Regeringen lämnade en redogörelse om nödcentralsreformen till riksdagen
Efter nödcentralsreformen som genomfördes 2001-2005 är det möjligt att få hjälp dygnet runt i brådskande nödsituationer på nödnumret 112 utan dröjsmål. Dröjsmålen berodde på att myndigheterna tidigare larmades via olika larmcentraler. För polisen, räddningsväsendet och social- och hälsovårdsväsendet har nödcentralsreformen inneburit att samarbetet har förbättrats.
Reformen har utfallit bra och förbättrat nödcentralsverksamheten på nationell nivå. Tack vare det har trygghets- och säkerhetsnivån för befolkningen kunnat höjas. Detta framgår av redogörelsen om nödcentralsreformen som regeringen lämnade till riksdagen den 29 november.
Regeringen lämnade sin proposition med förslag till ändringar av lagen om nödcentraler och lagen om räddningsväsendet 1999. I samband med att lagen om nödcentraler antogs förutsatte riksdagen att regeringen senast i slutet av 2007 lämnar en redogörelse där den bedömer hur reformen har genomförts och målen nåtts och bland annat om det finns tillgång till nödcentralstjänster och tillräcklig personal samt om tjänsterna ges jämlikt på finska och svenska.
Reformen har inte genomförts utan problem. I redogörelsen konstateras det att nödcentralverksamhetens främsta problem i synnerhet gäller tillräcklig tillgång på personal, att datasystemen försenats och fungerat bristfälligt, att enhetliga rutiner inte har etablerats och anslagsnivån.
Regeringen sätter upp utvecklingsmål för nödcentralsverksamheten i syfte att ytterligare förbättra verksamheten och ge befolkningen tillgång till hjälp i nödsituationer. Avsikten är att de ska finnas förstklassiga nödcentralstjänster i hela landet och att tjänsterna tryggas på finska och svenska. Också de utmaningar som ställs på verksamheten i ett mångkulturellt land ska tillgodoses. Arbetsrutinerna ses över och personalens kompetens utvecklas.
Nödcentralerna ska vara kopplade i nätverk så att de vid trafiktoppar bättre kan stödja varandras insatser. Målet är att ett nytt nationellt datasystem och en gemensam databas tas i operativ drift mellan 2012-2015. Beredskapen med tanke på undantagsförhållanden och storolyckor förbättras när centralerna backar upp varandra.
Under 2008 ska det utredas om det finns möjligheter att göra nödcentralskretsarna större och en åtgärdsplan ska utarbetas för att genomföra en ny områdesindelning före 2015. Nödcentralsverksamheten förenhetligas på nationell nivå.
Hämta redogörelsen i sin helhet här http://www.intermin.fi/svenska/redogorelse
Närmare information: Räddningsöverdirektör Pentti Partanen, 09 160 42960, direktör för IT-näten Pekka Tulokas, 09 160 42686 och konsultativa tjänstemannen Johanna Hakala, 09 160 42957.