Hätäkeskustoimintaa turvataan lakimuutoksilla
Valtioneuvosto on tänään antanut eduskunnalle esityksen hätäkeskustoiminnasta annetun lain muuttamisesta. Esityksessä esitetään, että jatkossa hätäkeskus voisi laittaa jonoon ne hätäpuhelut, jotka tulevat tunnistamattomasta liittymästä tai laitteesta. Tällä tarkoitetaan tilanteita, joissa puhelut tulevat SIM-kortittomista puhelimista. Lisäksi esitetään, että tulevaan 112-hätätekstiviestipalveluun tulisi rekisteröityä ennakkoon.
Tarkoituksena on edistää väestön turvallisuutta turvaamalla hätäkeskustoiminta ja auttamisen ketjun viranomaisten resurssien optimaalinen käyttö.
Tunnistamattomasta laitteesta tulevat puhelut jonoon
Hätänumeroon soittaminen on mahdollista vaikka puhelimessa ei olisi SIM-korttia. Puheluihin vastataan saapumisjärjestyksessä. Jatkossa Hätäkeskuslaitos voisi siirtää hätäilmoituksen erilliseen jonoon odottamaan vastausta, jos se tulee laitteesta, jota ei voida tunnistaa ja paikantaa. Tällä tarkoitetaan yleensä tilanteita, joissa puhelut tulevat SIM-kortittomista puhelimista. Erillisessä jonossa kuultaisiin tiedote, jonka jälkeen puhelu siirtyisi normaaliin hätäilmoitusjonoon. Viive olisi arvion mukaan 17-34 sekuntia.
Viiveen myötä hätäkeskukseen kuulumattomien puheluiden soittajat todennäköisesti luovuttaisivat ennen kuin puheluun vastataan, jolloin hätäkeskusten operatiivinen resurssi olisi käytettävissä oikeiden hätäilmoitusten hoitamiseen. Arvioiden mukaan SIM-kortittomista puheluista noin 95 % ovat virheellisiä, tahattomia, asiattomia tai ilkivaltaisia soittoja.
Hätätekstiviestipalveluun tulisi rekisteröityä
Uuden hätäkeskustietojärjestelmän myötä Hätäkeskuslaitos on ottamassa käyttöön 112-hätätekstiviestipalvelun. Palvelu otettaneen käyttöön vuonna 2016. Palvelu on tarkoitettu kuulovammaisille ja muille erityisryhmille, joille hätäpuhelun soittaminen on vaikeaa tai mahdotonta.
Esityksen mukaan hätätekstiviestipalveluun tulisi rekisteröityä ennakkoon, jotta voidaan varmistaa palvelutaso ja avun saanti.
Hätätekstiviestin käsittely vie arviolta 10-15 minuuttia, kun hätäpuhelussa aikaa kuluu keskimäärin 1- 2,5 minuuttia. Hätäpuhelu on nopein tapa saada apua.
Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2015.
Lisätietoja hankesivulta
Sivulta voit myös tilata uutisia valmistelun etenemisestä omaan sähköpostiisi.
Lisätietoja: neuvotteleva virkamies Johanna Hakala, 0295 488 452