Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Översikt över migrationen till EU-området och Finland 1/2023

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 4.8.2023 12.08
Typ:Nyhet

Sammandrag: Rysslands anfallskrig mot Ukraina fortsätter. Till följd av kriget finns det för närvarande cirka fyra miljoner ukrainare som beviljats tillfälligt skydd i Europeiska unionens medlemsstater. Även den övriga migrationen till EU-området ökar. Både antalet asylansökningar som lämnas in inom EU-området och den irreguljära migrationen till EU-området ökar. För närvarande är trycket störst på rutten över centrala Medelhavet från Tunisien och Libyen till Italien. Läget i Medelhavsområdet har hittills haft begränsad inverkan på Finland. Antalet asylansökningar som lämnas in i Finland minskar jämfört med 2022. Till Finland flyttar man framför allt på grund av arbete eller studier.

Migrationen till EU-området ökar 

Rysslands anfallskrig i Ukraina, som inleddes i februari 2022, orsakade en omfattande flyktingvåg i Europa som fortfarande pågår. För närvarande har cirka fyra miljoner ukrainare som ansökt om tillfälligt skydd registrerat sig i EU-området. 

Siffran: Asylansökningar som lämnats in i EU-länderna 2014-2023

Samtidigt har också den övriga migrationen till EU-området börjat öka. År 2022 lämnades nästan en miljon asylansökningar in i Europeiska unionen, vilket är det största antalet sedan 2016. I år har ökningen fortsatt. Fram till slutet av maj hade 32 procent fler asylansökningar lämnats in än under motsvarande period i fjol. Största delen av de asylsökande kom från Syrien, Afghanistan, Turkiet och Venezuela. Flest ansökningar lämnades in i Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien. Antalet ansökningar har ökat särskilt i Tyskland. 

Den växande migrationen i kombination med det ökade antalet flyktingar till följd av kriget i Ukraina har lett till att mottagningssystemen i flera EU-länder är mycket belastade för närvarande.
Det finns flera bakomliggande orsaker till att migrationen ökar, bland annat förändringarna i den säkerhetspolitiska miljön i Europas närområden, att trafiken har ökat kraftigt efter att restriktionerna i samband med covid-19-pandemin upphört samt att smugglingsorganisationerna är aktiva på flera rutter. Grundorsakerna till att man lämnar sitt hemland – krig, svaga regimer, extrem fattigdom, miljö- och klimatförändringar samt befolkningstillväxt – är desamma. 

Rörelsen ökar särskilt i centrala Medelhavet 

Även den irreguljära migrationen till EU-området har fortsatt att öka i år. Enligt Europeiska gräns- och kustbevakningsbyrån Frontex har antalet personer som anlänt ökat med 10 procent i januari–juni 2023 jämfört med motsvarande period i fjol. Sammanlagt har cirka 132 000 inresor observerats.

För närvarande sker illegala inresor särskilt på rutten över centrala Medelhavet från Tunisien och Libyen till Italien. Cirka hälften av inresorna till EU-området upptäcks på denna rutt. Samtidigt som antalet per-soner som ger sig av ökar, har också antalet förödande olyckor på rutten ökat. Enligt UNHCR har totalt nästan 2 000 personer som försökt komma till EU dött eller försvunnit i Medelhavet i år.

När det gäller Tunisien har de grundläggande orsakerna till att människor lämnar landet att göra med politisk instabilitet, försämrad ekonomisk situation och hårdare attityder gentemot invandrare från andra länder. För närvarande är det framför allt medborgare från Elfenbenskusten, Egypten och Guinea som lämnar Tunisien. I mitten av juli enades EU och Tunisien om ett strategiskt och omfattande partnerskap som bland annat syftar till att förhindra irreguljär migration från Tunisien till EU. Avsikten är att öka samarbetet bland annat vid sök- och räddningsinsatser och i kampen mot människosmugglare. 

I Libyen beror den ökade migrationen bland annat på att de organiserade nätverken för människosmuggling aktiverats på nytt. Nätverken fungerar mycket effektivt och de libyska myndigheterna har begränsad förmåga att påverka deras verksamhet. Antalet människor som ger sig av har ökat i synnerhet i de östra delarna av Libyen som inte kontrolleras av förvaltningen i Tripoli, som stöds av det internationella samfundet. Det är mycket sannolikt att antalet personer som ger sig av kommer att öka ytterligare under sommaren. 

Läget i Sudan har hittills inte märkts i antalet människor som söker sig till EU. Antalet internflyktingar ökar dock, liksom migrationen till grannländerna, särskilt till Egypten och Tchad. 
På de andra huvudsakliga rutterna för inresor, till exempel på rutterna över östra och västra Medelhavet och västra Balkan, har antalet minskat. 

Situationen vid Belarus gränser mot Polen, Litauen och Lettland har hållits relativt stabil sedan 2021, då Belarus aktivt försökte styra migrationsströmmar till EU-området. I år har dock invandringstrycket ökat igen, särskilt vid gränsen mot Polen. Även sekundär förflyttning från Belarus via Lettland, Litauen och Polen till Tyskland har ökat. Instrumentaliseringen av migration vid gränsen är ett bestående hot. Vid EU:s gränser mot Ryssland (inkl. Finland) har situationen hittills varit lugn.

