Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Selvitys: Poliisin palvelut yhdenmukaistetaan riittävillä resursseilla ja pitkäjänteisellä kehittämisellä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 13.4.2023 10.15
Tyyppi:Tiedote

Sisäministeriön teettämä selvitys poliisin hallintorakenteesta ja kehittämisehdotuksista on valmistunut. Selvityksen mukaan poliisin toimintaa pitää yhdenmukaistaa ja tärkeimpänä tavoitteena on tuoda poliisi takaisin tavallisten ihmisten pariin.

Selvityksen tavoite oli löytää keinoja, joilla poliisi voisi entistä paremmin huolehtia lakisääteisistä tehtävistä, vastata toimintaympäristön muutoksiin ja varmistaa yhdenvertaisten poliisipalvelujen toteutuminen.

Selvityksessä on tarkasteltu viimeisimmän hallintorakenneuudistuksen (PORA III) vaikutuksia poliisitoimintaan. Poliisin hallintorakennetta uudistettiin viimeksi viime vuosikymmenellä. Tuolloin muun muassa muodostettiin nykyiset 11 poliisiyksikköä ja Liikkuva poliisi lakkautettiin.

Selvityshenkilönä toimi varatuomari Juhapekka Ristola. Poliisin asiantuntijana selvitystyötä tuki apulaispoliisipäällikkö Arto Karnaranta.

Poliisin voimavarat turvattava pitkäjänteisesti

Poliisin toiminnan pitkäjänteistä suunnittelua ja kehittämistä ovat hankaloittaneet etenkin toistuvat lisäbudjetit. Poliisille valtion talousarviossa osoitetut määrärahat ovat usean vuoden ajan olleet riittämättömät suhteessa poliisin menoihin ja tarpeisiin, ja määrärahavajetta on paikattu säännöllisesti.

Selvitys esittää, että poliisin kokonaismääräraha tulisi nostaa vaiheittain kahdeksan vuoden kuluessa pohjoismaiselle tasolle. Tämä toisi pitkäjänteisyyttä poliisin valtakunnalliseen suunnitteluun ja poliisiyksiköiden tulosohjaukseen. Poliiseja on Suomessa väestöön suhteutettuna vähemmän kuin muualla EU:ssa, ja poliisin menot osuutena bruttokansantuotteesta ovat pienempiä kuin muissa Pohjoismaissa.

Poliisin peruspalveluissa on alueellisia eroja

Selvitys arvioi viimeisimmän hallintorakenneuudistuksen tavoitteiden saavuttamista ja sitä kautta poliisin peruspalveluiden, eli rikostutkinnan, valvonnan ja hälytystoiminnan sekä lupapalveluiden, tilannetta. Yleisenä havaintona on, että kaikissa poliisin peruspalveluissa esiintyy poliisiyksikkökohtaisia eroja, osin suuriakin.

Keskeisimpänä haasteena nähdään perusrikostutkinnan tila. Rikosasioiden tutkinta-ajat ja selvitystasot ovat heikentyneet vuosien ajan. Vakaviin henkeen, turvallisuuteen ja talouteen kohdistuviin rikoksiin poliisi kykenee selvityksen mukaan panostamaan edelleenkin varsin hyvin.

Selvityksen mukaan poliisin hälytystehtävät on priorisoitu kaikkialla poliisiyksiköissä voimavarojen suuntaamisessa kärkeen. Poliisin resurssihaasteet ja toimintojen keskittäminen kaupunkeihin ja taajamiin näyttää kuitenkin aikojen saatossa heikentäneen harvaan asutumpien seutujen valvonta- ja hälytyspalveluja. Vaikka liikenneturvallisuustyö on vähentynyt, liikenneturvallisuus on kuitenkin säilynyt.

Lupapalveluiden sähköistäminen on onnistunut selvityksen arvion mukaan erittäin hyvin, ja poliisi myöntää yli miljoona lupaa vuosittain. Lupapalveluita on kehitetty määrätietoisesti, mutta poliisilaitosten välillä on edelleen monissa asioissa melko suuria eroja.

Selvitys esittää poliisille useita monivuotisia ja valtakunnallisia ohjelmia, joilla muun muassa perusrikostutkinnan tasoa nostetaan ja harvapartiointi ulotetaan kaikkialle Suomeen.

Yhdenmukaisuutta voi saavuttaa useilla eri keinoilla

Suomen poliisia tulee selvityksen mukaan kehittää toiminnallisesti nykyistä yhdenmukaisemmaksi. Suomen 11 poliisilaitosta ovat monilta osin organisoituneet eri tavoin ja niiden toimintatavoissa on eroja, mikä ei ole yhdenmukaisuuden ja tasapuolisten palvelujen kannalta ongelmatonta.

Selvitys toteaa, että hallintorakenteen muutokset eivät yksinään ole ratkaisu. Johdonmukainen ja johdettu kehittäminen vähentää tarvetta rakennemuutoksiin ja pitää toimialan kiinni muuttuvassa maailmassa. 

Selvitys esittää useita kehittämisvaihtoehtoja vähittäisestä toiminnan kehittämisestä erilaisiin rakenteellisiin muutoksiin. Poliisin toimitila-, hankinta-, talous-, ICT-, HR-osaaminen ja -toimivalta tulisi selvityksen mukaan keskittää pääosin poliisin ylijohdolle tukemaan paikallista poliisitoimintaa. 

Selvityksen mukaan voisi olla hyödyllistä tavoitella yhtä poliisivirastoa, joka muodostuisi Poliisihallituksesta, valtakunnallisista yksiköistä ja poliisilaitoksista. Poliisiviraston sisällä olisivat sen jälkeen poliisin ylijohto, sisäiset tukipalvelut, valtakunnalliset yksiköt KRP ja Poliisiammattikorkeakoulu sekä operatiiviset poliisialueet.

Poliisin toiminnot on sijoitettava tulevaisuuden kysyntää vastaavasti

Samanaikaisesti käynnissä on ollut poliisin toimintalähtöinen verkostotarkastelu, jossa tavoitteena on luoda malli sille, miten poliisin toiminnot sijoitetaan tulevaisuudessa optimaalisesti eri puolille Suomea. Työssä huomioidaan muun muassa väestöennusteet. Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa on valmistunut kuvaus poliisin toiminnan ja toimipisteverkoston nykytilanteesta.

Hankkeet ovat osa sisäministeriön käynnistämiä poliisin vakauttamistoimia, jolla pyritään poliisin toimintaedellytysten varmistamiseen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.

Lisätiedot:

selvityshenkilö, varatuomari Juhapekka Ristola, p. 0400 788 530 (hallintorakenneselvitys)
osastopäällikkö Tomi Vuori, sisäministeriö, p. 0295 488 550, [email protected] (toimeksianto ja poliisin vakauttamisohjelma)
johtava asiantuntija Ari-Pekka Dag, sisäministeriö p. 0295 488 560, [email protected] (toimintalähtöinen verkostotarkastelu)

Arvio poliisin hallintorakenteesta ja kehittämisvaihtoehdoista
Väliraportti: Poliisin toimintalähtöinen verkostotarkastelu
hankkeet julkaisut kehittäminen poliisitoimi

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet