undersökningsmetoder har reviderats, och materialet är betydligt mer omfattande och regionalt mer representativt än tidigare. På grund av ändringarna kan resultaten inte jämföras med tidigare polisbarometrar.

- Det stora slumpmässiga urvalet på 8 500 personer och den goda svarsprocenten gör att den aktuella polisbarometern är starkare än tidigare barometrar både forskningsmässigt och med tanke på verksamhetspolitiken. Undersökningsmaterialet är regionalt representativt och med hjälp av det kan polisinrättningarnas områden jämföras med varandra. Det finns betydande skillnader mellan polisinrättningarnas områden, och de kan nu undersökas mer ingående än tidigare, säger forskare Matti Vuorensyrjä från Polisyrkeshögskolan.

När det gäller brott oroar rattfylleri mest

Av polisens uppgifter ansågs bland annat larmuppdrag samt utredning och bekämpning av våldsbrott vara särskilt viktiga. I dessa uppgifter hade polisen enligt svarspersonerna delvis lyckats bättre än i genomsnitt. När det gäller utredning och bekämpning av sexualbrott var svarspersonernas bedömningar dock något sämre än genomsnittet.

De brott som svarspersonerna mest var oroade över var rattfylleri, skjutvapenbrott, användning och försäljning av narkotika, it-brottslighet, sexuella trakasserier och sexuellt våld samt misshandel. Allra mest oro orsakade rattfylleri, som oroade ganska mycket eller väldigt mycket 80 procent av svarspersonerna.

Även om brottsligheten ser ut att ha minskat i Finland i ett längre perspektiv, gavs det också kritiska bedömningar av polisverksamhetens effekter. Till exempel bedömde ungefär hälften av svarspersonerna att polisen lyckas ta fast inbrottstjuvar relativt väl.

Regionala skillnader i trygghetskänslan

Finländarnas oro för brottslighet och det hur ofta de blir utsatta för brott när det gäller olika brottstyper verkar ha minskat i ett längre perspektiv. Cirka 74 procent av dem som svarade på enkäten bedömde att situationen i fråga om brottslighet inte är särskilt allvarlig eller nästan alls allvarlig i deras närmiljö. Det fanns dock regionala skillnader i trygghetskänslan. Det är skäl att fästa uppmärksamhet vid dessa skillnader.

I Östra Nyland bedömde ungefär en tredjedel (34 %) av svarspersonerna att brottsligheten är ett ganska eller mycket allvarligt problem i deras närmiljö. Motsvarande andel i Västra Nyland var omkring 24 procent och i Helsingfors under 20 procent. Minst oro för brottsligheten upplevde de som bor inom området för polisinrättningen i Österbotten (12 %).

Äldre svarspersoner och kvinnor bedömde lite oftare än män och unga att brottsligheten är ett allvarligt problem i deras närmiljö.

Brott anmäls inte alltid till polisen

Enligt polisbarometern fanns det betydande skillnader mellan olika brott i hur låg tröskeln att göra en anmälan är. I enkäten frågades det om den som svarar hade blivit offer för eller utsatt för ett visst brott och gjort en anmälan till polisen om detta. 

Tröskeln att göra en anmälan var lägst i fråga om bilstölder, inbrottsstölder och stölder av egendom, medan mindre än hälften av nätbrotten anmäldes till polisen. Tröskeln att göra en anmälan var högst när det gäller sexuella trakasserier eller sexuellt våld. Endast cirka 11 procent av fallen anmäldes till polisen.

Enligt svarspersonerna var orsaken oftast att de inte upplevde brottet som tillräckligt allvarligt. När det gäller misshandel var den viktigaste orsaken till att inte göra en anmälan det att offret ansåg att frågan var privat.

- Ett brott är alltid en allvarlig sak, och brott ska anmälas till polisen. Resultatet visar att en betydande del av brottsligheten är dold brottslighet som inte kommer till myndigheternas kännedom. Förtroendet för myndigheterna sänker tröskeln för anmälan, och här har också polisens förebyggande verksamhet en viktig roll, säger polisdirektör Stefan Gerkman.

Bakgrund till polisbarometern

Polisbarometern har genomförts i samarbete mellan inrikesministeriet, Polisyrkeshögskolan och Statistikcentralen. Polisbarometern har publicerats sedan 1999.

Materialet samlades in mellan oktober 2022 och januari 2023 och det baserar sig på ett slumpmässigt urval och en kombinerad webb- och postenkät. Undersökningen gjordes bland personer i åldern 15–75 bosatta i det finländska fastlandet. Urvalet i undersökningen omfattade 8 500 personer varav totalt 4 044 svarade på enkäten.

Ytterligare information:

Matti Vuorensyrjä, forskare, Polisyrkeshögskolan, tfn 0295 483 806, fornamn.efternamn@poliisi.fi  
Stefan Gerkman, polisdirektör, inrikesministeriet, tfn 0295 488 552, fornamn.efternamn@gov.fi

PolisbarometernLänk till en annan webbplats
Polisyrkeshögskolan brottslighet forskning förtroende polisväsen publikationer

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet