Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Inrikesförvaltningens budgetproposition 2008

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 13.9.2007 10.30
Typ:Pressmeddelande -

I regeringens proposition med förslag till statsbudget för 2008 stärks verksamhetsförutsättningarna för den inre säkerheten och migrations- och integrationsfrågorna koncentreras till inrikesministeriet. De totala utgifterna inom inrikesministeriets förvaltningsområde 2008 är 1 073 753 euro.

Migrationspolitiken och migrationsförvaltningen koncentreras enligt regeringsprogrammet till inrikesministeriets förvaltningsområde, till inrikesministeriets migrationsavdelning och till Migrationsverket i början av 2008. Inrikesförvaltningen ansvarar utom för sina tidigare uppgifter med anknytning till migration också för den allmänna utvecklingen, planeringen, styrningen, uppföljningen och samordningen av integrationen av invandrare, mottagning av asylsökande och mottagning av personer som beviljas tillfälligt skydd samt för att tillhandahålla hjälp åt offer för människohandel. Inrikesministeriet har i fortsättningen huvudansvaret för motarbetande av rasism och diskriminering. Målet är att beredningen av migrationspolitiken skall vara enhetlig, övergripande och aktiv.

Från början av 2008 överförs kommunavdelningen och enheten för regional- och lokalförvaltning, KommunIT och delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen (Juhta) vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling från inrikesministeriet till finansministeriet. Den återstående delen av avdelningen för region- och förvaltningsutveckling, omfattande regionutvecklingsfrågor, överförs till det nya arbets- och näringsministeriet.

Nytt program för den inre säkerheten

Ett nytt program utarbetas för den inre säkerheten. I programmet definieras de viktigaste tväradministrativa målen och åtgärderna för den inre säkerheten. Inrikesministeriet deltar också i beredningen av den nya säkerhets- och försvarspolitiska redogörelsen. Den nationella beredskapen för civil krishantering prioriteras.

Inrikesförvaltningens produktivitet förbättras genom att gemensamma funktioner koncentreras till servicecentraler. Ekonomi- och personaltjänsterna vid inrikesförvaltningens servicecentral blir avgiftsbelagda. Förvaltningsområdets telefonitjänster koncentreras också i fortsättningen till servicekontoret i Kajana. En ny gemensam informationsteknikcentral inrättas för inrikesministeriets förvaltningsområde. Den nya centralen som bygger på Polisens datacentral med breddat uppgiftsområde börjar sin verksamhet i Rovaniemi den 1 mars 2008.

Polisförvaltningen omorganiseras

Omstruktureringen av polisförvaltningen fortsätter så att den nya strukturen genomförs 2009. Målet är att antalet polisinrättningar ska minska från 90 till 24. Polisinrättningarnas områden som är större än för närvarande är sammansatta av de nuvarande häradena. Målet med omstruktureringen är att överföra resurser från förvaltningen till tjänsterna och att trygga tillgången till polistjänster i hela landet och att trygga tillgången till polistjänster på svenska.

Häradssystemet avskaffas från början av 2008. Häradsämbetenas gemensamma personal övergår huvudsakligen i polisens anställning.

Omstruktureringen av polisförvaltningen kommer också att gälla polisens högsta ledning, polisens länsledning, de riksomfattande enheterna samt polisinrättningen i Helsingfors. Dessutom skall det utredas om ministeriets styrnings- och tillsynsuppgifter och ledningen för den operativa polisverksamheten bör skiljas åt. En långtidsplan uppgörs också för polisens personalbehov så att polisens verksamhet kan stabiliseras.

Polisen satsar också på att bekämpa organiserad brottslighet, motarbeta uppkomsten av extremiströrelser, bekämpa terrorism, bekämpa våld i nära parrelation samt hindra olaglig inresa och människohandel.

Åtgärder genomförs så att nödcentralerna kan agera snabbt och säkert.

Räddningsväsendet satsar på att förebygga olyckor och förbättra boendetryggheten. Likaså utvecklas nödcentralernas datasystem så att de fungerar snabbt och säkert. För att trygga också Nödcentralsverkets serviceförmåga och verksamhetens kvalitetsnivå höjs Nödcentralsverkets omkostnadsanslag tillfälligt med 2 miljoner euro för 2008 och 2009. Detta gör det möjligt att tillfälligt öka antalet årsverken med 40 årsverken. För förbättrandet av Nödscentralsverkets ledningssystem beviljas 2 miljoner euro av engångsnatur.

För finansiering av myndighetsradionätet föreslås sammanlagt 10 miljoner euro för nästa år.

Gränsbevakningsväsendet förnyar sin materiel

Gränsbevakningsväsendet främjar framför allt ett gränsförvaltningssystem som omfattar fyra moment och ett brett myndighetssamarbete i fråga om uppgifterna till havs. Handlingsberedskapen vid gränsbevakningsväsendet förbättras i och med att de lätta helikoptrarna och patrullbåtarna börjar förnyas. De totala kostnaderna för materielprojekten för 2008-2011 är 23,5 miljoner euro. Merparten av Gränsbevakningsväsendets fastighetstillgångar övergår till Senatfastigheter den 1 januari 2008.

Migrationspolitiken och förvaltningen koncentreras till inrikesförvaltningen

Migrationspolitiken skall stimulera laglig invandring och bekämpa olaglig invandring och människohandel samt ge internationellt skydd och främja integration och goda etniska relationer.

De åtgärder som inskrivits i det invandrarpolitiska programmet genomförs och ett åtgärdsprogram för arbetsrelaterad invandring bereds. För genomförandet av det invandrarpolitiska programmet har reserverats ett anslag på 1,0 miljon euro från början av 2008.

I fråga om mottagande av flyktingar och asylsökande minskar anslaget 6 444 000 euro för 2008 i jämfört med 2007.

Utgångspunkten för integrationen är att den är interaktiv. Ett brett ramprogram för etniska relationer och integration har utformats för att effektivare kontrollera hur integrationen fungerar, styrs och uppföljs. Kvalitetskriterier tas fram för integrationsprogrammet och integrationsplanerna.

Inrikesministeriet är förvaltningsmyndighet och ansvarig myndighet i Finland för den europeiska flyktingfonden, den europeiska integrationsfonden och den europeiska återvändandefonden Finland beräknas få cirka 3,7 miljoner euro ur fonderna åren 2007-2008.

Migrationsverkets omkostnadsanslag är 13,140 miljoner euro. Arbetet på att utveckla migrationsverkets behandlingsprocesser samt göra de funktionella beslutsprocesserna elektroniska fortsätter. En öppen och aktiv information vid migrationsverket är också ett prioriterat insatsområde.

Närmare information: kanslichef Ritva Viljanen, (09) 160 42803, ekonomidirektör Jukka Aalto, (09) 160 44847, specialmedarbetare Ilkka Salmi, (09) 160 44633 och specialmedarbetare Thomas Bergman, (09) 160 44501

Anne Holmlund regeringen
befolkningsgrupper jämställdhet

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet