Nödcentralsverksamheten tryggas genom lagändringar
Statsrådet har i dag till riksdagen överlämnat en proposition med förslag till ändring av lagen om nödcentralverksamhet. I propositionen föreslås att nödcentralen i fortsättningen kan föra över de nödsamtal som kommer från ett abonnemang eller en utrustning som inte kan identifieras till en separat kö. Med detta avses situationer där samtalen kommer från telefoner utan SIM-kort. Dessutom föreslås att det krävs en förhandsregistrering för att använda den kommande tjänsten för nödtextmeddelande till 112.
Målet är att främja befolkningens säkerhet genom att trygga nödcentralsverksamheten och den optimala användningen av resurserna hos myndigheterna i hjälpkedjan.
Samtal som kommer från en utrustning som inte kan identifieras förs över till en kö
Man kan ringa nödnumret fast det inte finns något SIM-kort i telefonen. Samtalen besvaras i den ordning de kommer in. Avsikten är att Nödcentralsverket i fortsättningen kan föra över nödmeddelandet till en separat kö för att vänta på svar om meddelandet kommer från en utrustning som inte kan identifieras och lokaliseras. Med detta avses vanligen situationer där samtalen kommer från telefoner utan SIM-kort. Avsikten är att man i den separata kön hör ett meddelande efter vilket samtalet övergår till den normala nödmeddelandekön. Fördröjningen uppskattas vara 17 - 34 sekunder.
Det är sannolikt att de som ringer samtal som inte hör till nödcentralerna i och med fördröjningen lägger på innan någon svarar, vilket betyder att den operativa resursen vid nödcentralerna kan användas för att sköta riktiga nödmeddelanden. Uppskattningsvis 95 procent av de samtal som kommer från telefoner utan SIM-kort är oavsiktliga eller osakliga samtal, felringningar eller okynnessamtal.
Registrering för nödtextmeddelandetjänsten krävs
I och med det nya nödcentralsdatasystemet kommer Nödcentralsverket att ta i bruk en tjänst för nödtextmeddelande till 112. Avsikten är att ta tjänsten i bruk 2016. Tjänsten är avsedd för hörselskadade och andra specialgrupper för vilka det är svårt eller omöjligt att ringa ett nödsamtal.
För att kunna säkerställa servicenivån och tillgången till hjälp föreslås det att man ska registrera sig i förväg för nödtextmeddelandetjänsten.
Behandlingen av ett nödmeddelande som kommit in via sms tar enligt uppskattning 10 - 15 minuter medan ett nödsamtal pågår i medeltal i 1 - 2,5 minuter. Ett nödsamtal är det snabbaste sättet att få hjälp.
Avsikten är att lagändringarna ska träda i kraft år 2015.
Närmare information på projektsidan: www.intermin.fi/sv/lagberedning/mottagande_av_nodmeddelanden
På webbsidan kan du också prenumerera på nyheter till din e-post för att följa hur beredningen framskrider.
Ytterligare information: Johanna Hakala, konsultativ tjänsteman, tfn 0295 488 452