Sjukförsäkringsuppgifterna kan kombineras med identitetskortet
Från början av juni kan medborgarna få ett identitetskort utfärdat av polisen som också innehåller sjukförsäkringsuppgifter. Identitetskortet förses med en streckkod som anger den personbeteckning som apoteken behöver. Streckkoden sitter på baksidan av kortet. Dessutom kan kortets baksida förses med uppgifter om specialersättning av läkemedel, tillhörighet till arbetsplatskassa samt försäkringstiden för den som är försäkrad för viss tid.
Identitetskortets användningsområden breddas och är därför bättre lämpat för elektroniska kommunikationen. Identitetskortet kan användas för att styrka identiteten. De flesta kort gäller som resedokument i stället för pass. En finsk medborgare kan använda ett gällande identitetskort som har utfärdats efter den 1 mars 1999 som resedokument i Norden och EU-länderna, Schweiz och San Marino. Ett identitetskort som har utfärdats för en utlänning duger inte som resedokument och inte heller identitetskort för minderåriga som utfärdats utan vårdnadshavarens samtycket eller temporära identitetskort.
Säker elektronisk kommunikation med certifikat
Alla nya identitetskort som polisenutfärdar är försedda med ett medborgarcertifikat som utfärdas av Befolkningsregistercentralen. Medborgarcertifikatet är en elektronisk identitet som omfattar förnamn, släktnamn och en elektronisk kommunikationskod. Certifikatet kan också förses med en e-postadress som underlättar signatur och kryptering av meddelanden. Dessutom möjliggörs interaktiv kommunikation d.v.s. myndigheten kan skicka svar, ett tillstånd e.d. till den e-postadress som medborgaren har angett.
Elektronisk kommunikation med certifikat är säker kommunikation. I dag är det redan möjligt att autentisera sig mot cirka 50 tjänster inom den offentliga och privata sektorn. Det går till exempel att göra flyttningsanmälan och söka patent. Också många kommunala elektroniska tjänster kan användas med kortet. Antalet tjänster ökar stadigt.
Ett identitetskort som innehåller sjukförsäkringsuppgifter kan användas i stället för det nuvarande sjukförsäkringskortet (FPA-kortet) till exempel på apotek eller läkarstationer.
Identitetskortet kommer att utvecklas så att användaren i framtiden har möjlighet att ladda ner kommunala tillämpningar på kortets chip.
Identitetskort med sjukförsäkringsuppgifter kan hämtas ut hos polisen och FPA-byråer som har samserviceavtal
Identitetskort utfärdas av polisinrättningen i häradet. Ett identitetskort försett med sjukförsäkringsuppgifter kan hämtas ut hos polisinrättningarna och på de FPA-byråer som har samserviceavtal med polisen. Identitetskortet gäller i fem år. Om uppgifterna på kortet ändras medan kortet är i kraft och man vill fortsätta att använda kortet som sjukförsäkringskort måste kortet förnyas.
En ansökan om identitetskort skall lämnas in personligen. Om ansökan lämnas in på folkpensionsanstaltens byrå kontrolleras den sökandes identitet genom ett giltigt identitetskort eller pass. Om den sökande inte har någondera hänvisar folkpensionsanstalten de sökande till polisinrättningendär de kan ansöka om identitetskort.
Ett besök hos myndigheten är tillräckligt. Identitetskortet kan hämtas ut hos önskad polisinrättning, det kan postas till den sökande eller så kan kortet hämtas ut av ett befullmäktigat ombud.
Identitetskortet kostar 40 euro. Polisen och folkpensionsanstalten tar betalt för kortet när ansökan lämnas in.
Att kombinera sjukförsäkringsuppgifterna med identitetskortet har beretts i inrikesministeriets arbetsgrupp
Sammanslagningen av sjukförsäkringsuppgifterna med identitetskortet har beretts av en arbetsgrupp som tillsatts av inrikesministeriet. Arbetsgruppens uppgift var bl.a. utreda och planera vilka funktionella och tekniska ändringar som behövs för att få fram ett kort och för att söka, utfärda och leverera kortet och gemensamma tekniska lösningar i samband med registreringssystemen.
Närmare information: arbetsgruppens ordförande, dataförvaltningschef Kaarlo Korvola, (09) 160 42796, inrikesministeriet, konsultativa tjänstemannen Anne Aaltonen, (09) 160 42224, inrikesministeriet/polisavdelningen, överinspektör Leena Piipponen, (09) 160 44603, inrikesministeriet/polisavdelningen, avdelningschef Veikko Hytönen, 020 43 43800, FPA, utvecklingschef Merja Hovi, (09) 2291 6636, Befolkningsregistercentralen