Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Tryggandet av räddningsväsendets tjänster kräver målmedvetna åtgärder

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 18.12.2025 12.14
Typ:Pressmeddelande

Inrikesministeriet har publicerat en redogörelse för läget för räddningsväsendets tjänster och ekonomi i välfärdsområdena 2024. Tjänsterna har i huvudsak genomförts enligt lag, men att säkerställa tillräcklig personal, att hantera åldrande materiel och upprätthålla ekonomisk balans innebär stora utmaningar. Man har svarat på behovet av räddningspersoner genom att gradvis öka antalet nybörjarplatser inom räddningspersonsexamen.

Räddningsväsendet är en väsentlig del av den övergripande säkerheten. Räddningsväsendet ska förutse risker, vidta förberedelser såväl för undantagsförhållanden som för störningar under normala förhållanden samt kunna trygga tjänsterna i alla lägen. Redogörelsen skapar en grund för den nationella styrningen och arbetet med att identifiera utvecklingsbehov. 

Tjänsterna för förebyggande av olyckor genomfördes i huvudsak i enlighet med besluten om servicenivån, men bristen på personal försämrade genomförandet av tillsynen och säkerhetskommunikationen. Antalet bränder har minskat med 6 procent sedan 2022, medan antalet dödsfall i bränder visar en uppåtgående trend.

Nivån på räddningsverksamhetens aktionsberedskap är fortsatt god (första insatsen 7 minuter 30 sekunder, räddningsverksamheten 11 minuter 22 sekunder). Det har emellertid blivit svårare att leva upp till verksamhetsmiljöns krav i och med att materielen blir äldre och personalstyrkan och övningsverksamheten minskar. I hälften av välfärdsområdena är genomsnittsåldern på släckningsutrustningen antingen närmare eller över 20 år.

Antalet andra olyckor har i regel minskat, men antalet rapporterade oljeskador har ökat med cirka 9 procent sedan 2022. I kustområdena och kring stora vattendrag har räddningsverken svårigheter att upprätthålla beredskapen att bekämpa miljöskador i enlighet med riskanalyserna. Det har skett en positiv utveckling inom tjänsterna för befolkningsskyddsberedskap, även om det fortfarande finns vissa brister i planeringen och fördelningen av personresurser. 

Cirkeldiagram: Räddningsväsendets kostnadsstruktur 2024. Personalkostnadernas andel är störst (55,6 procent) och hyreskostnadernas andel näst störst (17,6 procent). Interna kostnader (exklusive hyror) står för 10,2 procent, köpta tjänster för 7,7 procent, material, varor och förnödenheter för 4,7 procent, avskrivningar och nedskrivningar för 3,1 procent, understöd för 1,0 procent, och övriga verksamhetskostnader för 0,1 procent.
Den ekonomiska pressen ökar, finansieringen täcker inte kostnaderna

Räddningsväsendets nettodriftskostnader uppgick till cirka 564 miljoner euro, det vill säga i genomsnitt 114 euro per invånare. Den kalkylerade finansieringen understeg nettodriftskostnaderna med cirka 53 miljoner euro. Hyreskostnaderna ökade nominellt  med 20,5 procent och personalkostnaderna med 3,3 procent jämfört med 2023.

Kostnadsstrukturen återspeglar både branschens personalintensitet och systemet med välfärdsområden. Välfärdsområdenas sparåtgärder (14,7 miljoner euro) gällde bland annat räddningsväsendets personal och investeringar, vilket i framtiden kan försämra servicenivån. Räddningsväsendets andel av välfärdsområdenas nettodriftskostnader är cirka 2,2 procent.

– Räddningsväsendets tjänster håller fortfarande i regel en god nivå, men i den nuvarande säkerhetsmiljön behövs målmedvetna åtgärder för att trygga tillgången på personal och förnya materielen. Bristerna i befolkningsskyddsberedskapen bör åtgärdas snabbt, säger räddningsöverdirektören Kimmo Kohvakka.

Karta: Räddningsväsendets faktiska nettodriftskostnader är större än den kalkylerade finansieringen i de flesta områden. Underskottet är störst i Östra Nylands välfärdsområde (-50,1 %) och överskottet är störst i Vanda och Kervo välfärdsområde (+26,8 %).
Avtalsbrandkårer, organisationer och frivilligverksamhet – tryggandet av livskraften i fokus

Avtalsbrandkårsverksamhet, organisationsverksamhet och frivilligverksamhet är av central betydelse för att räddningsväsendets servicesystem ska fungera, och deras verksamhetsförutsättningar bör stärkas ytterligare. Det finns vissa utmaningar med avtalsbrandkårernas kapacitet, tillgång på personal och utbildning, särskilt i glesbygden. Att stödja avtalsbrandkårsverksamheten och ungdomsavdelningarna är en viktig del av räddningsväsendets personalstrategi.

Centrala utvecklingsåtgärder – vad ska välfärdsområdena göra?

Enligt redogörelsen kan räddningsväsendets tjänster upprätthållas och utvecklas endast genom målmedvetna åtgärder. Välfärdsområdena bör göra följande:

  • Trygga rekryteringen av räddningspersoner samt deras kompetensutveckling och arbetshälsa. Rekryteringen av räddningspersoner samt de utbildningar och övningar och den kompetensutveckling som yrket kräver bör säkerställas, detta också i syfte att bemöta exceptionella situationer.
  • Förnya materielen och nätverket av räddningsstationer på ett kostnadseffektivt sätt. Gemensamma investeringar bör kartläggas i större utsträckning än tidigare och kvaliteten på investeringsplanerna bör förbättras.
  • Införa nationella IKT-system och förenhetliga kostnadsberäkningen på ett systematiskt sätt. Områdena bör arbeta för att förbättra kvaliteten på och enhetligheten i uppgifterna i syfte att förbättra den kunskapsbaserade ledningen och göra det lättare att jämföra kostnader.
  • Säkerställa planerna, strukturerna och resurserna för befolkningsskyddsberedskapen under alla förhållanden. Planeringen och resursfördelningen i fråga om tjänsterna för befolkningsskyddsberedskap ska motsvara kraven i säkerhetsmiljön.
  • Stärka förutsättningarna för avtalsbrandkårsverksamhet. Ett utvecklingsprogram för avtalsbrandkårsverksamheten utarbetas och genomförs.
  • Trygga en livskraftig organisations- och frivilligverksamhet. Verksamheten utvecklas som en del av räddningsväsendets servicesystem.

Mer information: specialsakkunnig Tiina Etelälahti, tfn 0295 488 393, [email protected]
 

Läget för räddningsväsendets tjänster och ekonomi 2024 - Inrikesministeriets årliga redogörelse
avtalsbrandkårer föregripande räddningstjänst räddningsverk räddningsväsen säkerhet och trygghet säkerhet och trygghet välfärdsområden övergripande säkerhet

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2026
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet