Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Arbetsgrupp föreslår att det inrättas en polisstyrelse

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 8.2.2008 13.00
Typ:Pressmeddelande -

Den arbetsgrupp som har berett utvecklingen av polisens förvaltningsstruktur föreslår att det inrättas en polisstyrelse i Finland. Styrelsen ska bildas av den nuvarande polisavdelningen vid inrikesministeriet samt länens polisledning. Ett likadant centralt ämbetsverk finns också i de andra nordiska länderna.

Polisstyrelsen ska leda polisens operativa verksamhet samt styra polisinrättningarna och polisens riksomfattande enheter. Inrikesministeriet ska ansvara för den politiska och strategiska styrningen av polisväsendet.

- Enligt förslaget avskaffas de uppgifter som länens polisledning har och polisens förvaltningsstruktur bantas ner till två instanser. En del av de frigjorda resurserna kunde fördelas på fältarbetet. På samma gång strömlinjeformas ledandet och produktiviteten förbättras, säger arbetsgruppens ordförande Ilkka Salmi.

Arbetsgruppen överlämnade sin slutrapport om en omstrukturering av polisens högsta ledning, polisens länsledning, polisens riksomfattande enheter samt polisinrättningen i Helsingfors till inrikesminister Anne Holmlund och polisöverdirektör Markku Salminen fredagen den 8 februari i Tammerfors. Arbetsgruppens arbete är en fortsättning på den mellanrapport som blev färdig i fjol och som behandlade den lokala polisens verksamhet. Det bestämdes att antalet polisinrättningar skärs ner från 90 till 24.

Polisstyrelsen planerar, utvecklar, leder och övervakar

Polisstyrelsens uppgift är att planera, utveckla, leda och övervaka polisverksamheten och dess stödfunktioner i hela landet. Styrelsen ska ansvara för att medborgarna har jämlik tillgång till tjänster med anknytning till polisens uppgifter i olika delar av landet och att tjänsterna är av hög kvalitet och ska besluta om samarbete mellan den lokala polisens och andra polisenheter.

Arbetsgruppen föreslår att polisstyrelsen inrättas i Helsingfors tidigast i början av 2010. I anslutning till länsstyrelserna placeras regionala enheter i Åbo, S:t Michel och Uleåborg. Enheterna ska ansvara för bland annat verksamhetens lönsamhet och laglighet och se till att myndighetssamarbetet fungerar smidigt.

Lotteri- och vapenförvaltningsenheten i Riihimäki samt tillsynsenheten för säkerhetsbranschen i S:t Michel ska också vara regionala enheter vid polisstyrelsen.

Centralkriminalpolisen bekämpar organiserad brottslighet

Polisens riksomfattande enheter ska enligt arbetsgruppen fortsätta att vara riksomfattande ämbetsverk som lyder under polisens högsta ledning. Deras huvudsakliga uppgifter förblir till största delen oförändrade och organisationen ska vara nationellt täckande.

Centralkriminalpolisen ska enligt arbetsgruppen i framtiden koncentrera sig speciellt på internationell och nationellt allvarlig brottslighet samt på att utveckla metoderna och instrumenten inom kriminalunderrättelse. Dess huvuduppgift är att undersöka och bekämpa organiserad brottslighet. Den lokala polisen ansvarar i större omfattning än för närvarande för avslöjande och utredning av vanliga och svåra brott inom sitt eget område.

Till centralkriminalpolisen koncentreras i fortsättningen funktioner som kräver specialkompetens och som det inte av kostnadsskäl är skäl att decentralisera. Till dem hör bland annat kriminaltekniska laboratoriet och centralen för utredning av penningtvätt, identifiering av offer för storolyckor, internetspaning samt utredning av krävandeit-brott och miljöbrott.

Centralkriminalpolisen kommer att finnas på 11 orter. Enheterna i S:t Michel, Jyväskylä och Vaalimaa dras in senast 2012.

Skyddspolisen ökar samarbetet när det gäller bekämpning av terrorism

Kontraspionage, bekämpning av terrorism, bekämpning av hot mot statens säkerhet, förebyggande säkerhetsarbete samt säkerhetsbevakning ska höra till skyddspolisens viktigaste uppgifter också i fortsättningen.

Samarbetet med centralkriminalpolisen intensifieras framför allt i fråga om förundersökningar av brott som är kopplade till terrorism. Den regionala organisationen har blivit plattare under de senaste åren. En ny åtgärd som föreslås av arbetsgruppen är att byrån i S:t Michel dras in. Ambitionen är att koncentrera förvaltningstjänsterna.

Rörliga polisen fortsätter sin verksamhet på 25 orter

Rörliga polisens huvuduppgift fortsätter att vara övervakning av trafiken, i synnerhet av den tunga trafiken. Rörliga polisen ska ansvara för trafikövervakningen på vägnätet utanför huvudvägar och tätorter och bistå den lokala polisen med trafikövervakningen i tätorter och i larmuppdrag enligt principen om den närmaste patrullen, framför allt i glesbygdsområden.

Helsingfors polisinrättning omorganiserar på eget initiativ

Arbetsgruppen föreslår inte några nya utvecklingsprojekt för polisinrättningen i Helsingfors och de riksomfattande enheter som stödjer polisens verksamhet.

Polisinrättningen i Helsingfors har på eget initiativ berett utvecklingen av organisationen. Målet med strategin för 2012 är att minska personal i förvaltningsuppgifter, koncentrera förundersökningen, starta ett pilotprojekt för närpolisverksamhet, förbättra tillståndstjänsterna och skära ner antalet områden från fyra till tre.

Den nya polisyrkeshögskolan inledde sin verksamhet från början av 2008 i Tammerfors.

Polisens teknikcentral flyttade i slutet av 2007 från Vallgård i Helsingfors till Kuusankoski.

Polisens datacentral dras in och i stället inrättas inrikesförvaltningens IT-central, som börjar sin verksamhet den 1 mars 2008 i Rovaniemi.

Hämta arbetsgruppens slutrapport om polisens förvaltningsstruktur på finska här www.intermin.fi/publikation/052008

Närmare information: arbetsgruppens ordförande, polisrådet Ilkka Salmi, (09) (09) 1344 7804

Anne Holmlund

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet