- Polisväsendet
- Brottslighet i Finland
- Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
- Organiserad brottslighet
- Hatbrott
- Bekämpning av terrorism
- Våldsbejakande radikalisering och extremism
- Människohandel
- Cyberbrottslighet
- Civil underrättelse
- Skjutvapen
- Penningspel
- Penninginsamling
- Allmän ordning och säkerhet
- Bevakning och ordningsövervakning
- Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
- Författningar
- Räddningsväsendet
- Nödcentralsverksamheten
- Gränssäkerhet
- Migration
- Civil krishantering
- Finlands flagga och vapen
Revidering av lotterilagen
Projektet för att revidera lotterilagen tillsattes 31.1.2020. Genom att revidera lotterilagen försöker regeringen både minska spelandets skadeverkningar och säkerställa att penningspelandet styrs in på ett ansvarsfullt och övervakat spelutbud.
Frågor och svar
-
Genom projektet genomförs skrivningarna om penningspelspolitiken i regeringsprogrammet för statsminister Sanna Marins regering.
I syfte att dämpa penningspelandets skadeverkningar garanteras Veikkaus Ab via penningspelspolitiken ensamrätt att kanalisera spelandet, står det i regeringsprogrammet. Enligt regeringsprogrammet ska också Veikkaus Ab:s verksamhetsförutsättningar tryggas i en snabbt föränderlig omvärld. Dessutom konstateras det att penningspelandets skadeverkningar bekämpas effektivt och att penningspelandet styrs mot ett lagligt, ansvarsfullt och övervakat spelutbud.
Enligt regeringsprogrammet kommer regeringen, i syfte att säkerställa att målen för penningspelspolitiken uppnås, i början av regeringsperioden att genomföra den andra fasen av revideringen av lotterilagen. I regeringsprogrammet konstateras också att man effektivt ingriper i marknadsföring som sker i strid med lotterilagen och utreder vilka metoder det finns att begränsa spelandet på webbplatser som upprätthålls av aktörer utanför systemet med ensamrätt.
-
Projektets uppgift har varit att bereda förslag till utveckling av lotterilagen och annan behövlig lagstiftning för att effektivisera förebyggandet och minskningen av skadeverkningarna av penningspel.
I projektbeslutet specificeras närmare de tematiska helheter i fråga om vilka behoven av lagändringar utreds. En av dessa helheter är utvidgning av identifieringsskyldigheten så att den gäller allt penningspelande. Ett ytterligare mål har varit att utreda de lagstiftningsmässiga medel som specificeras närmare i projektbeslutet och genom vilka man kan stödja Veikkaus Ab:s verksamhetsförutsättningar för att stärka systemet med ensamrätt.
-
I enlighet med beslutet om tillsättande av projektet har följande helheter utretts i projektet:
- utvidgning av identifieringsskyldigheten så att den utöver spelande på utplacerade penningautomater också gäller andra penningspel, i syfte att bland annat göra det möjligt för spelaren att belägga sig själv med spelförbud,
- bestämmelser om placeringen av penningautomater och försäljningsställen för penningspel,
- bestämmelser om marknadsföring av penningspel och om marknadsföring som strider mot lotterilagen,
- insamling av information om spel och spelare och utnyttjande av den för att följa upp, förebygga och undersöka skadeverkningar till följd av penningspel samt för att möjliggöra Veikkaus Ab:s modell för ansvarsfull kundrelation,
- utvidgning av tidsbegränsade spelförbud vid kasinon så att de gäller tills vidare,
- utredning av införandet av hinder för betalningsrörelsen i syfte att begränsa spelandet utanför systemet med ensamrätt,
- eventuell utveckling av Veikkaus Ab:s affärsverksamhet så att den också omfattar B2B-affärsverksamhet,
- frågor som gäller spelserverns placering,
- de ändringar i totospel som internationella spel i pooler förutsätter och
- ändringsbehov i anslutning till reformen av vadhållningsspel.I projektet har man dessutom behandlat andra helheter som överensstämmer med projektets mål, såsom bestämmelserna om tillsynen över penningspelsverksamheten.
-
Projektets expertgrupp inledde sitt arbete den 13 mars 2020 och sammanträdde 16 gånger före utgången av den utsatta tiden den 30 november 2020. Arbetsgruppen, som arbetade under ledning av inrikesministeriets tjänstemän, hörde under arbetets gång på bred front olika organisationer och sakkunniga som har samband med de helheter som behandlades. Ett mer omfattande diskussionsmöte ordnades den 11 november 2020. Projektets styrgrupp sammanträdde fem gånger under ledning av inrikesministeriets kanslichef.
Som ett resultat av arbetsgruppens arbete har det beretts ett förslag till ändring av lotterilagen och vissa lagar som har samband med den. Förslaget har skrivits i form av en regeringsproposition och har nu sänts på remiss. Remisstiden går ut den 5 februari 2021.
-
Ett av projektets förslag är att utvidga den obligatoriska identifieringen vid spelande på utplacerade penningautomater, som det redan tidigare har föreskrivits om och som tas i bruk senast 2022, så att den ska gälla allt penningspelande Detta ska genomföras stegvis så att allt penningspelande sker identifierat vid ingången av 2023. I fråga om skraplotter ska övergången till identifiering ske 2024.
Veikkaus Ab har meddelat att bolaget redan 2021 på eget initiativ ska ta i bruk obligatorisk identifiering i utplacerade penningautomater.
-
I projektet föreslås det att principerna för placering och användning av penningautomater planeras så att de skadeverkningar som penningspel ger upphov till blir så små som möjligt. I synnerhet ska skyddet av minderåriga och utsatta personer beaktas. Dessutom föreslås det att Veikkaus Ab och den som innehar placeringsplatsen för penningautomaten utarbetar en plan för egenkontroll för att säkerställa att ovan nämnda principer iakttas.
-
I projektet föreslås bestämmelser om spärrning av betalningsrörelse, vilket både juridiskt och i praktiken är en genomförbar lösning för att begränsa spelandet utanför vårt system med ensamrätt. I enlighet med beslutet om tillsättande har man i projektet utnyttjat inrikesministeriets förstudie om behoven att utveckla lagstiftningen om penningspel (Inrikesministeriets publikationer 2019: 25 | fi).
Spärrningen av betalningsrörelse ska genomföras så att Polisstyrelsen för en förteckning över de penningspelsbolag som i strid med lotterilagen marknadsför penningspel i Fastlandsfinland. Betaltjänstleverantörerna bör förhindra betalningsrörelse mellan spelarna och de penningspelsbolag som står på listan. I praktiken gäller det de medel som spelarna överför till penningspelsbolaget och vinster som betalas till spelarna.
Förstudie om lagstiftningen om penningspel | fi
-
Utgångspunkten för den nuvarande regleringen om tillåten marknadsföring av penningspel är att penningspelandet styrs till Veikkaus Ab:s verksamhet som regleras i lotterilagen. Det föreslås att denna princip kompletteras med principen att spelandet ska styras till sådant spelande som medför mindre skadeverkningar.
Enligt principen ska marknadsföring av spel som orsakar mest skadeverkningar, såsom penningautomater och kasinospel, förbjudas helt. Dessutom ska det föreskrivas om preciseringar av innehållet i och metoderna för Veikkaus Ab:s tillåtna marknadsföring. Således ska exempelvis förbud mot att göra penningspel till något vardagligt samt mot att erbjuda rabatter eller penningspel gratis föreskrivas direkt i lag.
Marknadsföring av vadhållningsspel och vissa totospel, som för närvarande är förbjuden, ska tillåtas för att styra penningspel till verksamhet som regleras i lotterilagen.
Dessutom fogas till lagen en skyldighet att reklam i bildform eller tryckt form ska innehålla uppgifter om åldersgränsen för penningspelande, om spelförbud och om de tjänster som erbjuder hjälp vid spelproblem samt om möjligheten att förbjuda direktmarknadsföring om spelaren har hindrat sig själv från att spela.
-
Det är skäl att beakta att grunden för vårt system med ensamrätt inte är avkastningen av penningspel, utan förebyggande och minskning av de skadeverkningar som penningspel ger upphov till. Det har uppskattats att de föreslagna ändringarna har en minskande effekt på utvecklingen av Veikkaus Ab:s avkastning av penningspel, eftersom syftet med de föreslagna åtgärderna för ansvarsfullhet är att minska i synnerhet det spelande som ger upphov till skadeverkningar.
I arbetsgruppens förslag finns dessutom sådana förslag som syftar till att styra penningspelandet till verksamhet som regleras i lotterilagen. Samtidigt minskar detta den minskning av avkastningen av penningspel som åtgärderna för ansvarsfullhet medför.
-
Projektets förslag är att den allmänna regleringen om behandling av personuppgifter ska kompletteras med särskilda bestämmelser om penningspelsverksamheten, eftersom anordnandet och uppföljningen av penningspel och bedömningen av skadeverkningarna av dem även förutsätter behandling av sådana personuppgifter som betraktas som känsliga. Veikkaus Ab ska ha rätt att behandla sådana uppgifter för att garantera kundernas rättsskydd, för att förhindra missbruk och brott och för att förebygga och minska de ekonomiska, sociala och hälsomässiga skadeverkningar som penningspel orsakar. Bolaget är också skyldigt att vid behov vidta åtgärder för att förebygga och minska riskerna till exempel genom att kontakta kunder vars spelande har konstaterats vara förknippat med riskbeteende.
Också social- och hälsovårdsministeriets och Institutet för hälsa och välfärds rätt att få Veikkaus Ab:s kunduppgifter preciseras för att de skadeverkningar som penningspel ger upphov till ska kunna förebyggas och minskas så effektivt som möjligt. Rätten att få uppgifter ska begränsas till de uppgifter om Veikkaus Ab:s kunder och deras spelande som är nödvändiga för att följa upp och undersöka skadeverkningarna av penningspel samt för att bedöma penningspelens skadlighet. De personuppgifter som ingår i det material som behandlas ska pseudonymiseras innan de lämnas ut eller analyseras, vilket betyder att alla direkta identifieringsuppgifter måste raderas från dem.
-
Veikkaus Ab:s representant har varit sakkunnig i projektets arbetsgrupp. Detta har ansetts vara nödvändigt, eftersom utredningen av projektets tematiska helheter har förutsatt att bolagets sakkunskap utnyttjas.
-
Det utkast till regeringens proposition med förslag till ändring av lotterilagen som beretts inom ramen för projektet sändes på remiss den 7 januari 2021. Avsikten är att regeringspropositionen lämnas till riksdagen sommaren 2021.
Beroende på hur riksdagsbehandlingen framskrider kan ändringen av lotterilagen träda i kraft tidigast 2022.
-
Utgångspunkten i regeringsprogrammet är att systemet med ensamrätt ska bevaras och att skadeverkningarna av penningspel effektivt ska bekämpas inom systemet med ensamrätt. Målet med det tillsatta projektet har varit att utreda hur lotterilagstiftningen kan utvecklas för att ytterligare effektivisera förebyggandet av skadeverkningar av penningspel. Utgående av regeringsprogrammet och projektets mål har det inte varit nödvändigt att utreda övergången till ett licenssystem.