En nationell enhet för förvaltningen av läkarhelikoptrarna
Det bör inrättas en nationell förvaltningsenhet för konkurrensutsättning av läkarhelikoptrarna och för utarbetande av avtal samt för tillsynen. Universitetssjukhusdistrikten ska ansvara för den medicinska verksamheten i läkarhelikoptern och de kostnader som detta medför. Det här konstaterade den arbetsgrupp som har undersökt en samordning av läkar- och räddningshelikopterverksamheten och som lämnade sitt betänkande till inrikesminister Anne Holmlund och omsorgsminister Paula Risikko den 4 december.
Arbetsgruppen föreslår att social- och hälsovårdsministeriet förhandlar med universitetssjukhusdistrikten om att inrätta en nationell förvaltningsenhet.
Förvaltningsenheten ska ansvara både för helikoptertransporttjänsterna och stöd- och flygassistenttjänsterna på nationell nivå i hela landet. Förvaltningsenheten ska bland annat ingå avtal om helikoptertransporttjänster med dem som tillhandahåller tjänsterna.
Kriterierna för helikoptertransporttjänsterna ska bestämmas utifrån betalarens och slutanvändarens utgångspunkter så att behoven av akutvårdstjänster beaktas. Kvalitetssystemet för förvaltningen av helikoptertransporttjänsterna utarbetas utgåendefrån standarderna för de akutvårdssystem som använder flygtjänsten. Också staten ska utreda sitt deltagande i kostnaderna för inrättande och upprätthållande av förvaltningsenheten fram till juli 2010. Kostnaderna beräknas uppgå till sammanlagt cirka 0,8 miljoner euro.
Arbetsgruppen föreslår att förvaltningsenhetens verksamhet inleds under 2008. Tack vare den centraliserade förvaltningsenheten är det möjligt att uppnå inbesparingar i organiserandet av förvaltningen och konkurrensutsättningen. Dessutom bidrar en centralisering av funktionerna till en jämn kvalitet på tjänsterna.
Universitetssjukhusdistrikten ska ansvara för den medicinska verksamheten i läkarhelikoptern och de kostnader som detta medför. Sjukvårdsdistrikten och universitetssjukvårdsdistrikten ska samordna akutvården inom sitt område och för egen del se till att tillhandahålla nivån på vården och krävande akutvård. På grund av att läkarhelikopterverksamheten är krävande och verksamhetsområdet omfattande ska den anses hör till krävande specialiserad sjukvård och därför till universitetssjukvårdsdistriktens område.
I anslutning till social- och hälsovårdsministeriet ska inrättas ett förhandlingsorgan som är sammansatt av universitetsdistrikten och ministeriet. Till förhandlingsorganets uppgifter hör också att lämna förslag om antalet baser och var de ska placeras till förvaltningsenheten.
Enligt arbetsgruppen bör ändringar också göras i författningsgrunden för Penningautomatföreningen. Penningautomatföreningen ska anvisas medel för helikopterverksamheten på samma sätt som för rehabiliteringen av veteraner. Helikopterföreningarna har också hittills beviljats medel av Penningautomatföreningen på 10-11 miljoner euro om året.
För närvarande har läkar- och helikopterverksamheten organiserats genom en s.k. partnerskapsmodell där föreningarna ansvarar för verksamheten. Merparten av finansieringen är bidrag som beviljas av Penningautomatföreningen och den medicinska verksamheten finansieras av sjukvårdsdistrikten. Kostnadernatäcks också till en liten del av inrikesministeriet och Folkpensionsanstalten. Genom föreningarnas egen medelanskaffning finansieras basernas infrastruktur och förvaltning.
Hämta arbetsgruppens rapport i sin helhet på finska här http://www.intermin.fi/publikation/heko2007
Närmare information:
kanslichef Ritva Viljanen, (09) 160 42803, beredskapsdirektör Janne Koivukoski, (09) 160 42962 (inrikesministeriet), överläkare Tom Silfvast, 050 4141 485 (social- och hälsovårdsministeriet)