Inrikesminister Räsänen: Större nödcentraler klarar bättre av stor efterfrågan
Enligt inrikesminister Päivi Räsänen var den svaga "kristoleransen" hos mindre nödcentraler en av de främsta orsakerna till den pågående nödcentralsreformen. - Föreningen för nödcentralpersonalens (Hätäkeskusten henkilöstö JHL ry) ordförande Toni Alatalos oro för att medborgarnas säkerhet äventyras på grund av att nödcentralerna sammanslås innan det nya nödcentralsdatasystemet tas i bruk motsvarar inte resultaten av utredningen, konstaterar minister Räsänen.
VTT har på basis av en simulationsutredning som utförts med autentiskt informationsmaterial konstaterat att bördan kan lättare jämnas ut i större enheter. - Trots att även de större nödcentralerna kan bli överbelastade i undantagsförhållanden är sannolikheten för att detta ska ske mindre än hos små nödcentraler. Dessutom har en central med mer personal bättre förmåga att reagera i en plötslig överbelastningssituation, konstaterar Räsänen.
Nödcentralsverket strävar efter att minimera de långa kötiderna i alla sina utvecklingsåtgärder. I samband med den pågående nödcentralsreformen blir verksamheten i centralerna nätverksbaserad. Dessutom tas ett riksomfattande datasystem i bruk 2015 som för sin del medför hjälp i störningssituationer och rusningstoppar. I praktiken innebär det att om belastningen i en nödcentralkrets blir för stor kan de andra åta sig att ta emot samtal. För tillfället fungerar nödcentralerna självständigt och kan inte fördela uppgifterna sinsemellan.
- Under stormarna överbelastades nödnumret, eftersom människorna förväntade sig att få hjälp och information därifrån då de egentliga serviceproducenterna inte kunde nås. Nödcentralen är dock inte en myndighet som ger allmän rådgivning, utan myndigheterna och företagen bör själva förbereda sig för att bättre än tidigare bemöta det växande informationsbehovet i störningssituationer, konstaterar Räsänen.
Man beslöt att ta nödnumret 112 i bruk i hela Europa 1991. I Finland togs nödnumret 112 i bruk 1993. Nödnumret är välbekant i Finland. Nödnumret är avsett uttryckligen för brådskande nödsituationer som kräver omedelbar myndighetshjälp.
Närmare information: specialmedarbetare Marjo Loponen, IM, 071 878 8212,direktör för nödcentralstjänsterna Marko Nieminen, Nödcentralsverket, 071 4716 412