Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Skärgårdsprogrammet 2003-2006 är färdigt

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 9.1.2003 10.00
Typ:Pressmeddelande -

Finlands skärgård, sjöar och vattendrag är landsbygdens stora möjlighet enligt det färska skärgårdsprogrammet. Om skärgården och insjöområdena används på ett klokt sätt bidrar det till att hålla landsbygden levande. Skärgårdsdelegationen överlät i dag under ledning av sin ordförande minister Jan-Erik Enestam skärgårdsprogrammet 2003-2006 till region- och kommunminister Martti Korhonen.

Skärgårdsprogrammet söker få fram metoder att använda sjöarna, havet, öarna och strandlinjen som stöd för regionutvecklingen i landsbygden i skärgården, längs kusten och i insjöområdena. Programmets mera omfattande del gäller alla kommuner, en mindre del 54 skärgårdskommuner och skärgårdsdelar i andra kommuner. Programmet omfattar allt som allt 52 utvecklingsobjekt.

Planering av stränderna och undantagspraxis måste bli flexiblare

I programmet föreslås att det skall bli lättare att använda stränderna för att hålla landsbygden levande genom större flexibilitet när det gäller planeringen av stränderna och undantagspraxis. Det föreslås att det skall bli flexiblare att bygga om fritidshus till permanentbostadshus bl.a. så att kommunerna i den utsträckning de önskar skall kunna planera områden med omväxlande fritidshus och permanentbostadshus och i enskilda fall kunna bygga ett permanentbostadshus i stället för ett fritidshus utan att behöva utarbeta en plan.

Dessutom föreslås det att man skall stödja omvandlingen av fritidsboende till boende i sitt andra hem genom att öka byggnadsrätterna kännbart så att de motsvarar dagens behov av bostadshus och genom att slopa förbuden mot vattentoaletter.

Både att ha ett andra hem på landet och att helt flytta ut till landet stödjer enligt programmet en balanserad regionutveckling i landet. Genom att folk bor på landet hindras en allt för snabb koncentrationsutveckling. I glesbygden bor 900 000 fast bosatta och 1,8 miljoner som använder fritidshus regelbundet.

I programmet föreslås att fritidsbornas kompetens och kontaktytor skall börja utnyttjas i samband med utvecklingen av landsbygden. Det föreslås att fritidshusanvändarna blir landsbygdens "kompetenscentrum" som en utvidgning av idén om företagsfadderverksamhet.

Skärgårdsturism blir ett europeiskt dragplåster

I programmet föreslås vidare att skärgårdsturismen i Finland utvecklas till en europeisk styrkefaktor genom att man tar fram ett produktutvecklingsprogram och sätter i gång en effektiv marknadsföring av skärgårds- och insjöturismen.

Skärgårdsturism är överallt i världen ett av de starkaste delområdena inom turismen. Finland har goda utgångspunkter när det gäller att utveckla skärgårds- och insjöturism eftersom vi har 76 000 öar som är större än en halv hektar, 56 000 sjöar som är större än en hektar, 52 760 km2 hav och 314 000 kilometer strandlinje. Finland är Europas största skärgårds- och insjöland. Det föreslås att utvecklandet av turismen skall bygga på natur- och kulturvärden och årstiderna, också vintern.

De befolkade skärgårdsområdena skall beaktas i den nationella regionalpolitiken och EU-regionalpolitiken också efter 2006. EU:s definition av en ö skall ändras så att den beaktar också små öar i hav och insjöar.

Skärgårdsdelegationen föreslår att det tillsätts en arbetsgrupp för att utreda vilka kommunala tjänster fritidshusanvändarna behöver och hur de skall finansieras. Ett användbart finansieringsinstrument är att de fastighetsskatter som fritidshusanvändarna betalar inte beaktas vid utjämningen av skatteintäkterna och att det föreskrivs en fritidshusanvändarkoefficient i samband med den allmänna statsandelen.

Att trygga teleförbindelserna lyfts fram som en viktig utmaning. Om det före utgången av 2005 visar sig att konkurrensen inte kan trygga snabba teleförbindelser i landsbygden, måste staten träda till. Med tanke på trafikförbindelserna djupt inne i landsbygden är det i sin tur synnerligen viktigt att anslaget för understöd av enskilda vägar höjs till den nivå det hade före depressionen.


Föreningar för rekreationsområden skall grundas i insjö- och havsområdena

I många förslag i programmet betonas vilken positiv betydelse naturskyddet, landskapet, kulturen och rekreationsområden har för regionalutvecklingen. De mjuka värdena håller på att bli hårda regionalutvecklingsvärden. Dessa värden och regionalutvecklingen skall inte enligt programmet ställas mot varandra. De bästa stränderna skall sparas för rekreation.

Föreningar för rekreationsområden skall inrättas i alla insjö- och havsområden. Fritidsborna, som redan står bakom många kvalitativa kulturevenemang, skall engageras för att värna om och utveckla skärgårds-, kust-, och insjökulturen. Finlands aktivitet inom det internationella samarbetet för att förbättra tillståndet i Östersjön betonas, likaså egna nationella och lokala insatser för att skydda vattendragen.

Att använda stränderna för fritidsboende och permanentboende och turism är inte ett hot mot målen för rekreation eller naturskydd. I dag binder fritidshusen 10 procent av strandlinjen och 2030 kommer 13 procent att göra det. Andra former av att använda stränderna för byggande är marginella.

Finland har 54 skärgårdskommuner och skärgårdsdelar i andra kommuner som har fastställts av statsrådet. Merparten av deras skärgårdsområden är skärgårdsområden med fast vägförbindelse. Åland medräknat finns det 456 bebodda öar utan fast vägförbindelse. De ligger i 127 kommuner. Fritidsboende finns på tusentals öar. Till och med stora bosättningscentra ligger på öar med fast vägförbindelse.

Utvecklingen av skärgården är utom för fritidshusanvändarna av intresse för sportfiskare (1,2 miljoner), båtfolk (700 000 båtar), turister och naturälskare.

Styrgruppen för skärgårdsprogrammet var sammansatt av representanter för landskapsförbunden, kommunerna, medborgarorganisationer och statsförvaltningen. Konsulter var Suunnittelukeskus Oy och Åbo Akademis Fortbildningscentral. Programmet kommer nu att sändas på remiss. Skärgårdsprogrammet 2003–2006 finns i sin helhet fr.o.m. den 9 januari på adressen: http://www.intermin.fi/publikation/skargardsprogrammet

Närmare information: Skärgårdsdelegationens generalsekreterare, konsultative tjänstemannen Jorma Leppänen, (09) 160 44513,
0400 744 900

> Skärgårdsprogrammet 2003–2006

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet