Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Landskapsreformen förenhetligar beredskapsstrukturerna

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 7.5.2018 8.00 | Publicerad på svenska 9.5.2018 kl. 8.32
Typ:Nyhet
Kuva: Loiste Oy

En överraskande situation som sätter samhällsstrukturerna och beredskapen på prov kan uppstå när som helst. Försörjningsberedskap och tryggande av verksamhetens kontinuitet i störnings- och undantagssituationer är de viktigaste uppgifterna för beredskapsplaneringen. I landskapsreformen betonas samordningen av beredskapens verksamhetsmodeller och flexibiliteten i säkerhetsaktörernas strukturer.

I fortsättningen kommer Finlands offentliga förvaltning att ordnas på tre nivåer, nämligen staten, landskapet och kommunen. I förslaget till landskapslag anges två huvuduppgifter för beredskapsförberedelserna. Landskapskoncernen ska ordna sin verksamhet så att räddningsverket, ansvarsområdena inom Närings-, trafik- och miljöcentralen, social- och hälsovårdsväsendet samt miljö- och hälsoskyddet kan sköta sina lagstadgade uppgifter så bra som möjligt också i olika störningssituationer och under undantagsförhållanden. Till landskapets uppgifter hör också att samordna de olika aktörernas beredskap.

– I alla landskap har man upplevt att beredskapsfrågor är viktiga och beredningen har framskridit i god anda. I landskapen finns en god stämning på arbetet. Beredskapen är en gemensam sak som inte i nämnvärd utsträckning har orsakat motsättningar eller motstånd, säger en nöjd ledande sakkunnig vid inrikesministeriet, Markus Viitaniemi, som samordnar utvecklingsprogrammet för landskapens beredskap.

Målet med beredskapen är att sörja för förebyggande av olyckor och störningssituationer och för förberedelserna inför verksamheten när dessa är överhängande. Beredskap innebär att man på förhand förbereder sig på olika storolyckor, krissituationer eller en möjlig krigstid. Genom beredskapen försöker man förebygga risksituationer och förbereder sig på att agera under en kris.

Samordning och samarbetsstrukturer

Markus Viitaniemi Räddningsverken deltar aktivt i landskapens beredskapsförberedelser. I och med landskapsreformen har landskapen i uppgift att upprätthålla beredskapens samarbetsstrukturer. Enligt planen i landskapsmodellen bereder sig varje ansvarsområde inom landskapet på att trygga sin egen verksamhets kontinuitet i störningssituationer.

Landskapet ska åter samordna beredskapen inom de olika ansvarsområdena så att myndigheterna kan handla effektivt i en eventuell katastrofsituation. Till exempel rör ett omfattande långvarigt elavbrott flera än en sektor.

– Det har inrättats beredskapsforum i landskapen. I dem planeras hur beredskapen i landskapen ska ordnas. Befintliga samarbetsstrukturer har dessutom bearbetats så att man allt bättre kan agera i den nya miljön med landskap, preciserar Viitaniemi.

Beredskap inför störningssituationer

Inrikesministeriet ska i fortsättningen ansvara för den riksomfattande samordningen av den regionala gemensamma beredskapen både på centralförvaltningsnivå och mellan landskapen. Ministeriet svarar också för samordningen av samverkan. Målet med utvecklingsprogrammet för landskapens beredskap är att stödja förberedelserna för landskapens beredskap och koncernförvaltning samt kompetensutvecklingen för nyckelpersonalen.

I de stora landskapen, såsom i Nyland och Egentliga Finland, har förberedelserna framskridit långsammare. Där måste beredskapsstrukturerna planeras förutom på landskapsnivå också på regionalkommunal och lokal nivå.

– Det gäller ett problem med storleksgrad. Även om beredningen sker i flera etapper, är det viktigt att beredskapsförberedelserna är klara genast när landskapen inleder sin verksamhet, framhäver Viitaniemi.

Beredskapen bygger på modellen för övergripande säkerhet

Den övergripande säkerheten är en samverkansmodell för den finska beredskapen, där det sörjs för samhällets vitala funktioner i samarbete mellan myndigheter, näringsliv, organisationer och medborgare. Ansvarsfördelningen och uppgifterna i fråga om samhällets beredskap grundar sig på lagstiftning. Styrkan i samverkansmodellen är att den täcker alla nivåer och aktörer i samhället.

– I störningssituationer medverkar ofta flera aktörer som sköter sina egna lagstadgade uppgifter. Hur myndigheterna och andra aktörer inom landskapet fungerar ihop i situationen avgör hurdana effekter störningen har för invånarna i landskapet, säger Viitaniemi.

Den nationella och regionala riskbedömningen utgör underlag för beredskapen i landskapen. Finlands nationella riskbedömning uppdateras under 2018. Landskapen kommer också att bereda egna regionala riskbedömningar. Utarbetandet av regionala riskbedömningar genomförs som en del av beredskapsförberedelserna i landskapen.

– Beredningsarbetet utförs i förvaltningsövergripande samarbete under ledning av räddningsverk och regionförvaltningsverk enligt räddningsverks områden, berättar Viitaniemi.

Beredskapsstrukturerna förenhetligas

tunga packade snön, Foton: Loiste Oy Landskapsreformen öppnar flera möjligheter också för ett nytt slags samarbete. I beredningen har uppmärksamhet fästs vid utvecklingen av den förvaltningsövergripande samverkans strukturer och verksamhetsmodeller på landskapsnivå. Målet med att bilda nätverk mellan säkerhetsmyndigheterna och landskapets olika ansvarsområden är att bevara funktionsförmågan. Avsikten är att allt effektivare koppla också organisationerna och näringslivet till beredskapssamarbetet på landskapsnivå.

– Betydelsen av en gemensam lägesbild blir allt större i kris- och störningssituationer. Ett smidigt samarbete mellan säkerhetsmyndigheterna och landskapets olika ansvarsområden skapar en stark grund för samverkan också i en eventuell undantagssituation, säger Viitaniemi.

Cybersäkerhet är en del av beredskapen

I det tekniska samhället är allt flera ärenden beroende av bitar. Den digitala världens säkerhet, den s.k. cybersäkerheten, är ett klart kärnområde inom beredskapen. På denna front har det även övervägts om Finland kan ta rollen som ett land som bygger normer i den digitala världen och fungerar som ett slags cyberfredsmäklare.

I och med digitalisering har samhället blivit sårbart på ett nytt sätt. Cybersäkerheten och beredskapen inför hybridhot har beaktats också som en del av landskapsreformen. Enligt Viitaniemi finns det i landskapsreformen en betydande potential att utveckla beredskapsplaneringen så att den blir allt stabilare.

– Landskapsreformen som träder i kraft vid ingången av 2020 är en ypperlig möjlighet att föra beredskapen till en ny nivå, säger Viitaniemi beslutsamt.

Ytterligare information:
Markus Viitaniemi, ledande sakkunnig, tfn 0295 488 257, [email protected]

alueuudistus-arkisto
föregripande landskapsreform räddningsväsen upprätthållande förändring

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet