Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Utredning: Polisens tjänster blir enhetligare genom tillräckliga resurser och långsiktig utveckling

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 13.4.2023 10.15
Typ:Pressmeddelande

Utredningen om polisens förvaltningsstruktur och utvecklingsförslag, som inrikesministeriet låtit göra, är klar. Enligt utredningen bör polisens verksamhet bli enhetligare, och det viktigaste målet är att polisen igen börjar röra sig bland vanliga människor.

Syftet med utredningen var att finna metoder genom vilka polisen kan sköta sina lagstadgade uppgifter på ett bättre sätt och möta förändringarna i omvärlden samt att säkerställa att polisens tjänster tillhandahålls på lika villkor. 

I utredningen har man granskat vilka konsekvenser den senaste omstruktureringen av polisförvaltningen (PORA III) har haft för polisverksamheten. Polisens förvaltningsstruktur reformerades senast under det senaste decenniet. Då bildades bland annat de nuvarande 11 polisenheterna, och rörliga polisen lades ned.

Utredare var vicehäradshövding Juhapekka Ristola. Som polisexpert stödde biträdande polischefen Arto Karnaranta utredningsarbetet.

Polisens resurser måste tryggas långsiktigt

Den långsiktiga planeringen och utvecklingen av polisens verksamhet har försvårats särskilt av återkommande tilläggsbudgetar. De anslag som polisen anvisats i statsbudgeten har under flera år varit otillräckliga i förhållande till polisens utgifter och behov, och anslagsunderskottet har korrigerats regelbundet.

I utredningen föreslås att polisens totala anslag ska höjas stegvis till den nordiska nivån inom åtta år. Detta skulle skapa långsiktighet i polisens riksomfattande planering och i resultatstyrningen av polisenheterna. I Finland finns det färre poliser i förhållande till befolkningen än i övriga EU, och polisens utgifter som andel av bruttonationalprodukten är mindre än i de övriga nordiska länderna.

Det finns regionala skillnader i polisens basservice 

Utredningen bedömer hur målen för den senaste omstruktureringen av förvaltningen har uppnåtts och därigenom läget för polisens basservice, det vill säga brottsutredning, övervakning, larmverksamhet och tillståndstjänster. En allmän iakttagelse är att det förekommer skillnader i all basservice inom polisen mellan olika polisenheter. Skillnaderna är delvis stora.

Läget för de grundläggande brottsutredningarna anses utgöra den största utmaningen. Tiden för att utreda brott har blivit längre och utredningsnivåerna sjunkit under flera års tid. Enligt utredningen kan polisen fortfarande satsa rätt bra på allvarliga brott mot liv och säkerhet och ekonomiska brott.

Enligt utredningen har polisens larmuppdrag haft hög prioritet i fördelningen av resurser vid alla polisenheter. Med tiden verkar emellertid övervaknings- och larmtjänsterna i glesbygden ha försämrats av polisens resursutmaningar och av att verksamheten centraliserats till städer och tätorter. Trafiksäkerheten har emellertid upprätthållits, även om arbetet med trafiksäkerheten har minskat.

Enligt utredningen har digitaliseringen av tillståndstjänsterna varit väldigt lyckad, och polisen beviljar årligen över en miljon tillstånd. Tillståndstjänsterna har utvecklats målmedvetet, men det finns fortfarande ganska stora skillnader mellan polisinrättningarna i många frågor.

I utredningen föreslås åtskilliga fleråriga och riksomfattande program för polisen, bland annat för att höja nivån på de grundläggande brottsutredningarna och utvidga patrulleringen i glesbygdsområdena så att den omfattar hela Finland.

Enhetlighet kan uppnås på flera olika sätt

Enligt utredningen bör polisen i Finland utvecklas så att den funktionellt sett blir enhetligare än den är nu. De 11 polisinrättningarna i Finland är till många delar organiserade på olika sätt och det finns skillnader i deras verksamhetssätt, vilket inte är problemfritt med tanke på enhetligheten och jämlika tjänster.

I utredningen konstateras att förändringar i förvaltningsstrukturen inte är tillräckligt för att lösa situationen. En konsekvent utveckling som leds minskar behovet av omstruktureringar och gör att sektorn klarar sig i en föränderlig värld. 

Utredningen presenterar flera utvecklingsalternativ, från gradvis utveckling av verksamheten till olika strukturella förändringar. Enligt utredningen bör polisens kompetens och behörighet i fråga om lokaler, upphandling, ekonomi, IKT och HR i huvudsak koncentreras till polisens högsta ledning för att stödja den lokala polisverksamheten. 

Utredningen visar att det kan vara motiverat att eftersträva en enda polismyndighet bestående av Polisstyrelsen, de riksomfattande enheterna och polisinrättningarna. Vid polisen finns efter det Polisens högsta ledning, de interna stödtjänsterna, de riksomfattande enheterna Centralkriminalpolisen och Polisyrkeshögskolan samt de operativa polisdistrikten.

Polisens funktioner ska placeras så att de motsvarar den framtida efterfrågan

Samtidigt har det pågått en översyn av polisens nät av verksamhetsställen. Avsikten är att skapa en modell för hur polisens funktioner ska placeras på olika håll i Finland på ett optimalt sätt i framtiden. I arbetet beaktas bland annat befolkningsprognoserna. I första fasen av projektet färdigställdes en beskrivning av nuläget för polisens verksamhet och polisens nätverk av verksamhetsställen.

Projekten är en del av de åtgärder för att stabilisera polisen som inletts av inrikesministeriet. Avsikten med åtgärderna är att säkerställa polisens verksamhetsförutsättningar på kort och lång sikt.

Mer information:

Juhapekka Ristola, utredare, vicehäradshövding, tfn 0400 788 530 (utredningen om förvaltningsstrukturen)
Tomi Vuori, avdelningschef, inrikesministeriet, tfn 0295 488 550, fornamn.efternamn@gov.fi (uppdraget och stabiliseringsprogrammet för polisen)
Ari-Pekka Dag, ledande sakkunnig inrikesministeriet, tfn 0295 488 560, fornamn.efternamn@gov.fi (översyn av polisens nät av verksamhetsställen utgående från verksamheten)

Bedömning av polisens administrativa struktur och utvecklingsmöjligheter (på finska)Länk till en annan webbplats
Mellanraport: Översyn av polisens nät av verksamhetsställen (på finska)Filen öppnas i en ny flik pdf 614kB
planer polisväsen publikationer utveckling

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet