Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Bättre myndighetssamarbete kan hindra familjedråp

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 30.8.2012 11.50
Typ:Pressmeddelande -

Utredningen om familjedråp som ministergruppen för den inre säkerheten inlett har färdigställts. Målet med utredningen var att klargöra om myndigheter och andra aktörer skulle ha haft möjlighet att stävja situationernas utmynnande i brott mot liv. Utredningen tog upp familjedråp samt dråp på eget barn och spädbarn som begåtts sedan 2003. Utredningen genomfördes av Institutet för hälsa och välfärd.

Enligt utredningen kunde en del av dråpen eventuellt ha förebyggts om hoten som kommit till myndigheternas och den närmaste kretsens kännedom hade tagits på allvar och man hade ingripit i familjens problem i tid. Myndigheterna hade anvisat familjerna hjälp, men i många fall hade den övergripande utredningen av familjens situation inte slutförts och hjälpen till familjen blivit på hälft. I vissa fall hade myndighetssamarbetet inneburit att kunden överförts från en myndighet till en annan utan att behandlingen av fallet följts upp. Myndigheterna var inte alltid medvetna om den andra myndighetens insatser och kunden kunde uppleva de på varandra följande myndighetsåtgärderna till och med som mobbning.

Utredningen föreslår att verksamhetsmodellerna för myndigheternas samarbete i fortsättningen används på ett mer systematiskt och effektivt sätt. Detta realiseras inte alltid i det praktiska arbetet, trots att lagstiftningen ger en möjlighet därtill. För att bättre kunna bedöma hotet om och risken för våld ska myndigheterna ta i bruk en modell för bedömning av risk för upprepat våld i parrelationer. Statsrådet har fattat beslut om att ta i bruk denna riskbedömningsmodell i programmet för den inre säkerheten i juni. Dessutom föreslår utredningen att lagstiftningen utvecklas så att det yrkesövergripande arbetet och utlämnandet av uppgifter blir lättare.

Tröskeln för att göra barnskyddsanmälan hög

Av utredningen framgår att tröskeln för att göra barnskyddsanmälan är hög i det praktiska arbetet inom hälsovården. I lagstiftningen är denna tröskel låg och överlämnandet av uppgifter i samband med anmälan utgör inte ett problem. I vissa fall hade man övervägt att göra en anmälan, men trots allt lämnat den ogjord. Överföringen av ansvaret från en myndighet till en annan när det gäller att göra anmälan visar sig vara ett missförhållande. Utredningen föreslår att social- och hälsovårdsmyndigheterna uppmuntras att göra barnskyddsanmälningar och personalen inom barnskyddet att göra brottsanmälan om våld som riktats mot barn.

Prioriteringen av barnets bästa är en central princip i all lagstiftning och även i FN:s konvention om barns rättigheter. Utredningen visar att principen om barnets bästa inte alltid beaktas i myndighetsverksamheten. Brister tycks framkomma särskilt i situationer där en vuxen söker mentalvårdstjänster. På basis av materialet verkar det som om föräldrarnas förmåga att ta hand om barnets skötsel och uppfostran inte bedöms i det skede då föräldern eller föräldrarna söker hjälp för sina personliga problem eller problem i parförhållandet. Utredningen framlägger att behovet av barnens skötsel och stöd ska systematiskt bedömas i samband med social- och hälsovårdstjänsterna som ges åt den vuxna.

Därutöver ska myndigheterna och personalen vid mötesplatser ha tillgång till utbildning i frågor som rör vårdnad om barn och umgängesrätt, karaktären av våld i parrelationer, skilsmässosituationer, avtalandet om barnens vårdnad och umgängesrätt samt säkerhetsrisker i samband med dessa situationer. Anhöriga ska uppmuntras att göra barnskyddsanmälan så att barnets situation kommer till myndigheternas kännedom. Dessutom ska information riktas till män om skilsmässan och dess konsekvenser, samt vägledning ges om var man kan söka diskussionsstöd i svåra situationer.

Utredningen betonar att brott mot liv som riktas mot barn trots allt är mycket sällsynta i Finland och att antalet har sjunkit under de senaste årtiondena.

Gärningsmännen gett antydan om sina handlingar


Utredningen behandlar alla polisregistrerade fall av dödligt våld som riktats mot barn under 15 år mellan den 1 januari 2003 och den 31 januari 2012, där gärningsmannen varit barnets förälder. Det totala antalet fall var 35. Sammanlagt 55 personer omkom, varav 7 var gärningsmannens make eller maka och 48 dennes barn.

Enligt utredningen har de som beslutat döda sin familj i regel gett en antydan om gärningen i förväg. Gärningsmännen kan till exempel ha sökt information om familjedråp på internet eller lämnat självmordsmeddelanden på synliga platser. Dessutom förekom våldsamt beteende eller hot om våld. Familjen och de närstående har varit medvetna om gärningsmannens våldsamhet. Familjerna hade varit i kontakt med myndigheterna men inte fått rätt typ av hjälp för sina problem. Flera av dem som dödat sina familjer led av problem med den mentala hälsan. Bakom familjedråpen fanns ekonomiska svårigheter, problem i parförhållandet och skilsmässoplaner. Förutom i ett fall var det fadern som dödat sin familj.

Alla spädbarnsdråp begicks av kvinnor, varav hälften var under 25 år. De hade sällan varit i kontakt med polisen eller social- och hälsovården. För att förebygga dessa händelser finns det nästan inget annat alternativ än att göra en föregripande barnskyddsanmälan.

De andra som tagit livet av sina barn utgör inte en lika enhetlig grupp. Ur bakgrunden kan två drag lyftas fram som beskriver motivet tillgärningen. För det första håller paret på att skilja sig och makan eller maken hotat med skilsmässa, vilket lett till att gärningsmannen dödat barnen för att hämnas. För det andra finns det allvarliga problem med den mentala hälsan eller långvarig depression i bakgrunden. I något över hälften av fallen hade gärningsmannen haft kontakt med mentalvårdstjänster innan gärningen. I samtliga fall hade även andra myndigheter och hjälpande instanser kontaktats. Bland dem som dödat sitt eget barn var sju kvinnor och fem män.

Ministergruppen beslutar om fortsatta åtgärder under hösten

Utredningen grundar sig på förundersökningsprotokoll, rättspsykiatriska undersökningar och utredningar inom socialvården. Dessa har kompletterats med ett par intervjuer. I utredningen har man utnyttjat polisens brottsdatasystem och Rättspolitiska forskningsinstitutets databas för brott mot liv. Utredningen genomfördes av Institutet för hälsa och välfärd och finansierades av justitieministeriet, inrikesministeriet och social- och hälsovårdsministeriet.

Ministergruppen för den inre säkerheten behandlar resultaten av utredningen i september och fattar därefter beslut om eventuella åtgärder.

Utredningen finns i sin helhet på inrikesministeriets webbplats: www.intermin.fi/publikation/352012

Närmare information: utvecklingschef Minna Piispa, THL, 02 952 47989, chefen för sekretariatet för den inre säkerheten Tarja Mankkinen, 071 878 8370

 

Päivi Räsänen
befolkningsgrupper jämställdhet publikationer

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet