Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Inrikesministeriets budgetförslag för 2008

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 3.8.2007 10.08
Typ:Pressmeddelande -

Inrikesministeriet arbetar för att Finland skall vara ett land som kännetecknas av ansvar, omsorg och säkerhet och genomför detta genom att stimulera mångfald, jämställdhet, migration och säkerhet. Enligt inrikesministeriets vision skall Finland vara Europas säkraste och mest mångkulturella land vars internationella konkurrenskraft stöds av en aktiv migrationspolitik samt att alla upplever att samhället är tryggt och bygger på jämställdhet.

Migrationspolitiken och migrationsförvaltningen koncentreras enligt regeringsprogrammet till inrikesministeriets förvaltningsområde, till inrikesministeriets migrationsavdelning och till Migrationsverket i början av 2008.Inrikesförvaltningen ansvarar utom för sina tidigare uppgifter med anknytning till migration också för den allmänna utvecklingen, planeringen, styrningen, uppföljningen och samordningen av integrationen av invandrare, mottagning av asylsökande och mottagning av personer som beviljas tillfälligt skydd samt för att tillhandahålla hjälp åt offer för människohandel. Målet är att beredningen av migrationspolitiken skall vara enhetlig, övergripande och aktiv.Inrikesministeriet har i fortsättningen huvudansvaret för motarbetande av rasism och diskriminering samt främjandet av en allmän likställdhet. Inrikesministeriets omorganisering genomförs fullt ut i början av 2008.

Från början av 2008 överförs kommunavdelningen och enheten för regional- och lokalförvaltning, KommunIT och delegationen för informationsförvaltningen inom den offentliga förvaltningen (Juhta) vid avdelningen för region- och förvaltningsutveckling från inrikesministeriet till finansministeriet. Den återstående delen av avdelningen för region- och förvaltningsutveckling, omfattande regionutvecklingsfrågor, överförs till det nya arbets- och näringsministeriet.

Nytt program för den inre säkerheten

Ett nytt program utarbetas för den inre säkerheten. I programmet definieras de viktigaste tväradministrativa målen och åtgärderna för den inre säkerheten. Inrikesministeriet deltar också i beredningen av den nya säkerhets- och försvarspolitiska redogörelsen. Den nationella beredskapen för civil krishantering utvecklas.

Inrikesförvaltningens produktivitet förbättras genom att gemensamma funktioner koncentreras till servicecentraler. Ekonomi- och personaltjänsterna vid inrikesförvaltningens servicecentral blir avgiftsbelagda. Servicecentralen producerar ekonomi- och personaltjänster för det egna förvaltningsområdet och dessutom för social- och hälsovårdsministeriet och Joensuu universitet. Förvaltningsområdets telefonitjänster koncentreras också i fortsättningen till servicekontoret i Kajana. En ny gemensam informationsteknikcentral inrättas i Rovaniemi för inrikesministeriets förvaltningsområde. Den nya centralen bygger på Polisens datacentral med breddat uppgiftsområde och börjar sin verksamhet den 1 mars 2008. Den nya centralen börjar sin verksamhet den 1 mars 2008.

Inrikesförvaltningen har totalt cirka 15400 anställda nästa år. Förvaltningsområdets totalutgifter är 1036 miljoner euro. Dessutom föreslås anslag som överskrider ramen för huvudtiteln. Bland annat föreslås det att polisens omkostnader höjs. Det föreslås också att anslagen för integration och främjande av sysselsättning i fråga om invandrare höjs. Avsikten är att anslaget används i huvudstadsregionen, Åboregionen och andra betydande invandrarområden för att stimulera integrering och sysselsättning av invandrare i pilotprogram som staten och kommunerna tillsammans utarbetar.

Polisförvaltningen omorganiseras

Omstruktureringen av polisförvaltningen fortsätter så att de nya strukturerna genomförs 2009.Målet är att överföra resurser från förvaltningen till tjänsterna och att trygga tillgången till polistjänster i hela landet och att trygga tillgången till polistjänster på svenska. Antalet polisdistrikt minskar med en tredjedel. Omstruktureringen av polisförvaltningen kommer också att gälla polisens högsta ledning, polisens länsledning, de riksomfattande enheterna samt polisinrättningen i Helsingfors. Dessutom skall det utredas om ministeriets styrnings- och tillsynsuppgifter och ledningen för den operativa polisverksamheten bör skiljas åt. En långtidsplan uppgörs också för polisens personalbehov så att polisens verksamhet kan stabiliseras.

Bekämpningen av våldsbrott inriktas på att förebygga våld mot barn och unga. Polisen skall aktivt medverka till att alla kommuner har säkerhetsplaner som omfattar förebyggande åtgärder mot familjevåld och våld mot närstående.

Polisen fortsätter att intensifiera insatserna för att bekämpa ekonomiska brott bland annat för att hindra användning av illegal arbetskraft. Trafiksäkerhetsarbetet fortsätter. Brott mot informationsnät och brott som omfattar utnyttjande av informationsnät samt illegal penningspelsverksamhet övervakas.

Övervakningen går främst ut på att bekämpa de olägenheter som den ökade alkoholkonsumtionen medför för den allmänna ordningen och säkerheten samt att minska riskfyllt beteende i trafiken och att övervaka den tunga trafiken.

Dessutom bereds en totalrevidering av förundersökningslagen, tvångsmedelslagen och polislagen.

Räddningsväsendet satsar på att förebygga olyckor och förbättra boendetryggheten samt utveckla datasystemen för nödcentralerna.

Inom räddningsväsendet inleds lagberedningsarbeten som syftar till att förebygga olyckor och förbättra boendetryggheten. Dessutom utvärderas befolkningsskyddsbestämmelsernas ändamålsenlighet och det genomförs ett övervakningsprojekt för brandundersökning och dödsfall i samband med bränder. Målet är att skapa praxis vid räddningsverken i samband med brandundersökningar. Räddningsmyndigheterna deltar också aktivt i granskningen av de lokala säkerhetsplanerna.

Räddningsverkens aktions- och serviceförmåga utvecklas. Bland annat genomgås grunderna för dimensioneringen och sammansättningen av räddningspersonalen samt de enhets- och uppgiftsrelaterade prestationskraven och dessutom vidtas åtgärder för att förbättra den verksamhet och uppföljning som avser att bevara den fysiska och psykiska arbetsförmågan. Målet är att trygga räddningsverkens aktions- och serviceförmåga också i situationer där räddningspersonalens åldersstruktur är ofördelaktig. Riktlinjerna för räddarnas karriärutveckling och stödet för utbildningssystemet samt forskning och utveckling kring verksamhetsmetoderna inom räddningsväsendet fortsätter.

Enligt regeringsprogrammet undersöker inrikesministeriet vilka åtgärder som behövs för att trygga läkar- och räddningshelikopterverksamheten.

Nödcentralsverksamheten och datasystemen läggs om så att nödcentralerna kan stödja varandra vid trafiktoppar och under undantagsförhållanden. Åtgärder genomförs så att nödcentralerna kan agera säkert och snabbt.

Gränsbevakningsväsendet satsar på att bekämpa organisering av olaglig inresa och människohandel och på ett brett upplagt myndighetssamarbete i havsområden

Ett prioriterat insatsområde i gränsbevakningsväsendets verksamhet är att hålla gränsen mellan Finland och Ryssland säker och fungerande. I frågan om brottsbekämpning prioriterar Gränsbevakningsväsendet bekämpning av ordnande av olaglig inresa och människohandel. Gränsbevakningsväsendet främjar framför allt ett gränsförvaltningssystem som omfattar fyra moment och ett brett myndighetssamarbete i fråga om uppgifterna till havs.

För att gränstrafiken skall bli bättre och löpa smidigt och säkert utvecklas konstruktionerna, personalresurserna och tekniken vid gränsövergångsställena - i synnerhet vid Vaalimaa och Helsingfors-Vanda.

När det gäller sjöräddningstjänsten, som Gränsbevakningsväsendet har ledningsansvar för, utvecklas beredskapen för förebyggande och bekämpande åtgärder i samband med flertypsolyckor och miljöförstörelse till havs samt myndighetssamarbetet.

Gränsbevakningsväsendet fortsätter genomförandet av den totalreform som gäller gränstrupper och Gränsbevakningsväsendets militära försvar.

Gränsbevakningsväsendets kompetens utvecklas med betoning på kärnfunktionerna. För kärnfunktionerna och de växande ansvarsområdena lösgörs behövliga resurser genom interna åtgärder.

Handlingsberedskapen förbättras i och med att de lätta helikoptrarna och patrullbåtarna börjar förnyas. Merparten av Gränsbevakningsväsendets fastighetstillgångar övergår till Senatfastigheter den 1 januari 2008.

Arbetskraftsinvandring främjas under ledning av inrikesministeriet

Migrationspolitiken skall stimulera laglig invandring och bekämpa olaglig invandring och människohandel samt ge internationellt skydd och främja integration och goda etniska relationer.

Migrationspolitiken i EU-länderna skall samordnas med behoven inom utvecklings- och människorättspolitiken och EU-ländernas egen arbetskraftspolitik. Finland ser till att de nationella intressena beaktas i samband med beredningen av migrations- och asylbestämmelserna inom EU.

Inrikesministeriet bereder i samarbete med utrikesministeriet ett förslag till statsrådet om regional uttagning inom ramen för flyktingkvoten. Ambitionen är att de personer som tas ut inom ramen för kvoten skall väljas samma år som beslutet om kvoten har fattats.

Inrikesministeriet ser i sin tur till att personer som blivit offer för människohandel blir hjälpta och försörjda och bidrar till deras återhämtning, integration och handlingsförmåga samt ett tryggt återvändande. Enligt regeringsprogrammet beviljas statsbidrag för finansieringen av organisationer som utför s.k. uppsökande arbete i syfte att identifiera offer för människohandel och rådgivningsarbete.

De åtgärder som inskrivits i det invandrarpolitiska programmet genomförs och ett åtgärdsprogram för arbetsrelaterad invandring bereds. För genomförandet av det invandrarpolitiska programmet har reserverats ett anslag på 1,0 miljon euro från början av 2008. I den första fasen tillsätts en övervakningsgrupp som följer genomförandet av det invandrarpolitiska programmet. Arbetskraftsinvandrare och deras familjemedlemmar kan få behövlig vägledning tack vare det system som anges i regeringsprogrammet.

Styrningen och uppföljningen av integrationen blir effektivare

Utgångspunkten för integrationen är att den är interaktiv.Ett brett ramprogram för etniska relationer och integration har utformats för att effektivare kontrollera hur integrationen fungerar, styrs och uppföljs. Med hjälp av det här ramprogrammet styrs de regionala och lokala integrationsprogrammen samt andra planer för att främja integration.Vid beredningen av programmet beaktas basserviceprogrammet och basservicebudgeten samt resultaten och framskridandet av projektet för kommun- och servicestrukturreformen.Också individuell integration främjas genom integrationsplanerna. Kvalitetskriterier tas fram för integrationsprogrammet och integrationsplanerna.

Inrikesministeriet sköter tillsammans med undervisningsministeriet och andra ministerier om att rasism förebyggs och motarbetas samt att goda etniska relationer och allmän likställdhet främjas.

> Inrikesministeriets förslag till budget 2008 samt till utgifter som överskrider ramen (på finska)

Närmare information: kanslichef Ritva Viljanen (09) 160 42803, ekonomidirektör Jukka Aalto (09) 160 44847, specialmedarbetare Ilkka Salmi (09) 160 44633, specialmedarbetare Stefan Svenfors (09) 160 43511 och specialmedarbetare Thomas Bergman (09) 160 44501

Anne Holmlund
beskattning ekonomi försäkring förvaltning ledarskap pengar personal

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet