Revidering av lotterilagen
Propositionen med förslag till lag om ändring av lotterilagen, som beretts i projektet, var på remiss den 7 januari–5 februari 2021.
Regeringspropositionen överlämnades till riksdagen den 23 september 2021.
Riksdagen godkände den 14 december 2021 innehållet i lagförslagen som ingår i regeringspropositionen i enlighet med förvaltningsutskottets (FvUB 18/2021 rd) betänkande.
Förvaltningsutskottet föreslog i enlighet med grundlagsutskottets utlåtande att man i fråga om spärrar för betalningsrörelse stryker bestämmelsen om förhindrande av penningspelsbolagets betalning av vinster till spelarna.
Förvaltningsutskottet föreslog också att bestämmelserna om Veikkaus Ab:s förbjudna marknadsföringsmetoder preciseras på det sätt som grundlagsutskottet förutsatte i sitt utlåtande.
Förvaltningsutskottet föreslog dessutom att bestämmelserna om de uppgifter som ska lämnas vid marknadsföring preciseras.
Frågor och svar om regeringens proposition till riksdagen
Frågorna och svaren nedan baserar sig på den regeringsproposition som lämnats till riksdagen. Lagarnas innehåll har ändrats under riksdagsbehandlingen.
Frågorna och svaren har inte uppdaterats efter riksdagsbehandlingen och stadfästandet av lagarna.
Kontrollera de uppdaterade bestämmelserna i Finlex
-
Genom reformen genomförs de riktlinjer för penningspelspolitiken och revideringen av lotterilagen som ingår i statsminister Sanna Marins regeringsprogram.
Enligt regeringsprogrammet garanterar man via penningspelspolitiken Veikkaus Ab ensamrätt att kanalisera spelandet och tryggar Veikkaus Ab:s verksamhetsförutsättningar i en snabbt föränderlig omvärld, detta i syfte att dämpa penningspelandets skadeverkningar. Dessutom konstateras i regeringsprogrammet att penningspelandets skadeverkningar bekämpas effektivt och att penningspelandet styrs mot ett lagligt, ansvarsfullt och övervakat spelutbud.
Enligt regeringsprogrammet genomför regeringen i början av regeringsperioden, i syfte att säkerställa att målen för penningspelspolitiken uppnås, den andra fasen av revideringen av lotterilagen. I regeringsprogrammet konstateras också att det ingrips effektivt i marknadsföring som sker i strid med lotterilagen och att det utreds vilka metoder det finns att begränsa spelandet på webbplatser som upprätthålls av aktörer utanför systemet med ensamrätt.
-
Projektets uppgift var att bereda förslag till utveckling av lotterilagen och annan behövlig lagstiftning för att effektivisera förebyggandet och minskningen av skadeverkningarna till följd av penningspel.
I projektbeslutet specificeras närmare de tematiska helheter i fråga om vilka behoven av lagändringar utreddes. En av dessa helheter är utvidgning av identifieringen vid spelande så att den gäller allt penningspelande. Ett ytterligare mål var att utreda de lagstiftningsmässiga medel som specificeras närmare i projektbeslutet och genom vilka Veikkaus Ab:s verksamhetsförutsättningar för att stärka systemet med ensamrätt kan stödjas.
-
Projektets expertgrupp inledde sitt arbete den 13 mars 2020 och sammanträdde 16 gånger före utgången av den utsatta tiden den 30 november 2020. Arbetsgruppen, som arbetade under ledning av inrikesministeriets tjänstemän, hörde under arbetets gång på bred front olika organisationer och sakkunniga som har samband med de helheter som behandlades. Ett mer omfattande diskussionsmöte ordnades den 11 november 2020.
Projektets styrgrupp sammanträdde fem gånger under ledning av inrikesministeriets kanslichef. Hösten 2020 inrättades dessutom en ministerarbetsgrupp för projektet till vilken man rapporterade om hur helheten framskrider.
Som ett resultat av projektarbetsgruppens arbete har det beretts ett förslag till lag om ändring av lotterilagen och till lagar som har samband med den. Förslaget har skrivits i form av en regeringsproposition. Förslaget var ute på remiss den 7 januari–5 februari 2020. Kommissionen underrättades om förslaget den 23 april 2021. Rådet för bedömning av lagstiftningen gav ett utlåtande om förslaget den 2 juni 2021.
-
I lotterilagens bestämmelser föreslås flera ändringar i fråga om följande helheter:
- utvidgning av den obligatoriska identifieringen så att den gäller alla Veikkaus Ab:s penningspel, i syfte att möjliggöra begränsningar för spelande samt att göra det möjligt för spelaren att belägga sig själv med spelförbud,
- bestämmelser om marknadsföring av penningspel och om marknadsföring som strider mot lotterilagen,
- insamling av information om spel och spelare och utnyttjande av den för att följa, förebygga och undersöka skadeverkningar till följd av penningspel samt för att möjliggöra Veikkaus Ab:s åtgärder för ansvarsfullhet,
- utvidgning av tidsbegränsade spelförbud vid kasinon så att de gäller tills vidare och utvidgning av spelförbuden så att de också gäller Veikkaus Ab:s spelsalar,
- spärrningar av betalningsrörelse för penningspelsbolag utanför systemet med ensamrätt vars marknadsföring strider mot lotterilagen,
- principer som ska beaktas vid placeringen av penningautomater samt obehindrad övervakning av penningautomater,
- Veikkaus Ab:s dotterbolags möjlighet till affärsverksamhet mellan företag,
- preciseringar som gäller tillsynen över penningspel samt vadhållningsspel.
-
En heltäckande obligatorisk identifiering gör det möjligt att införa begränsningar och spelspärrar i alla Veikkaus Ab:s penningspel. Genom reformen utvidgas den obligatoriska identifiering som ska tas i bruk vid spelande på utplacerade penningautomater och som det redan tidigare har föreskrivits om så att den ska gälla alla Veikkaus Ab:s penningspel. Detta ska genomföras stegvis så att allt penningspelande sker identifierat vid ingången av 2023. I fråga om skraplotter ska övergången till identifiering ske senare, dock senast under 2024.
Veikkaus Ab tog på eget initiativ i bruk obligatorisk identifiering i utplacerade penningautomater i januari 2021 och i bolagets egna spelsalar i juli 2021.
-
I propositionen föreslås det att principerna för placering och användning av penningautomater planeras så att de skadeverkningar som penningspel ger upphov till blir så små som möjligt. Dessutom ska penningautomaterna placeras så att användningen av dem kan övervakas utan hinder. I synnerhet ska skyddet av minderåriga och utsatta personer beaktas. Dessutom föreslås det att Veikkaus Ab och den som innehar placeringsplatsen för penningautomaten utarbetar en plan för egenkontroll för att säkerställa övervakningen samt iakttagandet av de ovan nämnda principerna.
-
I propositionen föreslås bestämmelser om spärrning av betalningsrörelse, vilket både juridiskt och i praktiken är en genomförbar lösning för att begränsa spelandet utanför vårt system med ensamrätt. I enlighet med beslutet om tillsättande har man i projektet utnyttjat inrikesministeriets förstudie om behoven att utveckla lagstiftningen om penningspel (Inrikesministeriets publikationer 2019: 25 | på finska).
Spärrningen av betalningsrörelse ska genomföras så att Polisstyrelsen för en förteckning över de penningspelsbolag som i strid med lotterilagen marknadsför penningspel i Fastlandsfinland. Betaltjänstleverantörerna bör förhindra betalningsrörelse mellan spelarna och de penningspelsbolag som står på listan. I praktiken gäller det de medel som spelarna överför till penningspelsbolaget och vinster som betalas till spelarna.
Förstudie om lagstiftningen om penningspel | på finska
-
Utgångspunkten för den nuvarande regleringen om tillåten marknadsföring av penningspel är att penningspelandet styrs till Veikkaus Ab:s verksamhet som regleras i lotterilagen. Det föreslås att denna princip kompletteras med principen att spelandet ska styras till sådant spelande som medför mindre skadeverkningar. Marknadsföringen ska dessutom i sin helhet vara måttfull.
Enligt principen ska marknadsföring av spel som orsakar mest skadeverkningar, såsom penningautomater och kasinospel, förbjudas helt. Dessutom ska det föreskrivas om preciseringar av innehållet i och metoderna för Veikkaus Ab:s tillåtna marknadsföring. Således ska exempelvis förbud mot att vardagliggöra penningspel och förbud mot att erbjuda rabatter eller penningspel gratis föreskrivas direkt i lag.
Marknadsföring av vadhållningsspel, som för närvarande är förbjuden, ska tillåtas för att styra penningspelandet till sådant utbud som regleras i lotterilagen. Ändringen gäller också sådana totospel vilkas marknadsföring för närvarande är förbjuden. Skyldigheterna enligt den reviderade marknadsföringsregleringen gäller även marknadsföringen av dessa spel.
Dessutom fogas till lagen en skyldighet enligt vilken marknadsföring i bildform eller i en tryckt publikation ska innehålla uppgifter om åldersgränsen för penningspelande, om spelförbud och om de tjänster som erbjuder hjälp vid spelproblem. I lagen intas också bestämmelser om förbud mot direktmarknadsföring om spelaren har spärrat sitt spelande.
-
Det är skäl att beakta att grunden för vårt system med ensamrätt inte är avkastningen av penningspel, utan förebyggande och minskning av de skadeverkningar som penningspel ger upphov till. Det uppskattas att de föreslagna ändringarna minskar Veikkaus Ab:s avkastning av penningspel, eftersom syftet med de föreslagna åtgärderna för ansvarsfullhet är att minska i synnerhet sådant spelande som orsakar skadeverkningar.
Arbetsgruppens förslag innehåller också förslag som syftar till att styra penningspelandet till sådant utbud som regleras i lotterilagen, vilket i sin tur kan öka avkastningen något.
-
Det föreslås att den allmänna regleringen om behandling av personuppgifter ska kompletteras med särskilda bestämmelser om penningspelsverksamheten, eftersom anordnandet och uppföljningen av penningspel och bedömningen av skadeverkningarna till följd av dem även förutsätter behandling av sådana personuppgifter som betraktas som känsliga. Veikkaus Ab ska ha rätt att behandla sådana uppgifter för att garantera kundernas rättsskydd, för att förhindra missbruk och brott, för att utreda missbruk och för att förebygga och minska de ekonomiska, sociala och hälsomässiga skadeverkningar som penningspel orsakar. Bolaget är också skyldigt att vid behov vidta åtgärder för att förebygga och minska riskerna till exempel genom att kontakta kunder vars spelande har konstaterats vara förknippat med riskbeteende.
Också social- och hälsovårdsministeriets och Institutet för hälsa och välfärds rätt att få Veikkaus Ab:s kunduppgifter preciseras för att de skadeverkningar som penningspel ger upphov till ska kunna förebyggas och minskas så effektivt som möjligt. Rätten att få uppgifter ska begränsas till de uppgifter om Veikkaus Ab:s kunder och deras spelande som är nödvändiga för att följa och undersöka skadeverkningarna till följd av penningspel, bedöma penningspelens skadlighet samt för att utveckla prevention och behandling av skadeverkningarna av penningspel. De personuppgifter som ingår i det material som behandlas ska pseudonymiseras innan de lämnas ut eller analyseras, vilket betyder att alla direkta identifieringsuppgifter måste raderas från dem.
-
Regeringens proposition lämnades till riksdagen den 23 september 2021. I propositionen föreslås det att lagen ska träda i kraft stegvis. Största delen av ändringarna ska träda i kraft den 1 januari 2022.
-
Utgångspunkten i regeringsprogrammet är att systemet med ensamrätt ska bevaras. Det ingick inte i projektets uppdrag att utreda övergången till ett licenssystem. I enlighet med regeringsprogrammet hade projektet till uppgift att utreda hur lotterilagstiftningen kan utvecklas för att ytterligare effektivisera förebyggandet av skadeverkningarna till följd av penningspel inom systemet med ensamrätt.
-
Det ingick inte i projektets uppdrag att utreda användningsändamålen för avkastningen av penningspel. Den 26 augusti 2021 tillsatte statsrådet på framställning av statsministern ett tidsbegränsat projekt med uppgift att utarbeta ett förslag till ny finansieringsmodell för verksamhet som finansieras med penningspelsintäkter från ingången av 2024.