Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen

Man vill förbättra ställningen för minderåriga asylsökande

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 2.2.2005 11.24
Typ:Pressmeddelande -

Man vill förbättra och klarlägga ställningen för minderåriga asylsökande som är i Finland utan vårdnadshavare. En arbetsgrupp vid inrikesministeriet har just färdigställt sin rapport och kommer med förslag till effektivisering av informationsöverföringen mellan myndigheterna och spårande av föräldrar eller andra vårdnadshavare till minderåriga barn. Dessutom föreslår arbetsgruppen nya stödåtgärder i anslutning till återsändning av minderåriga som fått avslag på sina ansökningar om uppehållstillstånd.

När riksdagen antog den nya utlänningslagen förutsatte den att regeringen följer noga hur den nya lagen fungerar och hur den tillämpas och att den i sin uppföljning vid sidan av andra frågor tar hänsyn till frågor som hänför sig till barnets ställning och barnets bästa. Arbetsgruppen som utrett de minderårigas ställning hade som ledande princip att utreda hur man bäst förverkligar barnets bästa i frågor som ingår i arbetsgruppens mandat. Arbetsgruppen föreslår också några ändringar i utlänningslagen.

En bestämmelse i utlänningslagen om skyldigheten att utlämna uppgifter

Enligt arbetsgruppen är det förenligt med barnets bästa att beslut som gäller honom eller hennefattas på basis av fakta som utretts grundligt. Detta förutsätter att tillståndsmyndigheten har tillgång till sådan information i större utsträckning som är av betydelse med tanke på beslut och att informationen också flyter mellan de mottagande myndigheterna och tillståndsmyndigheterna.

Arbetsgruppen som utrett hur barnets bästa förverkligas i fråga om minderåriga asylsökande föreslår också att en bestämmelse om skyldigheten att utlämna uppgifter intas i utlänningslagen för att klargöra situationen för överföring av information mellan myndigheterna. Bestämmelsen skulle förplikta myndigheterna på den mottagande sidan att utan hinder av sekretessbestämmelserna utlämna uppgifter till tillståndsmyndigheten. Enligt arbetsgruppen skall det finnas tydliga principer för överföring av information mellan myndigheterna, och parterna skall vara medvetna om dessa principer. Det väsentliga är att verksamhetens transparens och konfidentiella karaktär kan säkerställas.

Dessutom skall det utarbetas praktiska anvisningar som är gemensamma för inrikesministeriets och arbetsministeriets förvaltningsområde för att samtliga aktörer skall ha samma uppfattning om vilka uppgifter som kan förmedlas med stöd av den nya bestämmelsen och vilka omständigheter som i synnerhet skall beaktas när uppgifter överförs.

Arbetsgruppen anser att möjligheten att återkalla uppehållstillstånd enligt gällande utlänningslag borde också prövas i fråga om minderåriga asylsökande som saknar vårdnadshavare om tillstånd har beviljats på felaktiga grunder. Detta behöver nödvändigtvis inte leda till avlägsnande ur landet, eftersom ett nytt lagenligt beslut fattas på basis av nya uppgifter.

Det är förenligt med barnets bästa att spåra barnets föräldrar eller andra vårdnadshavare

Arbetsgruppen anser att det är förenligt med barnets bästa att barnet vet var hans eller hennes föräldrar är. Det är viktigt för barnets välmående och balanserade utveckling att barnet i sista hand genom att hans eller hennes föräldrar spåras får veta var föräldrarna är eller vad som har hänt med dem. Ju mindre barn det är fråga om desto viktigare är det att hitta hans eller hennes föräldrar. Barnet har rätt att ha regelbunden kontakt med sina föräldrar, och myndigheterna skall stödja barnets kontakter om de inte strider mot barnets bästa.

Arbetsgruppen föreslår att i utlänningslagen intas en bestämmelse där Utlänningsverket åläggs ansvaret för att börja spåra föräldrar eller andra vårdnadshavare till minderåriga som saknar vårdnadshavare.

Effektivare stöd för återsändning av minderåriga

Enligt arbetsgruppens uppfattning skall man under hela asylproceduren lämna barnet information om möjligheten att frivilligt eller självmant återvända hem. För minderåriga som saknar vårdnadshavare är detta även viktigare än för asylsökande som uppnått myndig ålder. När uppgifter förmedlas skall barnets utveckling och ålder noga beaktas.

Man skall berätta öppet om asylprocedurens olika skeden för barnet och grupphem eller familjegrupphem skall förbereda barn för återresa om de har fått avslag på sina ansökningar. I utbildning för företrädare skall man betrakta återsändning av ett barn/ett barns återresa till hemlandet som en realistisk konsekvens av asylproceduren. De internationella organisationernas (t.ex. IOM) och medborgarorganisationernas roll skall klarläggas.

Arbetsgruppen anser att minderåriga asylsökande som fått avslag på sina ansökningar skall ges stöd för att självmant återvända hem.

Enligt arbetsgruppens uppfattning kan minderåriga asylsökande utan vårdnadshavare återsändas endast i de fall då man har försäkrat sig om att de får ett behörigt mottagande i hemlandet. På detta sätt kan man säkerställa varaktighet för skydd och omsorg vilka är nödvändiga för barnets välmående. Som mottagande part kan man tänka sig barnets förälder eller annan faktisk vårdnadshavare. Dessutom kan en institution eller organisation som sköter barnskyddsfrågor i landet komma i fråga förutsatt att de fungerar på behörigt sätt och att de kan erbjuda barnet tillräckligt skydd och omsorg.

Utgångspunkten är att man redan under asylproceduren säkerställer att en minderårig tryggt kan återsändas till sitt hemland. Om man dessutom har försäkrat sig om att en behörig part tar emot den minderåriga och att återsändning är förenligt med barnets bästa, kan barnet återsändas. Förhållandena i det mottagande landet skall bedömas mycket noga när det är fråga om minderåriga barn. Innan avlägsnande ur landet verkställs skall man dessutom ännu bedöma huruvida barnets bästa förvekligas. Arbetsgruppen föreslår att man till polisens anvisning om avlägsnande ur landet fogar anvisningar som hänför sig till det minderåriga barnets särställning.

Inrikesminister Kari Rajamäki vill att de föreslagna bestämmelserna intas i utlänningslagen

Inrikesminister Kari Rajamäki ger sitt fulla stöd till de förslag som lagts fram av arbetsgruppen som undersökt ställningen för minderåriga asylsökande utan vårdnadshavare. Enligt Rajamäki stödjer en välfungerande informationsöverföring mellan myndigheterna på den mottagande sidan och tillståndssidan förverkligandet av barnets bästa.

- Det är förenligt med barnets bästa att beslut som gäller honom eller henne fattas på basis av fakta som utretts grundligt och som är riktiga. I utlänningslagen skall intas en bestämmelse som förpliktar myndigheterna på den mottagande sidan att utan hinder av sekretessbestämmelserna utlämna uppgifter till tillståndsmyndigheterna, konstaterar Rajamäki.

Minister Rajamäki stödjer arbetsgruppens förslag också när det gäller att spåra föräldrar till minderåriga asylsökande som saknar vårdnadshavare. Det är förenligt med barnets bästa att barnet i sista hand genom att hans eller hennes föräldrar spåras får veta var föräldrarna är eller vad som har hänt med dem. Minister Rajamäki anser att ändringarna i utlänningslagen enligt arbetsgruppens förslag skall beredas under innevarande år.

År 2004 ansökte 139 minderåriga barn asyl i Finland

Under förra decenniet tvingades till och med 20 miljoner barn fly från sina hem huvudsakligen på grund av beväpnade konflikter. Barn söker asyl också därför att de har blivit utsatta för förföljelse, utnyttjats i den egna familjen, blivit offer för handel med barn eller tvingats ut ur sina hem i hopp om bättre levnadsförhållanden för familjen. Enligt UNHCR ansökte cirka 12 800 minderåriga utan vårdnadshavare asyl i 28 industrialiserade länder år 2003.

Under senare år har antalet minderåriga asylsökande utan vårdnadshavare ökat i Finland. År 2004 uppgick antalet minderåriga asylsökande utan vårdnadshavare till 139 och de kom från 26 olika länder. Merparten av dem var pojkar som var nära myndig ålder. Förra året beviljade Utlänningsverket en asylsökande asyl. Tretton minderåriga fick uppehållstillstånd på grund av behov av skydd, fem av individuella mänskliga orsaker och en på grund av familjeband. Antalet sökande som avvisades till ett annat land var 24, fyra fick avslag på sina ansökningar och i sju fall förföll behandlingen av ansökan.

I rapporten om förverkligande av barnets bästa i fråga om minderåriga barn som saknar vårdnadshavare och som söker asyl i Finland ingår ett utlåtande och en avvikande mening. Rapporten kan läsas i sin helhet på finska på adressen www.intermin.fi/julkaisu/32005.

Närmare information: regeringsrådet Annikki Vanamo-Alho, (09) 160 42790, statssekreterare Kari Salmi, (09) 160 42802

Kari Rajamäki

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2026
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet