Polisen och Vägförvaltningen satsar på att minska dödsfallen i trafiken
Polisen och Vägförvaltningen undertecknade i dag ett avtal om samarbete för att förbättra trafiksäkerheten och minska antalet dödsfall i trafiken. Genom avtalet satsar polisen och vägförvaltningen på att öka den automatisk trafikövervakningen, informationsutbyte och att vara med om att utarbeta trafiksäkerhetsplaner för kommunerna.
Statsrådets senaste principbeslut från 2001 om att förbättra vägtrafiken hade som nationellt mål att det 2010 skall inträffa mindre än 250 dödsfall i trafiken. År 2001 omkom 433 personer i vägtrafiken. Trafiksäkerhetsdelegationens trafiksäkerhetsplan för 2001-2005 föreslår att den offentliga förvaltningen skall ha trafiksäkerheten som primärt målet för vägtrafiken.
Polisen och Vägförvaltningen satsar enligt statsrådets principbeslut på att 800 kilometer huvudvägar skall omfattas av automatisk hastighetsövervakning före utgången av 2005. Verkningarna av övervakningen följs. Parterna stödjer kommunernas ansträngningar att främja trafiksäkerhetsarbetet och förbättra trafikarrangemangen. Vägförvaltningen och polisen är med om att utarbeta kommunernas trafiksäkerhetsplaner.
Parterna intensifierar också informationsutbytet om bilarnas hastighetsutveckling och trafikvolymer samt missförhållanden som upptäcks i vägnätet och som inverkar menligt på trafiksäkerheten. Väghållarna får tillgång till de uppgifter om trafikolyckor som kommit till inrikesministeriets kännedom. Framför allt uppgifter om följderna av en olycka och om olyckplatsen är synnerligen viktiga för väghållarens trafiksäkerhetsarbete.
Närmare information: överkommissarie Timo Ajaste, (09) 160 42304, polisöverinspektör Jorma Vuorio, (09) 160 42300 (Inrikesministeriet), trafiksäkerhetschef Auli Forsberg, tfn 020422 2534 (Vägförvaltningen)