Arpajaislain uudistaminen
Rahapelaamista sääntelevän arpajaislain uudistamista koskeva hanke asetettiin 31.1.2020. Arpajaislain uudistamisella hallitus pyrkii sekä hillitsemään pelihaittoja että varmistamaan rahapelaamisen keskittymisen vastuulliseen ja valvottuun pelitarjontaan.
Hankkeessa valmisteltu esitys arpajaislain uudistamisesta oli lausuntokierroksella 7.1.-5.2.2021. Hallituksen esitys annettiin eduskunnalle 23.9.2021.
Eduskunta hyväksyi 14.12.2021 hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten sisällön hallintovaliokunnan (HaVM 18/2021 vp) mietinnön mukaisena. Hallintovaliokunta ehdotti perustuslakivaliokunnan lausunnon edellyttämän mukaisesti, että maksuliikenne-estoista poistetaan säännös rahapeliyhtiöltä pelaajille maksettujen voittojen estämisestä. Hallintovaliokunta ehdotti myös, että Veikkaus Oy:n kiellettyjä markkinointitapoja koskevia säännöksiä täsmennetään perustuslakivaliokunnan lausunnon edellyttämällä tavalla. Lisäksi hallintovaliokunta ehdotti markkinoinnissa annettavia tietoja koskevien säännösten tarkentamista.
Lakimuutokset ovat tulleet voimaan 1.1.2022.
Kysymyksiä ja vastauksia eduskunnalle annetusta hallituksen esityksestä
Alla olevat kysymykset ja vastaukset perustuvat eduskunnalle annettuun hallituksen esitykseen. Eduskuntakäsittelyn aikana lakien sisältöön on tullut muutoksia.
Kysymyksiä ja vastauksia ei ole päivitetty eduskuntakäsittelyn ja lakien vahvistamisen jälkeen.
Tarkista ajantasaiset säännökset Finlexistä.
-
Uudistuksella toteutetaan pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan sisältyvät rahapelipolitiikkaa ja arpajaislain uudistamista koskevat linjaukset.
Hallitusohjelman mukaan rahapelihaittojen hillitsemiseksi rahapelipolitiikalla turvataan Veikkaus Oy:n kanavointikykyinen yksinoikeus ja Veikkaus Oy:n toimintaedellytykset nopeasti muuttuneessa toimintaympäristössä. Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan, että rahapelihaittoja torjutaan tehokkaasti ja että rahapelipelaamista ohjataan lailliseen, vastuulliseen ja valvottuun pelitarjontaan.
Hallitusohjelman mukaan rahapelipolitiikan tavoitteiden varmistamiseksi hallitus toteuttaa hallituskauden alussa arpajaislain uudistuksen toisen vaiheen. Hallitusohjelmassa todetaan myös, että arpajaislain vastaiseen markkinointiin puututaan tehokkaasti ja että selvitetään keinoja rajoittaa pelaamista yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisten toimijoiden sivustoille.
-
Hankkeen tehtävänä oli valmistella ehdotukset arpajaislain ja tarvittavan muun lainsäädännön kehittämiseksi, jotta rahapelihaittojen ehkäisemistä ja vähentämistä saadaan tehostettua.
Hankepäätöksessä yksilöitiin tarkemmin ne asiakokonaisuudet, esimerkiksi tunnistautuneen pelaamisen laajentaminen kaikkeen rahapelaamiseen, joiden osalta selvitettiin lakimuutostarpeet. Hankkeen tavoitteena oli lisäksi selvittää hankepäätöksessä tarkemmin yksilöityjä lainsäädännöllisiä keinoja, joilla voitaisiin tukea Veikkaus Oy:n toimintaedellytyksiä yksinoikeusjärjestelmän vahvistamiseksi.
-
Hankkeen asiantuntijatyöryhmä aloitti työnsä 13.3.2020 ja se kokoontui 16 kertaa ennen sille asetetun määräajan päättymistä 30.11.2020. Sisäministeriön virkahenkilöiden johdolla toiminut työryhmä kuuli työn kuluessa laaja-alaisesti käsiteltyihin asiakokonaisuuksiin liittyviä eri organisaatioita ja asiantuntijoita. Laajempi kuulemis- ja keskustelutilaisuus järjestettiin 11.11.2020.
Hankkeen ohjausryhmä kokoontui viisi kertaa sisäministeriön kansliapäällikön johdolla. Lisäksi hankkeelle perustettiin syksyllä 2020 ministeriseurantaryhmä, jolle raportoitiin kokonaisuuden etenemisestä.
Hankkeen työryhmän työn tuloksena on valmisteltu hallituksen esityksen muotoon kirjoitettu ehdotus arpajaislain ja eräiden siihen liittyen lakien muuttamisesta. Ehdotus oli lausuntokierroksella 7.1.-5.2.2020. Ehdotus notifioitiin komissiolle 23.4.2021. Lainsäädännön arviointineuvosto antoi ehdotuksesta lausunnon 2.6.2021.
-
Arpajaislakiin ehdotetaan useita säännösmuutoksiaseuraavien asiakokonaisuuksien osalta:
- pakollisen tunnistautumisen laajentaminen kaikkeen Veikkaus Oy:n rahapelaamiseen pelaamista koskevien rajoitusten ja pelaajan itselleen asettaman pelikiellon mahdollistamiseksi
- rahapelien markkinointia ja arpajaislain vastaista markkinointia koskeva sääntely
- peli- ja pelaajadatan kerääminen ja hyödyntäminen rahapelihaittojen seurannassa, ehkäisyssä ja tutkimuksessa sekä Veikkaus Oy:n vastuullistoimenpiteiden mahdollistamiseksi
- pelikasinon määräaikaisen pelikiellon laajentaminen toistaiseksi voimassa olevaksi ja pelikieltojen laajentuminen Veikkaus Oy:n pelisaleihin
- maksuliikenne-estot arpajaislain vastaisesti markkinoiville yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisille rahapeliyhtiöille
- raha-automaattien sijoittelussa huomioitavat periaatteet ja raha-automaattien esteetön valvonta
- Veikkaus Oy:n tytäryhtiölle mahdollisuus yritysten väliseen liiketoimintaan
- täsmennykset rahapelien valvontaan ja vedonlyöntipelaamiseen.
-
Kattava pakollinen tunnistautuminen mahdollistaa rajoitusten ja peliestojen käyttöönoton kaikessa Veikkaus Oy:n rahapelaamisessa. Uudistuksella laajennetaan jo aiemmin säädetty hajasijoitetuissa raha-automaateissa käyttöön otettava pakollinen tunnistautuminen kaikkeen Veikkaus Oy:n rahapelaamiseen. Tämä toteutettaisiin vaiheittain siten, että kaikki rahapelaaminen olisi tunnistautunutta vuoteen 2023 mennessä. Raaputusarpojen osalta siirryttäisiin tunnistautumiseen kuitenkin myöhemmin, mutta viimeistään vuonna 2024.
Veikkaus Oy on ottanut omaehtoisesti käyttöön pakollisen tunnistautumisen hajasijoitetuissa raha-automaateissa tammikuussa 2021 ja yhtiön omissa pelisaleissa heinäkuussa 2021.
-
Esityksessä ehdotetaan, että raha-automaattien sijoittelun ja käytön periaatteet suunnitellaan siten, että rahapelaamisesta aiheutuvat haitat olisivat mahdollisimman vähäisiä. Lisäksi raha-automaatit on sijoitettava siten, että niiden käyttöä voidaan esteettömästi valvoa. Erityisesti alaikäisten ja haavoittuvassa asemassa olevien suojaaminen tulee huomioida. Lisäksi ehdotetaan, että Veikkaus Oy ja raha-automaatin sijoituspaikan haltija laativat omavalvontaa koskevan suunnitelman valvonnan ja edellä mainittujen periaatteiden toteuttamisen varmistamiseksi.
-
Esityksessä ehdotetaan maksuliikenteen estoja koskevaa sääntelyä, joka olisi sekä juridisesti että käytännössä toteuttamiskelpoinen ratkaisu yksinoikeusjärjestelmämme ulkopuolelle suuntautuvan pelaamisen rajoittamiseksi. Hankkeessa on asettamispäätöksen mukaisesti hyödynnetty sisäministeriössä tehtyä esiselvitystä rahapelilainsäädännön kehittämistarpeista (Sisäministeriön julkaisuja 2019:25).
Maksuliikenne-estot toteutettaisiin siten, että Poliisihallitus pitäisi yllä luetteloa niistä rahapeliyhtiöistä, jotka arpajaislain vastaisesti markkinoivat rahapelejä Manner-Suomeen. Maksupalveluntarjoajien olisi estettävä pelaajan ja luettelossa olevan rahapeliyhtiön välinen maksuliikenne. Käytännössä se koskisi pelaajien rahapeliyhtiöön siirtämiä varoja sekä pelaajille maksettavia voittoja.
Rahapelilainsäädäntöä koskeva esiselvitys
-
Rahapelien sallitun markkinoinnin nykyisen sääntelyn lähtökohtana on rahapelaamisen ohjaaminen arpajaislailla säänneltyyn Veikkaus Oy:n toimintaan. Tätä periaatetta ehdotetaan täydennettäväksi periaatteella ohjata pelaamista vähemmän haittoja aiheuttavaan pelaamiseen. Markkinoinnin olisi oltava lisäksi kokonaisuudessaan maltillista.
Periaatteen mukaisesti eniten haittoja aiheuttavien pelien, kuten raha-automaattien ja kasinopelien, markkinointi kiellettäisiin kokonaan. Lisäksi säädettäisiin täsmennyksiä Veikkaus Oy:n sallitun markkinoinnin sisältöön ja keinoihin. Siten esimerkiksi rahapelaamisen arkipäiväistämistä sekä alennusten ja ilmaispelien tarjoamista koskevat kiellot säädettäisiin suoraan laissa.
Rahapelaamisen ohjaamiseksi arpajaislailla säänneltyyn tarjontaan nykyisin kielletty vedonlyöntipelien markkinointi sallittaisiin. Muutos koskisi myös sellaisia totopelejä, joiden markkinointi on tällä hetkellä kielletty. Näidenkin pelien markkinointia koskisivat uudistetun markkinointisääntelyn mukaiset velvoitteet.
Lisäksi lakiin lisättäisiin velvollisuus sisällyttää kuvalliseen markkinointiin tai painetuissa julkaisuissa ilmestyviin mainoksiin tieto rahapelaamisen ikärajasta, pelikiellosta ja rahapeliongelmiin apua tarjoavista palveluista sekä säännökset suoramarkkinointikielloista, jos pelaaja on estänyt pelaamisensa.
-
On syytä huomioida, että rahapelituotto ei ole yksinoikeusjärjestelmämme peruste, vaan rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäiseminen ja vähentäminen. Esitetyt muutokset vähentävät arviolta Veikkaus Oy:n rahapelituottoa, koska esitetyillä vastuullisuustoimilla tavoitellaan etenkin haittoja aiheuttavan pelaamisen vähentämistä.
Toisaalta työryhmän esitykseen sisältyy ehdotuksia, joilla pyrittäisiin ohjaamaan rahapelaamista arpajaislailla säänneltyyn tarjontaan, mikä voisi puolestaan lisätä tuottoja jonkin verran.
-
Ehdotuksena on, että henkilötietojen käsittelyä koskevaa yleistä sääntelyä täydennettäisiin rahapelitoimintaa koskevilla erityissäännöksillä, koska rahapelien toimeenpano, haittojen arviointi ja seuranta edellyttävät myös arkaluonteiseksi katsottavien henkilötietojen käsittelyä. Veikkaus Oy:llä olisi oikeus käsitellä tällaisia tietoja asiakkaiden oikeusturvan takaamiseksi, väärinkäytösten ja rikosten estämiseksi, väärinkäytösten selvittämiseksi ja rahapelaamisesta aiheutuvien taloudellisten, sosiaalisten ja terveydellisten haittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Yhtiöllä olisi myös velvollisuus ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin riskien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi esimerkiksi ottamalla yhteyttä asiakkaisiin, joiden pelaamiseen on havaittu liittyvän riskikäyttäytymistä.
Myös sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedonsaantioikeutta Veikkaus Oy:n asiakastietoihin täsmennettäisiin, jotta rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäisy ja vähentäminen olisi mahdollisimman tehokasta. Tiedonsaantioikeus olisi rajattu rahapelihaittoihin liittyvää seurantaa ja tutkimusta,rahapelien haitallisuuden arviointia sekä rahapelihaittojen ehkäisyn ja hoidon kehittämistä varten välttämättömiin Veikkaus Oy:n asiakkaita ja heidän pelaamistaan koskeviin tietoihin. Käsiteltävän aineiston sisältämät henkilötiedot tulisi ennen niiden luovuttamista tai analysointia pseudonymisoida eli niistä olisi poistettava kaikki henkilön suorat tunnistetiedot.
-
Hallituksen esitys on annettu eduskunnalle 23.9.2021. Esityksessä ehdotetaan lain portaittaista voimaantuloa. Pääosa muutoksista tulisi voimaan 1.1.2022.
-
Hallitusohjelman lähtökohtana on yksinoikeusjärjestelmän säilyttäminen. Hankkeen toimeksiantoon ei sisältynyt lisenssijärjestelmään siirtymisen selvittäminen. Hallitusohjelman mukaisesti hankkeen tehtävänä oli selvittää, miten arpajaislainsäädäntöä voidaan kehittää rahapelihaittojen ehkäisyn edelleen tehostamiseksi yksinoikeusjärjestelmässä.
-
Rahapelituoton käyttötarkoitusten selvittäminen ei sisältynyt hankkeen toimeksiantoon. Valtioneuvosto on 26.8.2021 asettanut pääministerin esityksestä määräaikaisen hankkeen, jonka tehtävänä on laatia ehdotus uudeksi rahoitusmalliksi rahapelituotoilla rahoitettujen toimintojen rahoittamisesta vuoden 2024 alusta.