Till Finland flyttar man på grund av arbete, studier eller familj 

Största delen av migrationen till Finland sker på grund av arbete, studier och familj. Antalet uppehållstillstånd som beviljats personer som lagligen anlänt till landet var oförändrat under hela 2010-talet, då beslut fattades om cirka 30 000 personer årligen. Efter en nedgång orsakad av covid-19-pandemin har antalet positiva beslut börjat öka i snabb takt. Den vanligaste orsaken till ett positivt beslut om uppehållstillstånd är arbete. År 2022 fattades sammanlagt 51 300 positiva beslut om uppehållstillstånd.  Det totala antalet ansökningar om uppehållstillstånd har hållit sig på en hög nivå också i år. 

Siffran: Asylansökningar som lämnats in i Finlad 2014-2023

Den ökade irreguljära migrationen till EU-området har hittills haft begränsad inverkan på Finland. Situat-ionen är densamma i de övriga nordiska länderna.

Siffran: Medborgarskap bland asylsökande i Finland 2023.

År 2022 sökte sammanlagt cirka 5 800 personer asyl i Finland. De sökandes profil avvek tydligt från tidigare år. Den största gruppen sökande var ukrainare som sammanlagt lämnade in cirka 1 800 ansökningar. De flesta av dessa ukrainare sökte asyl innan direktivet om tillfälligt skydd aktiverades, och senare lämnade de in en ansökan om tillfälligt skydd. Ett annat särdrag var det ökade antalet asylansökningar från ryska medborgare särskilt efter den allmänna mobiliseringen, som utlystes i september. Under året lämnade ryssar in sammanlagt cirka 1 200 asylansökningar, medan antalet under tidigare år har varit cirka 400–500. Av alla ansökningar var totalt cirka 900 nya ansökningar. 

I år har antalet ansökningar jämnats ut och i synnerhet antalet asylansökningar som lämnats in av ryska medborgare har minskat. Under januari–juni lämnades in sammanlagt 2 070 ansökningar, av vilka 449 var nya ansökningar. De största grupperna som söker asyl är för närvarande personer från Irak, Somalia och Ryssland. Antalet asylsökande påverkas bland annat av det migrationstryck som riktas mot EU-området, läget i de centrala ursprungs- och transitländerna, kontrollen av EU-områdets yttre gränser, den tillfälliga kontrollen vid de inre gränserna i vissa EU-medlemsländer, utvecklingen av läget i Ryssland och de ryska gränsmyndigheternas verksamhet samt de nationella migrations- och asylpolitiska riktlinjerna i de övriga nordiska länderna och de största mottagarländerna (Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien).

Långsam inledning på ukrainarnas övergång till kommunerna

Den 4 mars 2022 införde Europeiska unionen för första gången ett system för tillfälligt skydd. Det gör det möjligt för personer som flyr från Ukraina att få tillfälligt skydd utan asylförfarande. I Finland har sammanlagt cirka 60 000 ukrainare lämnat in en ansökan om tillfälligt skydd (läget den 25 juli). I år har cirka 13 500 ansökningar lämnats in. Antalet ansökningar minskade i början av året, men började öka något igen i maj. Ökningen förklaras i första hand av ansökningar från ukrainare som kommit till Finland som säsongsarbetare.

För närvarande är cirka 41 000 ukrainare inskrivna i mottagningssystemet. Cirka 17 000 ukrainare har lämnat systemet, av vilka cirka 4 400 på grund av flyttning till kommunen. Resten har sannolikt lämnat landet. De flesta av dem har antingen återvänt till Ukraina eller rest till något annat EU-land.

Ukrainare fortsätter ansöka om hemkommun i måttlig takt. Hittills har cirka 9 000 personer som beviljats tillfälligt skydd fått en hemkommun. Som det konstaterats ovan har 4 400 ukrainare övergått till kommunerna. Cirka 35 500 personer som söker tillfälligt skydd har rätt att ansöka om hemkommun och övergå till en kommun under 2023.

Det tillfälliga skyddet enligt EU-direktivet gäller för närvarande fram till den 4 mars 2024 och upphör senast i mars 2025. På EU-nivå söker man som bäst en enhetlig lösning för förlängning av tillstånden för tillfälligt skydd för att undvika onödig rörlighet mellan länderna och för att inte belasta asylsystemet.

Enligt Migrationsverkets framsynsnätverk beräknas ukrainare i år lämna in 20 000–30 000 ansökningar om tillfälligt skydd i Finland. Uppskattningen uppdateras igen i augusti. Antalet sökande påverkas bland annat av krigets varaktighet och omfattning, utvecklingen av det humanitära läget i Ukraina, belastningen på mottagningskapaciteten i andra medlemsländer och den eventuella rörelse mellan EU-länderna som detta orsakar bland ukrainare.
 

Migrationsverket flyttningsrörelse invandring statsförbund

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet