Laki rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa, hallituksen esityksen valmistelu

SM002:00/2015 Lagstiftningsprojekt

Hankkeen tehtävänä on valmistella hallituksen esitys laiksi rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa liitelakeineen.

Uuteen lakiin siirrettäisiin nykyisin rajavartiolaissa olevat Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa koskevat säännökset. Säännöksissä pyritään välttämään viittaustekniikan käyttöä kirjoittamalla toimivaltuudet auki. Toimivaltuuksista salaisessa tiedonhankinnassa ja salaisten pakkokeinojen käytössä säädetään tarkkarajaisesti. Rajavartiomiehen jo olemassa oleviin rikostorjunnan toimivaltuuksiin ei ole tarkoitus tehdä merkittäviä muutoksia. Erityisesti selvitetään Rajavartiolaitoksen merellisen rikostorjunnan toimivaltuudet.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer SM002:00/2015

Ärendenummer SMDno-2015-59; RVLDno/2015/182

Projektets arrangör inrikesministeriet

Mandattid 12.3.2015 – 31.12.2017

Datum för tillsättande 12.3.2015

Lagberedning

Regeringsproposition HE 41/2017 vp

Riksdagens svar EV 175/2017 vp

Antagen författning 108/2018
Antagen författning 109/2018
Antagen författning 110/2018
Antagen författning 111/2018
Antagen författning 112/2018
Antagen författning 113/2018
Antagen författning 114/2018
Antagen författning 115/2018
Antagen författning 116/2018
Antagen författning 117/2018
Antagen författning 118/2018
Antagen författning 119/2018
Antagen författning 120/2018
Antagen författning 271/2018

Kontaktperson
Jaana Heikkinen, lainsäädäntöneuvos
[email protected]

Mål och resultat

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa. Lakiin siirrettäisiin nykyisin rajavartiolaissa olevat rikostorjuntaa koskevat säännökset. Rajavartiolaitoksen tutkittaviksi kuuluviin rikoksiin lisättäisiin merilain ja meriteiden sääntöjen sekä sisävesisääntöjen rikkominen. Lisäksi Rajavartiolaitoksen toimivaltuutta valvoa tieliikennelain säännösten noudattamista laajennettaisiin rajanylityspaikoilla.
Lakiin otettaisiin salaisten tiedonhankintakeinojen määritelmät ja niiden käyttöedellytykset Rajavartiolaitoksessa. Salaisten tiedonhankintakeinojen käyttö ja käytön rajoitukset säilyisivät Rajavartiolaitoksessa ennallaan. Rajavartiolaitoksen käytössä oleviin salaisiin pakkokeinoihin lisättäisiin televalvonta myös törkeän kätkemisrikoksen, ammattimaisen kätkemisrikoksen ja törkeän väärennyksen selvittämiseksi.
Rajavartiolakia, rajavartiolaitoksen hallinnosta annettua lakia ja henkilötietojen käsittelystä rajavartiolaitoksessa annettua lakia sovellettaisiin Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaan, jollei Rajavartiolaitoksen rikostorjunnasta annettavassa laissa toisin säädettäisi. Rajavartiolaista kumottaisiin rikostorjuntaa koskevat säännökset.

Sammandrag

Hankkeen tehtävänä on valmistella hallituksen esitys laiksi rikostorjunnasta Rajavartiolaitoksessa liitelakeineen.

Uuteen lakiin siirrettäisiin nykyisin rajavartiolaissa olevat Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa koskevat säännökset. Säännöksissä pyritään välttämään viittaustekniikan käyttöä kirjoittamalla toimivaltuudet auki. Toimivaltuuksista salaisessa tiedonhankinnassa ja salaisten pakkokeinojen käytössä säädetään tarkkarajaisesti. Rajavartiomiehen jo olemassa oleviin rikostorjunnan toimivaltuuksiin ei ole tarkoitus tehdä merkittäviä muutoksia. Erityisesti selvitetään Rajavartiolaitoksen merellisen rikostorjunnan toimivaltuudet.

Utgångspunkter

Rajavartiolaki (578/2005) sisältää muun muassa Rajavartiolaitoksen rikostorjuntaa koskevat säännökset. Kyseisissä säännöksissä käytetään niin sanottua poissuljenta- ja yleisviittaustekniikkaa suhteessa poliisilakiin, esitutkintalakiin ja pakkokeinolakiin. Tämä viittaustekniikka on ollut ylimpien laillisuusvalvojien sekä myös perustuslakivaliokunnan kritiikin kohteena muun muassa lainsäädännön selkeyden ja ymmärrettävyyden näkökulmasta. Perusoikeuksiin kohdistuvista viranomaistoimivaltuuksista tulee säätää tarkkarajaisesti ja täsmällisesti.

Rajavartiolain rikostorjuntaa koskevien säännösten perusoikeuskytkennän vuoksi on tarpeen arvioida, missä määrin rajavartiolainsäädäntöön on perusteltua sijoittaa aineellista lainsäädäntöä ja miltä osin voidaan käyttää viittaustekniikkaa. Lainsäädännön rakenteen ja systematiikan kannalta on tarkoituksenmukaista säätää Rajavartiolaitoksen rikostorjunnasta kokonaan uudessa laissa.

Ytterligare uppgifter