Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Rahapelijärjestelmä uudistetaan - Vedonlyönti- ja nettikasinopelien markkina avataan lisenssimallilla kilpailulle

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 20.3.2025 13.45
Tyyppi:Tiedote

Hallitus antoi tänään eduskunnalle uutta rahapelijärjestelmää koskevan lakiesityksen. Esityksen mukaan Veikkauksen yksinoikeus rahapelien järjestämiseen päättyy vedonlyöntipeleissä ja verkossa pelattavissa raha-automaatti- ja kasinopeleissä vuoden 2026 lopussa. Nämä pelit on tarkoitus avata kilpailulle.

-    Lakiesityksen tavoitteena on ollut löytää sääntelyratkaisu, jossa rahapelihaittoja torjuva sääntely olisi tasapainossa sen kanssa, että rahapeliyritykset haluavat hakea lisenssiä, ja että nettirahapelaaminen ohjautuisi säänneltyyn pelitarjontaan, toteaa sisäministeri Mari Rantanen.

Veikkaukselle jäisi yksinoikeus lottotyyppisiin arvontapeleihin, raaputusarpoihin sekä fyysisiin rahapeliautomaatteihin ja kasinopeleihin. Lakiuudistus perustuu pääministeri Orpon hallituksen ohjelmaan. Tällaiseen yksinoikeuden ja kilpaillun markkinan yhdistävään rahapelijärjestelmään on aikaisemmin siirrytty esimerkiksi Tanskassa ja Ruotsissa sekä monissa muissa Euroopan maissa.

Uudistuksen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää rahapelaamisesta aiheutuvia haittoja muun muassa ohjaamalla rahapelaamista säänneltyyn ja valvottuun pelitarjontaan.

Rahapeliyhtiöt voisivat hakea lisenssejä eli toimilupia vuoden 2026 alusta alkaen ja luvanvaraisen rahapelitoiminnan voisi aloittaa vuoden 2027 alussa. Veikkauksen tulisi hakea toimilupaa yksinoikeustoimintaan. Veikkaus voisi hakea toimilupaa rahapelien toimeenpanoon myös kilpaillulla markkinalla.

Jatkossa valtion tulot koostuisivat Veikkauksen valtiolle maksamasta osingosta ja yksinoikeustoimiluvasta maksettavasta korvauksesta sekä toimiluvanhaltijoiden maksamasta arpajaisverosta ja yhteisöverosta.

Rahapeliyhtiöiden tulisi toimia vastuullisesti ja estää väärinkäytöksiä

Uuden lain mukaan rahapelaamisen ikäraja olisi jatkossakin 18 vuotta. Kaikki pelaaminen edellyttäisi tunnistautumista täysi-ikäisyyden varmistamiseksi. Tunnistautuminen mahdollistaisi peliestojen ja kulutusta koskevien rajoitusten asettamisen sekä omaa pelaamista koskevan seurannan. Kuluttaja voisi asettaa pelaamisen eston keskitetyn järjestelmän kautta kaikkien toimiluvanhaltijoiden rahapeleihin.

Toimiluvanhaltijan tulisi varmistaa, että sen toimeenpanemista rahapeleistä aiheutuu mahdollisimman vähän rahapelihaittoja. Rahapeliyhtiöiden pitäisi torjua liiallista pelaamista jatkuvalla pelikäyttäytymisen seurannalla ja tarjota pelaajille keinoja pelaamisensa rajoittamiseksi.

Uuteen rahapelilakiin sisältyisi useita keinoja rahapelitoimintaan mahdollisesti liittyvien väärinkäytösten ja rikosten havaitsemiseksi, estämiseksi sekä niihin puuttumiseksi. Toimiluvanhaltijoiden tulisi muun muassa rajoittaa vedonlyöntikohteita ja keskeyttää vedonlyönti väärinkäytöstilanteissa. Pelaajille tulisi myös tarjota selkeä menettely mahdollisten väärinkäytösten ilmoittamista varten. Rahapelitoimintaa koskisi myös rahanpesulainsäädännössä asetetut velvoitteet.

Rahapelien markkinointi olisi sallittua tietyin rajoituksin

Uudistuksen myötä rahapelien markkinointi ja näkyvyys todennäköisesti lisääntyy. Uuden rahapelilain mukaan rahapelien markkinointi olisi sallittua lakiehdotuksessa säädetyin rajoituksin. Lakiehdotus sisältää säännökset kielletyistä markkinointikeinoista ja -tavoista, markkinoinnin yhteydessä annettavista tiedoista, sponsoroinnista sekä suoramarkkinointikiellosta. Markkinointia ei saisi kohdistaa alaikäisiin tai muutoin haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin eikä markkinoinnissa saisi esiintyä alaikäisiä henkilöitä.

Toimiluvanhaltija saisi markkinoida rahapelejä rajoitetusti eri markkinointikanavissa. Markkinointi olisi sallittua myös yhtiön omilla verkkosivuilla ja sosiaalisen median tileillä. Vaikuttajamarkkinointi ei olisi sallittua eikä markkinoinnissa saisi esiintyä alaikäisiä henkilöitä. Sponsoroitava henkilö tai joukkue saisi kuitenkin tuoda esille sponsoroivan rahapeliyhtiön logon omissa kanavissaan. Sponsoroinnissa ei kuitenkaan saisi tuoda esiin rahapelejä. Sponsorointisopimuksia ei saisi tehdä alle 18-vuotiaiden kanssa tai koskien alle 18-vuotiaiden tapahtumia, kilpailuja ja sarjoja.

Rahapelitoiminnan valvonta siirtyisi uudelle virastolle 

Nykyisin rahapelitoimintaa valvoo Poliisihallitus, joka toimisi vuoden 2026 rahapelilain mukaisena lupaviranomaisena. Vuoden 2027 alusta alkaen rahapelilain mukaisia lupa- ja valvontatehtäviä hoitaisi vuoden 2026 alussa toimintansa aloittava uusi valtakunnallinen Lupa- ja valvontavirasto. Valtion aluehallintouudistusta ja Lupa- ja valvontaviraston perustamista koskeva valtiovarainministeriön johdolla valmisteltu hallituksen esitys (HE 13/2025 vp) annettiin eduskunnalle 13.3.2025.

Uusi rahapelijärjestelmä perustuisi valvontaviranomaisen myöntämiin toimilupiin. Toimiluvanhakijoiden tulisi olla luotettavia ja sopivia harjoittamaan rahapelitoimintaa. Viranomainen valvoisi toimiluvanvaraista toimintaa muun muassa teknisen valvonnan keinoin. Laki velvoittaisi toimiluvanhaltijoita varmistamaan, että niiden pelijärjestelmät, arvontalaitteet ja arvontamenetelmät ovat luotettavia ja arvontatulokset satunnaisia. Lupa- ja valvontavirasto valvoisi myös markkinointisäännösten noudattamista. Toimiluvanhaltijoiden tulisi raportoida vuosittain rahapelitoiminnastaan ja -markkinoinnistaan valvontaviranomaiselle.

Rahapelilaissa säädettyjen velvollisuuksien rikkomisesta tai laiminlyönnistä viranomainen voisi esimerkiksi kieltää lainvastaisen toiminnan tai määrätä rikemaksun ja vakavammista rikkeistä seuraamusmaksun. Viimesijaisena keinona viranomainen voisi peruuttaa myöntämänsä toimiluvan.

Lisätietoja:
valtiosihteeri Antti Salminen, p. 0295 160 160, [email protected]
neuvotteleva virkamies Jukka Tukia, p. 0295 488 573, [email protected]
neuvotteleva virkamies Elina Rydman, p. 0295 488 586, [email protected]
johtava asiantuntija Mikko Cantell, p. 0295 488 380, [email protected]

Kysymyksiä ja vastauksia rahapelijärjestelmän uudistamisesta
Rahapelijärjestelmähanke
Rahapelijärjestelmäuudistus-esittely 20.3.2025
Turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio
hallitusohjelmat hankkeet poliisitoimi rahapelit säädösvalmistelu

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet