Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Nya bestämmelser om gränsbevakningsväsendet och gränszonen träder i kraft den 1 september 2005

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 25.8.2005 10.53
Typ:Pressmeddelande -

Lagstiftningen om gränsbevakningsväsendet och gränszonen revideras den 1 september 2005, då lagarna av den 15 juli, bland annat lagen om gränsbevakningsväsendets förvaltning (577/2005), gränsbevakningslagen (578/2005) samt lagen om behandling av personuppgifter vid gränsbevakningsväsendet (579/2005) träder i kraft.

Statsrådets förordningar om gränsbevakningsväsendet, om gränsövergångsställen samt om fördelningen av gränskontrolluppgifter vid dem och om gränszonens bakre gräns som ges av statsrådet i dag torsdagen den 25 augusti träder samtidigt i kraft. Dessutom träder sex förordningar från inrikesministeriet som givits den 25 augusti i kraft den 1 september. Dessa är bland annat förordningarna om gränsbevakningsväsendets förfarande vid förvaring av egendom som omhändertagits, om gränsbevakningsväsendets metoder vid stoppande av fortskaffningsmedel och användning av maktmedel samt beslut om gränsbevakningsväsendets skyldighet att anmäla misstänkta brott som det fått kännedom om och brottsbekämpningsåtgärder som det inlett.

De viktigaste konsekvenserna av totalreformenTotalreformen klargör regleringen om gränsbevakningsväsendet samt ansvarsförhållandet mellan myndigheterna. Gränsbevakningsväsendets samarbete med framför allt polisen fördjupas och effektiviseras. Gränsbevakningsmännen får rätt att ingripa i ordningsstörningar som de möter utan begäran av polisen, men polisen kan dock ta sig an ärendet och leda det.

Gemensamma utredningsgrupper för polisen, tullen och gränsbevakningsväsendet kommer att användas i större utsträckning. Gemensamma utredningsgrupper finns redan på de mest frekventerade gränsövergångsställena. Reformen innebär att registren kan utnyttjas bättre för gemensamt bruk och en effektivisering av bekämpningen av gränsöverskridande allvarlig brottslighet.

Gränsbevakningsväsendets förundersökningsuppgifter fördjupas. Gränsbevakningsväsendet koncentrerar sig ändå som förundersökningsmyndighet på gränsöverskridande kriminalitet när det gäller persontrafiken. Organisering av illegala inresor, förfalskningar av resedokument, och människohandel är brottslighet som gränsbevakningsväsendet framför allt skall bekämpa. I sådana fall kan gränsbevakningsväsendet i framtiden utreda hela fallet, om det inte anses vara motiverat att flytta över utredningen på polisen eller tullen. I dag måste förundersökningen överföras till förundersökningsmyndigheterna, om förundersökningen kräver till exempel att någon kallas till förhör. Gränsbevakningsväsendet skall i framtiden undersöka rattfylleribrott och också bestämma tillfälligt körförbud.

Reformen minskar inte polisens helhetsansvar för brottsbekämpningen och ändrar inte den etablerade uppgiftsfördelningen mellan gränsbevakningsväsendet och tullen. Gränsbevakningsväsendet kan i och med reformen anses vara ledande gränssäkerhetsmyndighet.

Gränsbevakningsväsendet kan utföra förundersökning som leder till ordningsbot eller straffyrkande i fall där övervakningen över att bestämmelserna iakttas också för närvarande hör till gränsbevakningsväsendet. Sådana är till exempel förseelser som gäller utlänningsfrågor, jakt och fiske samt vattentrafik.

Övervakningen över att bestämmelserna om miljön, naturresurser och fornminnen iakttas skall intensifieras i glesbygdsområden och på havsområdena genom att det föreskrivs övervakningsuppgifter för gränsbevakningsväsendet i anslutning till dessa.

Bevakningsområdets gränser avskaffas, små ändringar vid den östra gränszonen

Gränsen för gränsbevakningsväsendets bevakningsområde som gränsar till rikets gräns eller havet avskaffas. Gränsbevakningsmännen kan i framtiden slutföra sin uppgift också om det kräver insatser också på något annat än på det nuvarande bevakningsområdet. Ändringen minskar behovet av att överföra enskilda uppgifter från en myndighet till en annan. Det ökar också flexibiliteten i myndighetssamarbetet och utvidgar till exempel möjligheterna att använda gränsbevakningsväsendets specialutbildade beredskapstrupper för den inre säkerheten.

Gränszonen vid den östra gränsen blir smalare och dess bakre gräns flyttas på en del ställen. Bestämmelserna om gränszonstillstånd förnyas. Avsikten är att minska begränsningarna i samband med gränszonen.

Utbildningen och språkkunskapskraven förnyas

Samtidigt som gränsbevakningsmännens befogenheter utvidgas över hela landet, förlängs studietiden för gränsbevakarnas grundutbildning från sex månader till ett år. Studierna kompletteras bland annat med förundersökningsutbildning. Utbildningssamarbetet med polisens läroinrättningar samt möjligheter till praktik och samverkan med polisen ökar.

Språkkunskapskraven för gränsbevakningsmännen, som utövar betydande offentlig makt, föreskrivs genom statsrådets förordning. Kravnivån är densamma som för polisen. Tack vare övergångsbestämmelser kommer gränsbevakningsmännen att fortsätta att ha behörighet på områden, där språkkunskapskraven är desamma som på deras nuvarande tjänstgöringsställe.

Uppföljning

Regeringen följer hur reformen genomförs och lämnar en ingående detaljerad utredning om det senast i slutet av 2008 enligt vad riksdagen har förutsatt i sitt svar (RSv 92/2005).

Revideringen av lagen om gränsbevakningsväsendet från 1999 påbörjades 2002 i en gemensam arbetsgrupp för gränsbevakningsavdelningen och polisavdelningen. Vid de förhandlingar som fördesutgående från de utlåtanden om regeringens proposition som erhölls sommaren 2004 uppnåddes samförstånd mellan gränsbevakningsväsendet, polisen och tullen i de viktigaste frågorna med anknytning till brottsbekämpning.

Närmare information: staben för gränsbevakningsväsendet, juridiska avdelningen, avdelningschef Tomi Vuori, 020410 6600, överinspektör Timo Riissanen, 020410 6606 och byråchef Olli Hakkarainen, 020410 6601 (gränszonfrågor)

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet