Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

De nordiska länderna tillsammans i kampen mot våldsbejakande radikalisering och extremiströrelser

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 18.1.2017 12.38
Typ:Pressmeddelande

De nordiska ministrar som svarar för bekämpningen av våldsam radikalisering och extremism samlades i Helsingfors den 18 januari. De nordiska länderna samarbetar intensivt i kampen mot radikalisering och extremism. Prioriteringarna för samarbetet 2017 slogs fast vid mötet.

– Vi här i Norden är föregångare i inbördes regionalt samarbete och detta har också andra länder och EU lagt märke till. Årets målsättningar gäller bl.a. myndighetssamarbete på lokal nivå i kommunerna, aktivering av ungdomarna och forskningssamarbete. Vi förhåller oss pragmatiskt till bekämpningen av våldsam radikalisering och genom att vi delar med oss av våra erfarenheter kan vi ytterligare effektivisera bekämpningsåtgärderna i alla nordiska länder, säger inrikesminister Paula Risikko.

Vid mötet företräddes Sverige av kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke, Danmark av utlännings- och integrationsminister Inger Støjberg och Norge av statssekreterare Thor Kleppen Sættem från justitie- och beredskapsdepartementet.

De nordiska länderna har systematiskt samarbetat för att motverka våldsam extremism sedan 2015, då man undertecknade ett samarbetsavtal i Oslo. Målet är att de nordiska länderna med hjälp av intensivare samarbete tillsammans ska kunna främja bekämpningen också i internationella sammanhang. Det nordiska nätverket för förebyggande av våldsam radikalisering samarbetar såväl på ministernivå som på sakkunnignivå.

Det lokala myndighetssamarbetet utvecklas i alla nordiska länder

Våldsam radikalisering och extremiströrelser påverkar hela samhället, människors säkerhet och deras känsla av trygghet på lokal nivå. Ett av målen för 2017 är att ytterligare öka samarbetet på lokal nivå i alla nordiska länder. För att uppnå målet är det ytterst viktigt att dela erfarenheter av det arbete som görs i kommunerna. I Sverige finns en nationell samordnare mot våldsbejakande extremism. Samordnarens uppgift är att förbättra samarbetet mellan myndigheter, kommuner, frivilligorganisationer och andra aktörer på lokal, regional och nationell nivå.

Finland förebygger våldsbejakande radikalisering på lokal nivå med hjälp av den yrkesövergripande Ankkuri-modellen och inom lokala samarbetsnätverk. I Ankkuri-modellen samarbetar en polis, en socialarbetare, en psykiatrisk sjukskötare och en ungdomsarbetare för att hjälpa brottsbenägna ungdomar. Också i Danmark har myndigheterna en lokal samarbetsmodell som ska tas i bruk i hela landet. För att utveckla den lokala verksamheten har man inrättat nätverket Nordic Safe Cities som Nordiska ministerrådet ansvarar för. I nätverket deltar representanter för ministerier, städer och organisationer, och under våren kommer nätverket att publicera en handbok för städerna.

De unga bör fås med i kampen mot radikalisering

De nordiska länderna har arbetat aktivt för att öka de ungas deltagande i arbetet mot våldsbejakande radikalisering. Också i den åtgärdsplan för att förhindra våldsam extremism som FN:s generalsekreterare presenterat är ett av målen att engagera ungdomar.

Det är viktigt att de unga deltar i förebyggandet av våldsbejakande radikalisering eftersom de kan påverka andra ungdomar. De känner också bättre till den värld som ungdomarna lever i och hur man genom propaganda eller på andra sätt försöker påverka dem. När man får med ungdomarna kan de bli positiva förebilder och övertygande förespråkare mot hatretorik och extremistisk propaganda.

Terroristgrupper såsom ISIL är duktiga på att sprida propaganda och rekrytera anhängare i sociala medier. Ofta är målgruppen i synnerhet de unga. Också extremhögerns och extremvänsterns propaganda är oroväckande. I synnerhet flyktingsituationen i Europa har aktiverat extremhögern att propagera mot invandrare. Extremrörelsernas propaganda ökar motsättningarna mellan olika befolkningsgrupper och polariseringen i samhället.

I Finland ordnade inrikesministeriet sommaren 2016 en Safari-workshop tillsammans med Kyrkans Utlandshjälp. Under workshopen tog ungdomarna fram praktiska åtgärder genom vilka de unga kan förebygga våldsbejakande radikalisering. Som ett resultat av workshopen skapade ungdomarna ett nätverk och gjorde en video som finns på adressen: https://www.youtube.com/watch?v=wY7U4lD3LcQ&feature=youtu.be.

Erfarenheter av arbetet med ungdomar kommer att delas med de övriga nordiska länderna.

Utländska stridande som återvänder från konfliktområden en gemensam utmaning

Från alla nordiska länder har det rest människor till konfliktområden i Syrien och Irak. Enligt myndighetsuppgifter har hittills ca 300 personer rest från Sverige, 135 från Danmark, 80 från Finland och 100 från Norge. En av EU:s största utmaningar för närvarande är att dessa s.k. utländska stridande sedan återvänder och ska ”anpassas” till samhället. De som återvänder är en brokig skara, och med finns också barn som rest med sina föräldrar. Ett nytt fenomen som särskilt måste tas i beaktande är kvinnor som återvänder och barn som har fötts eller vuxit upp i konfliktområden i Syrien.

Alla nordiska länder har en handlingsplan för bekämpning och förebyggande av våldsbejakande radikalisering. Alla har också exitprogram för att hjälpa människor att lämna våldsam extremism. Genom att dela erfarenheter kan man även ta itu med fenomenet utländska stridande tillsammans.

Avsikten är också att öka det nordiska samarbetet inom forskning i anknytning till våldsbejakande radikalisering. Det behövs mer information om t.ex. varför människor radikaliseras och reser till konfliktområden och om sociala mediers roll i radikaliseringsprocessen.

Ytterligare information:

Tarja Mankkinen, utvecklingschef, tfn 0295 488 370, [email protected]

ideologier polisväsen radikalism våld

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet