Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Saaristo-ohjelma 2003-2006 on valmistunut

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 9.1.2003 10.00
Tyyppi:Tiedote -

Suomen saaristot ja vesistöt ovat juuri valmistuneen saaristo-ohjelman mukaan maaseudun suuri mahdollisuus. Niiden hyödyntäminen auttaa osaltaan pitämään maaseudun elävänä. Saaristoasiain neuvottelukunta luovutti tänään puheenjohtajansa, ministeri Jan-Erik Enestamin johdolla Saaristo-ohjelma 2003-2006 -raportin alue- ja kuntaministeri Martti Korhoselle.

Saaristo-ohjelmalla etsitään keinoja hyödyntää järviä, merta, saaria ja rantaviivaa maaseudun aluekehityksen tukemiseksi saaristossa, rannikolla ja vesistöalueilla. Ohjelman laajempi osa kohdistuu kaikkiin kuntiin, suppeampi 54 saaristokuntaan ja saaristo-osakuntaan. Ohjelma sisältää kaikkiaan 52 kehittämisehdotusta.

Rantojen kaavoitus ja poikkeamiskäytännöt joustavammiksi

Ohjelmassa esitetään, että rantojen käyttöä maaseutua elävänä pitäviin tarkoituksiin helpotetaan lisäämällä joustavuutta rantojen kaavoitukseen ja poikkeamiskäytäntöihin. Mökkien muuttamista vakinaisiksi asunnoiksi esitetään joustavoitettavaksi mm. niin, että kunnat voivat kaavoittaa haluamassaan laajuudessa alueita, joilla vapaa-ajan asunnot ja vakinaiset asunnot sijaitsevat lomittain, ja mökin tilalle voidaan yksittäistapauksissa rakentaa uusi vakituinen asuinrakennus ilman kaavan laadintaa.

Lisäksi esitetään, että mökkeilyn kehitystä kakkosasumiseksi tuetaan nostamalla rakentamisoikeuksia tuntuvasti vastaamaan tämän päivän asumistarpeita ja poistamalla vesivessakiellot.

Sekä kakkosasuminen maalla että muutto maalle tukevat ohjelman mukaan maan tasapainoista aluekehitystä. Maalla asumisella hillitään liian nopeaa keskittymiskehitystä. Haja-asutusalueilla on 900 000 vakinaista asukasta ja 1,8 miljoonaa mökkien säännöllistä käyttäjää.

Ohjelmassa esitetään, että mökkeilijöiden osaamista ja kontaktipintoja aletaan hyödyntää maaseudun kehityksessä. Mökkiläisistä esitetään kehitettäväksi maaseudun "osaamiskeskus" yrityskummitoiminnan ideaa edelleen kehittämällä.

Saaristomatkailusta eurooppalainen vetovoimatekijä

Ohjelmassa esitetään edelleen, että Suomen saaristomatkailusta kehitetään eurooppalainen vahvuustekijä luomalla tuotekehittelyohjelma ja aloittamalla saaristo- ja vesistömatkailun tehokas markkinointi.

Saaristomatkailu on kaikkialla maailmassa matkailun vahvimpia osa-alueita. Suomessa saaristo- ja vesistömatkailun kehittämiseen on hyvät lähtökohdat, sillä maassamme on 76 000 yli puolen hehtaarin saarta, 56 000 yli hehtaarin laajuista järveä, 52 760 km2 merta ja 314 000 kilometriä rantaviivaa. Suomi on Euroopan suurin saaristo- ja vesistömaa. Matkailun kehittämisen esitetään perustuvan luonto- ja kulttuuriarvoihin ja vuodenaikoihin, myös talveen.

Asutut saaristoalueet on huomioitava kansallisessa ja EU:n aluepolitiikassa myös vuoden 2006 jälkeen. EU:n saarimääritelmää on muutettava siten, että siinä huomioidaan myös merien ja järvien pienet saaret.

Saaristoasiain neuvottelukunta esittää työryhmän asettamista selvittämään mökkiläisten tarvitsemia kunnallisia palveluja ja niiden rahoitusta. Käyttökelpoisina rahoituskeinoina nähdään mökkiläisten maksamien kiinteistöverojen jättäminen huomioimatta verotulojen tasauksessa ja mökkiläiskertoimen säätäminen yleisen valtionosuuden kohdalle.

Teleyhteyksien turvaaminen nostetaan ohjelmassa maaseudun keskeiseksi haasteeksi. Mikäli vuoden 2005 loppuun mennessä osoittautuu, ettei kilpailu pysty turvaamaan nopeita teleyhteyksiä maaseudulle, valtion on tehtävä se. Syvän maaseudun liikenneyhteyksien kannalta on puolestaan ensiarvoista, että yksityisteiden avustusmääräraha nostetaan lamaa edeltävälle tasolle.

Vesistö- ja merialueille tulee perustaa virkistysalueyhdistyksiä

Ohjelman monissa esityksissä korostetaan luonnonsuojelun, maiseman, kulttuurin ja virkistysalueiden positiivista merkitystä aluekehitykselle. Pehmeistä arvoista on tulossa kovia aluekehitysarvoja. Näitä arvoja ja aluekehitystä ei tule ohjelman mukaan asettaa vastakkain. Parhaat rannat on jätettävä yleiseen virkistyskäyttöön.

Kaikkialle vesistö- ja merialueille tulee perustaa virkistysalueyhdistyksiä. Saaristo-, rannikko- ja vesistökulttuurin vaalimiseen ja kehittämiseen on otettava mukaan vapaa-ajan asukkaat, jotka ovatkin jo monien korkeatasoisten kulttuuritapahtumien taustalla. Suomen aktiivisuutta kansainvälisessä yhteistyössä Itämeren tilan parantamiseksi korostetaan, samoin kansallista ja paikallista oma-aloitteisuutta vesistöjen suojelussa.

Rantojen käyttö kakkosasumiseen, vakinaiseen asumiseen ja matkailuun ei uhkaa virkistys- eikä luonnonsuojelutavoitteiden saavuttamista. Vapaa-ajan asuminen sitoo rantaviivasta nyt 10 % ja vuonna 2030 13 %. Muut rakentamista sisältävät rannankäyttömuodot ovat marginaalisia.

Suomessa on 54 valtioneuvoston nimeämää saaristokuntaa ja saaristo-osakuntaa. Pääosa niiden saaristoalueista on kiinteän tieyhteyden saaristoalueita. Asuttuja ilman kiinteää tieyhteyttä olevia saaria on Ahvenanmaa mukaan lukien 456. Ne sijoittuvat 127 kuntaan. Vapaa-ajan asutusta on tuhansilla saarilla. Suuriakin asutuskeskuksia sijaitsee kiinteän tieyhteyden saarilla.

Saariston kehitys on paitsi mökkiläisten myös vapaa-ajan kalastajien (1,2 miljoonaa), veneilijöiden (700 000 venettä), matkailijoiden ja luonnonharrastajien mielenkiinnon kohteena.

Saaristo-ohjelman ohjausryhmässä olivat edustettuina maakuntien liitot, kunnat, kansalaisjärjestöt ja valtionhallinto. Konsultteina toimivat Suunnittelukeskus Oy ja Åbo Akademin Jatkokoulutuskeskus. Ohjelma lähtee seuraavaksi lausunnolle.

Lisätietoja: saaristoasiain neuvottelukunnan pääsihteeri, neuvotteleva virkamies Jorma Leppänen, (09) 160 44513, 0400 744 900

> Saaristo-ohjelma 2003-2006

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet