Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen

Förslag till justeringar av kommunernas finansiering och statsandelar

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 15.12.2004 11.30
Typ:Pressmeddelande -

Ledningsgruppen som begrundat finansierings- och statsandelsreformen för kommunerna lämnade idag den 15 december 2004 sitt förslag till region- och kommunminister Hannes Manninen under ledning av ledningsgruppens ordförande, överdirektör Cay Sevón.

Förslagen med de viktigaste ekonomiska verkningarna gäller ändringar av gränserna för fastighetsskatteprocenten, vissa förändringar i grunderna för undervisnings- och kulturväsendets och social- och hälsovårdens statsandelar samt justeringen av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna för kommunala uppgifter som omfattas av det kalkylmässiga statsandelssystemet.

Förändring av fastighetsskatteprocenten föreslås

Skatteprocentens övre och nedre gränser för fastighetsskatten föreslås höjas och de övre gränserna föreslås delvis avlägsnas. Höjningen av de nedre gränserna enligt förslaget beräknas öka kommunernas fastighetsskatteinkomst år 2006 med cirka 65 miljoner euro, cirka 12 euro per invånare. Fastighetsskatten föreslås fortsättningsvis inkluderas i beräkningsgrunderna för utjämningen av statsandelarna så att kraftverkens fastighetsskatteinkomst beräknas enligt den allmänna fastighetsskatteprocenten i utjämningen av statsandelarna.

Samfundsskatten föreslås bibehållas som kommunernas inkomst

En höjning av den allmänna statsandelen föreslås för kommuner där invånarantalet ökar eller minskar speciellt kraftigt. Av kommuner som ansöker om finansieringsstöd enligt prövning föreslås förutsättas en plan för rekonstruktionsåtgärder för ekonomin.

Basundervisningens domännamn för skolor föreslås till största delen avlägsnas

Basundervisningens domännamn för skolor, som inverkar på statsandelen, föreslås beaktas endast i glest befolkade kommuner och skärgårdskommuner. Som en ny graderingsgrund för basundervisningens statsandel föreslås antalet elever som talar främmande språk. Ämnesstudier och avläggande av två examina samtidigt efter basundervisningen föreslås beaktas i finansieringen.

Avskrivningar i samband med investeringar vid yrkeshögskolor och i yrkesutbildningen föreslås beaktas vid beräkningen av priserna per enhet som ligger till grund för statsandelen. Vissa statsunderstöd som beviljas personer som organiserar utbildning föreslås beaktas som en faktor som sänker priserna per enhet för undervisnings- och kulturväsendet. Yrkeshögskolornas finansieringsgrunder förnyas på basis av ett förslag som beretts separat vid undervisningsministeriet.

Som graderingsgrund för finansieringen av yrkesutbildningen föreslås användas resultatrik verksamhet. För sommaruniversiteten föreslås ett eget pris per enhet. Graderingen av priset per enhet för biblioteken föreslås förenklas. Priset per enhet som ligger till grund för teatrarnas, museernas och orkestrarnas statsandel föreslås justeras regelbundet och man föreslår också en årlig indexjustering av priset per enhet för teatrarna.

Sjukfrekvenskoefficientens variationsbredd föreslås minskas

Sjukfrekvenskoefficientens variationsbredd för social- och hälsovårdens statsandel föreslås minskas. Fjärrortskoefficienten som ligger till grund för statsandelen till social- och hälsovården föreslås ersättas med en fjärrortskoefficient i enlighet med den allmänna statsandelen. Arbetslöshetskoefficienten föreslås förenklas så att som koefficient används endast arbetslöshetsgraden. Som en ny grund föreslås för social- och hälsovården antalet gravt handikappade invånare i kommunen. Därutöver föreslås att man avstår från utjämningssystemet för stora kostnader inom barnskyddet som baserar sig på egentliga kostnader. I stället föreslås som kalkylmässig bestämningsgrund för statsandelen antalet omhändertaganden av ungdomar och barn i kommunerna.

Justeringen av kostnadsfördelningen mellan kommunerna och staten ändras

För att förbättra systemets åskådlighet och förenkla finansieringsförhållandet mellan stat och kommun föreslås att man avstår från höjningarna av kommunernas självfinansieringsandelar baserade på gamla sparbeslut samt på förändringar i vissa kostnadsneutrala finansieringsförhållanden så att de beaktas genom att sänka statsandelsprocenten.

Det föreslås att man avstår från den nuvarande kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. Som förslag ges att statsandelsprocenten alltid regleras separat i lag vid justering av kostnadsfördelningen mellan staten och kommunerna. Fastställandet av statsandelsprocenten skulle ske vartannat år, då en justering av kostnadsfördelningen mellan stat och kommun skulle verkställas på basis av basserviceprogrammet. Kostnadsutvecklingen skulle ändå följas varje år. Vid beredningen av ramarna för statsfinanserna och basserviceprogrammet skulle man som dimensioneringsgrund använda statsandelsprocenten som är i kraft vid respektive beredningstidpunkt. Vid fastställandet av statsandelsprocenten skulle man beakta åtminstone följande faktorer som bör tas upp i regeringspropositionen: finansieringens tillräcklighet, utvecklingsbehovet för servicen, den offentliga ekonomins helhetssituation, den kommunala ekonomins helhetssituation och den kommunala ekonomin i olika kommuner samt faktorer som inverkar på kostnadsutvecklingen. Justeringen av kostnadsfördelningen i enlighet med det nya systemet skulle göras första gången år 2008 och skulle gälla statsandelarna för år 2009.

Det nuvarande statsandelsindexet föreslås ersättas med ett prisindex viktat efter social- och hälsovårdens samt undervisnings- och kulturväsendets driftsutgifter, som beskriver kostnadsutvecklingen bättre än det nuvarande indexet. Därutöver föreslås att man avstår från möjligheten att halvera den årliga indexjusteringen av statsandelarna, vilket innebär fullständiga indexhöjningar.

Kort övergångsperiod föreslås för de större kommunspecifika förändringarna

Social- och hälsovårdens betalningar föreslås bindas till det index som visar förändringen i social- och hälsovårdens kostnadsnivå.

Förändringarna i justeringen av statsandelsgrunderna i förhållandet mellan stat och kommun är huvudsakligen kostnadsneutrala på hela landets nivå. Per storleksgrupp är förändringarna högst kring en procent på nivån för år 2004. Per kommun varierar förändringarna dock. Verkningarna av statsandelsgrundernas förändring föreslås begränsas med en utjämningskoefficient så att den årliga ökningen av statsandelarna till följd av ändringen av grunderna skulle vara högst 100 euro och minskningen högst 50 euro per invånare om året. Övergångsperioden föreslås begränsas till högst tre år.

Förändringarna föreslås träda i kraft från och med början av år 2006

Ledningsgruppen föreslår att flera olika objekt tas upp till vidare beredning. Av dessa bör i första hand utredas på vilket sätt den nuvarande obalansen i statsandelarnas utjämningstillägg och ?avdrag kan avlägsnas ur utjämningssystemet. Förändringarna föreslås träda i kraft från och med början av år 2006.

Förslaget innehåller avvikande åsikter och uttalanden.

I beredningen av förslaget har deltagit representanter för inrikesministeriet, finansministeriet, undervisningsministeriet, social- och hälsovårdsministeriet samt Finlands Kommunförbund.

Ytterligare information: överdirektör Cay Sevón (09) 160 42831, konsultativ tjänsteman Rainer Alanen (09) 160 44644, överinspektör Vesa Lappalainen, (09) 160 44596 och överinspektör Ville Salonen (09) 160 44645.

Undervisningsministeriet: ekonomiplaneringschef Matti Väisänen (09) 160 77442 och lagstiftningsråd Matti Lahtinen (09) 160 77262

Social- och hälsovårdsministeriet: biträdande avdelningschef, socialråd Olli Kerola (09) 160 73859 och regeringsråd Lauri Pelkonen (09) 160 74113

Finansministeriet: avdelningschef, budgetchef Tuomas Sukselainen (09)160 33105 och budgetråd Raija Koskinen (09)160 33102

Finlands Kommunförbund: verkställande direktör Risto Parjanne, (09)771 2000, vice verkställande direktör Timo Kietäväinen (09)771 2700 och chef för kommunalekonomin Martti Kallio (09) 771 2082

>> Förslaget i sin helhet

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2026
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet