- Poliisiasiat
- Rikollisuus Suomessa
- Talousrikollisuus ja harmaa talous
- Järjestäytynyt rikollisuus
- Viharikollisuus
- Terrorismin torjunta
- Väkivaltainen radikalisoituminen
- Siviilitiedustelu
- Ihmiskauppa
- Kyberrikollisuus
- Ampuma-aseet
- Rahapelit
- Rahankeräys
- Yleinen järjestys ja turvallisuus
- Vartiointi ja järjestyksenvalvonta
- Toimijat ja vastuut
- Lainsäädäntö
- Pelastustoimi
- Hätäkeskustoiminta
- Rajaturvallisuus
- Maahanmuutto
- Siviilikriisinhallinta
- Suomen lippu ja vaakuna
Arpajaislain uudistaminen
Arpajaislain uudistamista koskeva hanke asetettiin 31.1.2020. Arpajaislain uudistamisella hallitus pyrkii sekä hillitsemään pelihaittoja että varmistamaan rahapelaamisen keskittymisen vastuulliseen ja valvottuun pelitarjontaan.
Esitys on lausuntokierroksella 7.1.-5.2.2021.
Usein kysytyt kysymykset
-
Hankkeella toimeenpannaan pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan sisältyviä rahapelipolitiikkaa koskevia linjauksia.
Hallitusohjelman mukaan rahapelihaittojen hillitsemiseksi rahapelipolitiikalla turvataan Veikkaus Oy:n kanavointikykyinen yksinoikeus ja Veikkaus Oy:n toimintaedellytykset nopeasti muuttuneessa toimintaympäristössä. Lisäksi hallitusohjelmassa todetaan, että rahapelihaittoja torjutaan tehokkaasti ja että rahapelipelaamista ohjataan lailliseen, vastuulliseen ja valvottuun pelitarjontaan.
Hallitusohjelman mukaan rahapelipolitiikan tavoitteiden varmistamiseksi hallitus toteuttaa hallituskauden alussa arpajaislain uudistuksen toisen vaiheen. Hallitusohjelmassa todetaan myös, että arpajaislain vastaiseen markkinointiin puututaan tehokkaasti ja että selvitetään keinoja rajoittaa pelaamista yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisten toimijoiden sivustoille.
-
Hankkeen tehtävänä on ollut valmistella ehdotukset arpajaislain ja tarvittavan muun lainsäädännön kehittämiseksi, jotta rahapelihaittojen ehkäisemistä ja vähentämistä saadaan tehostettua.
Hankepäätöksessä on tarkemmin yksilöity ne asiakokonaisuudet, esimerkiksi tunnistautuneen pelaamisen laajentaminen kaikkeen rahapelaamiseen, joiden osalta on selvitetty lakimuutostarpeet. Hankkeen tavoitteena on lisäksi ollut selvittää hankepäätöksessä tarkemmin yksilöityjä lainsäädännöllisiä keinoja, joilla voitaisiin tukea Veikkaus Oy:n toimintaedellytyksiä yksinoikeusjärjestelmän vahvistamiseksi.
-
Hankkeessa on selvitetty hankkeen asettamispäätöksen mukaisesti seuraavia asiakokonaisuuksia:
- pakollisen tunnistautuneen pelaamisen laajentaminen hajasijoitetusta raha-automaattipelaamisesta muuhun rahapelaamiseen muun ohella pelaajan itselleen asettaman pelikiellon mahdollistamiseksi;
- raha-automaattien sijoittelua ja rahapelien myyntipisteiden sijoittumista koskeva sääntely;
- rahapelien markkinointia ja arpajaislain vastaista markkinointia koskeva sääntely;
- peli- ja pelaajadatan kerääminen ja hyödyntäminen rahapelihaittojen seurannassa, ehkäisyssä ja tutkimuksessa sekä Veikkaus Oy:n vastuullisen asiakkuuden mallin mahdollistamiseksi;
- pelikasinon määräaikaisen pelikiellon laajentaminen toistaiseksi voimassa olevaksi;
- maksuliikenteelle asetettavien estojen käyttöönottamisen selvittäminen yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle suuntautuvan pelaamisen rajoittamiseksi
- Veikkaus Oy:n liiketoiminnan mahdollinen kehittäminen yritysten väliseen liiketoimintaan;
- peliserverin sijaintiin liittyvät kysymykset;
- kansainvälisten yhteispoolipelien edellyttämät muutokset totopelaamisessa ja
- vedonlyöntipelien uudistukseen liittyvät muutostarpeet.Hankkeessa on lisäksi käsitelty myös muita hankkeen tavoitteiden mukaisia asiakokonaisuuksia kuten rahapelitoiminnan valvontaa koskevaa sääntelyä.
-
Hankkeen asiantuntijatyöryhmä aloitti työnsä 13.3.2020 ja se kokoontui 16 kertaa ennen sille asetetun määräajan päättymistä 30.11.2020. Sisäministeriön virkamiesten johdolla toiminut työryhmä kuuli työn kuluessa laaja-alaisesti käsiteltyihin asiakokonaisuuksiin liittyviä eri organisaatioita ja asiantuntijoita. Laajempi kuulemis- ja keskustelutilaisuus järjestettiin 11.11.2020. Hankkeen ohjausryhmä kokoontui viisi kertaa sisäministeriön kansliapäällikön johdolla.
Hankkeen työryhmän työn tuloksena on valmisteltu hallituksen esityksen muotoon kirjoitettu ehdotus arpajaislain ja eräiden siihen liittyen lakien muuttamisesta. Ehdotus on lähetetty lausuntokierrokselle, joka päättyy 5.2.2020.
-
Hankkeen ehdotuksena on laajentaa jo aiemmin säädetty ja viimeistään 2022 hajasijoitetuissa raha-automaateissa käyttöön otettava pakollinen tunnistautuminen kaikkeen rahapelaamiseen. Tämä toteutettaisiin vaiheittain siten, että kaikki rahapelaaminen olisi tunnistautunutta vuoteen 2023 mennessä. Raaputusarpojen osalta siirryttäisiin tunnistautumiseen kuitenkin vuonna 2024.
Veikkaus Oy on ilmoittanut ottavansa omaehtoisesti käyttöön pakollisen tunnistautumisen hajasijoitetuissa raha-automaateissa jo vuonna 2021.
-
Hankkeessa ehdotetaan, että raha-automaattien sijoittelun ja käytön periaatteet suunnitellaan siten, että rahapelaamisesta aiheutuvat haitat olisivat mahdollisimman vähäisiä. Erityisesti alaikäisten ja haavoittuvassa asemassa olevien suojaaminen tulee huomioida. Lisäksi ehdotetaan, että Veikkaus Oy ja raha-automaatin sijoituspaikan haltija laativat omavalvontaa koskevan suunnitelman edellä mainittujen periaatteiden toteuttamisen varmistamiseksi.
-
Hankkeessa ehdotetaan maksuliikenteen estoja koskevaa sääntelyä, joka olisi sekä juridisesti että käytännössä toteuttamiskelpoinen ratkaisu yksinoikeusjärjestelmämme ulkopuolelle suuntautuvan pelaamisen rajoittamiseksi. Hankkeessa on asettamispäätöksen mukaisesti hyödynnetty sisäministeriössä tehtyä esiselvitystä rahapelilainsäädännön kehittämistarpeista (Sisäministeriön julkaisuja 2019:25).
Maksuliikenne-estot toteutettaisiin siten, että Poliisihallitus pitäisi yllä luetteloa niistä rahapeliyhtiöistä, jotka arpajaislainvastaisesti markkinoivat rahapelejä Manner-Suomeen. Maksupalveluntarjoajien olisi estettävä pelaajan ja luettelossa olevan rahapeliyhtiön välinen maksuliikenne. Käytännössä se koskisi pelaajien rahapeliyhtiöön siirtämiä varoja sekä pelaajille maksettavia voittoja.
Rahapelilainsäädäntöä koskeva esiselvitys
-
Rahapelien sallitun markkinoinnin nykyisen sääntelyn lähtökohtana on rahapelaamisen ohjaaminen arpajaislailla säänneltyyn Veikkaus Oy:n toimintaan. Tätä periaatetta ehdotetaan täydennettäväksi periaatteella ohjata pelaamista vähemmän haittoja aiheuttavaan pelaamiseen.
Periaatteen mukaisesti eniten haittoja aiheuttavien pelien, kuten raha-automaattien ja kasinopelien, markkinointi kiellettäisiin kokonaan. Lisäksi säädettäisiin täsmennyksiä Veikkaus Oy:n sallitun markkinoinnin sisältöön ja keinoihin. Siten esimerkiksi rahapelaamisen arkipäiväistämistä sekä alennusten ja ilmaispelien tarjoamista koskevat kiellot säädettäisiin suoraan laissa.
Rahapelaamisen ohjaamiseksi arpajaislailla säänneltyyn toimintaan nykyisin kielletty vedonlyöntipelien ja joidenkin totopelien markkinointi sallittaisiin.
Lisäksi lakiin lisättäisiin velvollisuus sisällyttää kuvalliseen markkinointiin tai painetuissa julkaisuissa ilmestyviin mainoksiin tieto rahapelaamisen ikärajasta, pelikiellosta ja rahapeliongelmiin apua tarjoavista palveluista ja suoramarkkinointikielloista, jos pelaaja on estänyt pelaamisensa.
-
On syytä huomioida, että rahapelituotto ei ole yksinoikeusjärjestelmämme peruste vaan rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäiseminen ja vähentäminen. Esitetyillä muutoksilla on arvioitu olevan vähentävää vaikutusta Veikkaus Oy:n rahapelituottokehitykseen, koska esitetyillä vastuullisuustoimilla tavoitellaan etenkin haittoja aiheuttavan pelaamisen vähentämistä.
Lisäksi työryhmän esitykseen sisältyy ehdotuksia, joilla pyrittäisiin ohjaamaan rahapelaamista arpajaislailla säänneltyyn toimintaan. Tämä toisaalta vähentäisi vastuullisuustoimista aiheutuvaa rahapelituottojen vähenemistä.
-
Hankkeen ehdotuksena on, että henkilötietojen käsittelyä koskevaa yleistä sääntelyä täydennettäisiin rahapelitoimintaa koskevilla erityissäännöksillä, koska rahapelien toimeenpano, haittojen arviointi ja seuranta edellyttävät myös arkaluonteiseksi katsottavien henkilötietojen käsittelyä. Veikkaus Oy:llä olisi oikeus käsitellä tällaisia tietoja asiakkaiden oikeusturvan takaamiseksi, väärinkäytösten ja rikosten estämiseksi ja rahapelaamisesta aiheutuvien taloudellisten, sosiaalisten ja terveydellisten haittojen ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi. Yhtiöllä olisi myös velvollisuus ryhtyä tarvittaessa toimenpiteisiin riskien ehkäisemiseksi ja vähentämiseksi esimerkiksi ottamalla yhteyttä asiakkaisiin, joiden pelaamiseen on havaittu liittyvän riskikäyttäytymistä.
Myös sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedonsaantioikeutta Veikkaus Oy:n asiakastietoihin täsmennettäisiin, jotta rahapelaamisesta aiheutuvien haittojen ehkäisy ja vähentäminen olisi mahdollisimman tehokasta. Tiedonsaantioikeus olisi rajattu rahapelihaittoihin liittyvän seurannan ja tutkimuksen sekä rahapelien haitallisuuden arviointia varten välttämättömiin Veikkaus Oy:n asiakkaita ja heidän pelaamistaan koskeviin tietoihin. Käsiteltävän aineiston sisältämät henkilötiedot tulisi ennen niiden luovuttamista tai analysointia pseudonymisoida eli niistä olisi poistettava kaikki henkilön suorat tunnistetiedot.
-
Veikkaus Oy:n edustaja on toiminut hankkeen työryhmässä asiantuntijana. Tämä on katsottu välttämättömäksi, sillä hankkeen asiakokonaisuuksien selvitystyö on edellyttänyt yhtiön asiantuntemuksen käyttämistä.
-
Hankkeessa valmisteltu ehdotus arpajaislain muuttamiseen tähtääväksi hallituksen esitykseksi on lähetetty lausuntokierrokselle 7.1.2021. Tavoitteena on, että hallituksen esitys voitaisiin antaa eduskunnalle kesällä 2021.
Eduskuntakäsittelyn etenemisestä riippuen arpajaislain muutos voisi tulla voimaan aikaisintaan vuonna 2022.
-
Hallitusohjelman lähtökohtana on yksinoikeusjärjestelmän säilyttäminen ja rahapelihaittojen tehokas torjuminen yksinoikeusjärjestelmässä. Asetetun hankkeen tavoitteena on ollut selvittää, miten arpajaislainsäädäntöä voidaan kehittää rahapelihaittojen ehkäisyn edelleen tehostamiseksi, eikä lisenssijärjestelmään siirtymistä ole hallitusohjelman ja hankkeen tavoitteen johdosta ollut tarpeen selvittää.