Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Regeringen besvarar interpellation om bekämpning av ungdoms- och gatugängskriminalitet

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 19.12.2022 10.15
Typ:Interpellationssvar

Inrikesminister Krista Mikkonen svarade på interpellationen i riksdagen den 19 december.

Ärade talman, 

Människors säkerhet och upplevelse av säkerhet är en väsentlig del av kärnan i den finländska demokratin och välfärdsstaten. Regeringen har som mål att Finland ska vara världens tryggaste land för alla. Vi förhåller oss mycket allvarligt till både våldsdåd och brott som begås av barn och unga och till våldsdåd och brott som riktar sig mot barn och unga.

Enligt statistiken har ungdomsbrottsligheten som helhet minskat under de senaste årtiondena. Det är dock oroväckande att antalet våldsbrott sedan 2015 har ökat bland minderåriga och i synnerhet bland personer under 15 år. Under den senaste tiden har också rånen ökat i samma åldersgrupp.

Till stor del åtskilt från brottsligheten bland minderåriga, men samtidigt, har det utvecklats ett annat fenomen inom gatubrottsligheten: gatugäng. Polisen uppskattar att det finns cirka tio grupper som kan klassificeras som gatugäng i Finland. Till dessa hör enligt olika uppskattningar 100–200 personer, främst myndiga. Gatugängens medlemmar har gjort sig skyldiga till rån samt till narkotika-, skjutvapen- och våldsbrott.

Polisen har effektivt ingripit i gatugängens verksamhet och de brott som de begått. Till följd av detta är flera centrala personer för närvarande i fängelse. Med hjälp av aktiv övervakning har man lyckats förhindra sammandrabbningar mellan gängen.

Även om brottsligt beteende bland unga allmänt taget har minskat, hopar sig återkommande och allvarlig brottslighet hos en liten grupp unga. Marginalisering, ojämlikhet, utsiktslöshet, ekonomisk och social utsatthet är riskfaktorer för både ungdomsbrottslighet och gängbildning. 

Det går att ingripa i denna utveckling. Detta kräver att myndigheterna och tredje sektorn vidtar förebyggande åtgärder för att minska riskfaktorerna i barns och ungas liv. Utgångspunkten ska vara att säkerställa en trygg livsmiljö för barn och unga genom småbarnspedagogik, utbildning, integration, barnskydd, mentalvårdstjänster och ungdomsarbete. Samtidigt måste man se till att det finns tillräckliga verktyg för att ingripa i brottslig verksamhet med hjälp av straffrätt och myndighetsverksamhet.

Ärade talman,

Enligt polisens bedömning har majoriteten av de personer som hör till de identifierade gatugängen utländsk bakgrund. 

Brottsligheten bland dem förklaras till stor del av samma bakgrundsfaktorer som brottslighet i allmänhet: en svag socioekonomisk ställning, generationsöverskridande problem, boningsort, ung ålder, manligt kön, rusmedelsanvändning och skolavhopp. 

Den höga andelen unga med invandrarbakgrund i gatugängen är oroväckande och tyder på att integrationen och integrationsfrämjandet behöver utvecklas.

Regeringen har lämnat en proposition till riksdagen med förslag till en totalreform av integrationslagen som syftar till att påskynda integrationen av familjer och förbättra tillgången till integrationstjänster för föräldrar som står utanför arbetskraften, bland annat föräldrar som sköter barnen hemma. 

Småbarnspedagogiken, den grundläggande utbildningen och annan utbildning samt social- och hälsovårdstjänster för familjer spelar en viktig roll när det gäller att främja integrationen. Utvidgningen av läroplikten har säkerställt att skolvägen fortsätter från grundskolan till andra stadiet. Det finns framför allt ett behov av att satsa på att barn med invandrarbakgrund ska lära sig de inhemska språken och att förbättra deras inlärningsresultat. Detta stärker deras möjligheter att gå vidare till högre utbildning och sysselsättning. 
Ärade talman,

Vårt skolsystem har som sin primära uppgift att stödja barns och ungas lärande och välbefinnande samt att erbjuda barn och unga en trygg uppväxtmiljö.

Regeringen vill se till att alla barn och unga får stöd för sitt lärande och välbefinnande. Inom småbarnspedagogiken och i förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen främjar man barns och ungas empatiförmåga, grupptillhörighet och konstruktiva interaktion med andra samtidigt som man stärker deras emotionella och interaktiva förmåga. Känslan av att höra till en gemenskap samt upplevelsen av att bli sedd och hörd ökar välbefinnandet och förebygger störande beteende.

Under regeringsperioden har undervisnings- och kulturministeriet inlett ett åtgärdsprogram för förebyggande av mobbning, våld och trakasserier inom småbarnspedagogiken och i skolor och läroinrättningar. Som ett led i programmet genomfördes ett lagstiftningsprojekt som syftar till att garantera en trygg och säker studiemiljö. Lagändringarna trädde i kraft denna höst.

När det gäller unga som uppvisar beteendeproblem är samarbetet mellan skolan, polisen, social- och hälsovårdstjänsterna och ungdomsarbetet viktigt. I skolor och läroanstalter möter man de unga dagligen, och eventuella avvikande beteenden kan observeras i ett mycket tidigt skede. Således kan man ingripa i den ungas situation eventuellt redan innan större problem uppstår. Även stödet till familjerna har en viktig roll. Om föräldrarna inte mår bra mår inte heller de unga bra.

Ärade talman

Regeringen utvärderar regelbundet hur väl lagstiftningen fungerar. Vi följer också den kriminalpolitiska debatten i de övriga nordiska länderna. När man talar om gängkriminalitet vänds blickarna ofta mot Sverige. Även i Sverige prioriterar man framför allt det förebyggande arbetet, genom vilket man kan förhindra att nya unga hamnar in på en brottslig bana. En annan lärdom vi kan ta av Sverige är att segregation av bostadsområden måste bekämpas och illegala vapen åtgärdas med stränga metoder. Justitieministeriet och inrikesministeriet bedömer som bäst hur skjutvapenlagstiftningen kunde utvecklas ur denna synvinkel. 

När det är fråga om brott som gäller barn och unga bör man se till att behandlingen av brottmål sker snabbt och bidrar till att förebygga återfallsbrottslighet. Särskild uppmärksamhet bör även ägnas åt myndigheternas yrkesskicklighet och beredskap att möta unga människor. Regeringen har under ledning av justitieministeriet berett flera förslag för att främja dessa mål. 

Myndigheternas befogenheter måste utvärderas regelbundet. Regeringen har denna höst till riksdagen lämnat förslag till ändringar av tvångsmedelslagen, förundersökningslagen och polislagen som avser hemligt inhämtande av information. Inrikesministeriet har dessutom inlett en utredning om läget i fråga om lagstiftningen om polisens kriminalunderrättelseinhämtning och om utveckling av den lagstiftningen. Även nuläget i informationsutbytet mellan myndigheterna bedöms.

Ärade talman

Regeringen har åtgärdat de nedskärningar inom polisen som tidigare regeringar har gjort. Antalet poliser har i enlighet med regeringsprogrammet ökats till cirka 7540 årsverken under regeringsperioden, jämfört med 7280 årsverken vid ingången av regeringsperioden 2019. Även rättsvårdens resurser har utökats på permanent basis med cirka 80 miljoner euro.

Under regeringsperioden har man utvidgat den multiprofessionella ankarverksamheten, som syftar till att främja barns och ungas välbefinnande och förebygga att de hamnar på en brottslig bana. Verksamheten genomförs i ett ankarteam som består av experter från polisen, socialväsendet, hälsovårdsväsendet och ungdomsväsendet. Syftet är att med multiprofessionella metoder ingripa i ungas brottslighet, användning av berusningsmedel eller annat beteende som inger oro. Man ingriper i ett så tidigt skede som möjligt,  så att det inte ska kunna uppstå en ond cirkel och så att man ännu kan påverka inriktningen på den ungas liv. Ankarverksamheten har gett goda resultat, och även undersökningar har visat att den fungerar bra. 

Ärade talman

Regeringen förhåller sig allvarligt till våldsdåd och brott bland barn och unga. Det går att ingripa i utvecklingen av ungdomsbrottsligheten, och regeringen arbetar målmedvetet för att minska ungdomsbrottsligheten.

Välikysymys VK 6/2022 vp
brottslighet inrikesministeriet interpellationer ministerier ministerier ungdomar

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2026
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet