Vittnesskyddsprogram är ett extremt sätt att skydda vittnet i straffprocess
Statsrådet har i dag överlämnat en regeringsproposition till riksdagen om lagstiftningen om skydd av vittnen. Den nya lagstiftningen föreslås träda i kraft vid ingången av 2015.
I vittnesskyddsprogram är det fråga om avvärjande av en livshotande fara för den person som skyddas. Att inleda ett vittnesskyddsprogram betyder i allmänhet att den person som skyddas placeras på en ny ort under en täckidentitet. Det är fråga om en stor förändring i livet varför man inte bör inleda programmet på lätta grunder.
Innan ett vittnesskyddsprogram inleds bedömer man alltid om personen kan skyddas på något annat sätt. Dessa sätt är t.ex. besöksförbud, hemlighållande av kontaktuppgifter och olika säkerhetssystem i hemmet. Det egentliga vittnesskyddsprogrammet inleds endast om inga andra medel räcker till för att skydda personen för allvarlig fara som utgör risk för hans eller hennes liv eller hälsa.
Behovet hänför sig ofta till organiserad brottslighet
Så allvarliga fall av hot förekommer sällan i Finland. Polisen bedömer att det endast förekommer några nya skyddsfall årligen. Genom att det straffrättsliga ansvaret verkställs är lagens konsekvenser dock betydande både på den individuella nivån och för samhället mer generellt. Vittnesskyddsprogrammet ger myndigheterna ökade möjligheter att skydda vittnen och andra personer som fruktar för sitt liv.
I ett vittnesskyddsprogram ska det i princip vara möjligt att skydda även andra än de personer som hörs i en straffprocess. Enligt polisens bedömning hänför sig behovet av vittnesskyddsprogram emellertid typiskt till organiserad brottslighet. I allmänhet är det fråga om en person som också själv hör till en kriminell organisation eller dess omedelbara inflytelsesfär och som vill lämna den brottsliga livsstilen och den kriminella organisationen. Också internationella erfarenheter talar för denna uppskattning.
Centralkriminalpolisen ska enligt förslaget svara för genomförandet av vittnesskyddsprogrammet och vid behov samarbeta med andra myndigheter. Avsikten är att ta in bestämmelser om de allmänna ramarna för verksamheten i lagen, medan de enskilda åtgärder som behövs i varje enskilt skyddsfall ska bedömas från fall till fall.
Vittnesskydd utgör en etablerad del av polisens verksamhet i Europa
Ställningen för vittnen och andra personer som ska höras tryggas på många sätt i Finlands lagstiftning men det finns ingen gällande lagstiftning om vittnesskyddsprogrammet. De flesta andra EU-länderna har redan gällande lagstiftning om vittnesskyddsprogrammet, och programmet utgör en etablerad del av polisens verksamhet.
Kostnaderna för vittnesskyddsprogram är beroende av antalet personer som skyddas, vilket betyder att de är svåra att bedöma i förväg. Kostnaderna kan också variera mycket mellan enskilda skyddsfall. Kostnaderna för vittnesskyddsprogram uppgår uppskattningsvis till ca 700 000 euro per år.
Regeringens proposition har behandlats i den tvärsektoriella arbetsgruppen som tillsatts för att stöda beredningen. Förutom inrikesministeriets representanter deltog i arbetsgruppen också representanter för justitieministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, Polisstyrelsen, centralkriminalpolisen, skyddspolisen, Befolkningsregistercentralen, riksåklagarämbetet, Brottspåföljdsmyndigheten och dataombudsmannens byrå.
Närmare information om projektet:
http://www.intermin.fi/sv/lagberedning/skydd_av_vittnen
På webbsidan kan du också beställa nyheter till din e-post om hur beredningen framskrider.
Ytterligare information:
Elina Immonen, överinspektör, tfn 0295 488 593
Katriina Laitinen, regeringsråd, tfn 0295 488 559