Utredningsperson: Samarbetet inom Helsingforsregionen behöver en laglig grund
Utredningspersonen i projektet för utveckling av samarbetet inom Helsingforsregionen Jussi-Pekka Alanen förslår att beslutsfattandet inom Helsingforsregionen skall ske i anslutning till landskapsförbundet d.v.s. att det inte skapas en ny förvaltningsnivå. Det gemensamma beslutsfattandet i Helsingforsregionen skall omfatta 14 kommuner: Helsingfors, Esbo, Vanda, Grankulla, Kyrkslätt och Sibbo i huvudstadsregionen samt Hyvinge, Träskända, Kervo, Mäntsälä, Nurmijärvi, Borgnäs, Tusby och Vichtis i mellersta Nyland. Landskapen Nyland och Östra Nyland slås ihop till ett, landskapet Nyland.
Helsingfors stadsregion är enligt Alanen en funktionell helhet där delarna står i beroendeförhållande till varandra. Det som en gör eller låter bli att göra har konsekvenser för de andra. Förmågan att kunna fatta beslut är en central faktor med tanke på regionens konkurrenskraft och dragningskraft. Detta förutsätter att det regionala samarbetet blir permanent och får mera genomslagkraft. Regionen behöver gemensamma mål och genomförandestrategier som kommunerna binder sig till.
Alanen överlämnade i dag, den 2 mars, sin rapport ("Ihmisten arki ei tunne hallinnon rajoja") till region- och kommunminister Hannes Manninen. Minister Manninen tillsatte projektet för att utveckla samarbetet inom Helsingforsregionen i juni 2003. Projektet anknyter till regeringsprogrammet. Målet är att öka det regionala samarbetets genomslagskraft, stärka Helsingforsregionens internationella konkurrenskraft och regionala beslutsfattningsförmåga, samordna regionens offentliga tjänster och funktioner, öka regionens egen beslutanderätt i förhållande till staten samt intensifiera samarbetet mellan regionen och staten.
En samarbetsstyrelse utses för att stärka samarbetet i huvudstadsregionen
Enligt förslaget skall det inrättas en lagstadgad samarbetsstyrelse i huvudstadsregionen som är sammansatt av kommunernas ledande politiker. Kommundirektörerna skall ha ansvar för beredningen av de frågor som tas upp i samarbetsstyrelsen och det skall huvudsakligen genomföras i projektsamarbetet mellan kommunerna.
Samarbetet mellan kommunerna Träskända, Kervo, Mäntsälä, Nurmijärvi, Tusby och Borgnäs i mellersta Nyland skall stärkas och utvecklingen stödjas. Kommunerna kan sinsemellan komma överens om området (Kuuma-gruppen) skall utvidgas.
Regionalt beslutsfattande om bl.a. mål som gäller markanvändning och boende
Det regionala beslutsfattandet skall organiseras så att beslut i frågor som speciellt gäller Helsingforsregionen skall fattas i landskapsförbundets styrelse och fullmäktige med en sammansättning där beslutsfattarna är personer som har valts till organen av kommunerna i Helsingforsregionen.
Besluten skall fattas regionalt när det gäller att godkänna de regionala målen och genomförandestrategierna för bl.a. markanvändning, boende, trafiksystem och kollektivtrafik, att samordna och stödja regionala utvecklingsprojekt, att vara part i förhandlingssystemet mellan regionen och staten, principerna för regional finansiering och i samband med eventuella regionala anslag för regionen.
Det regionala beslutsfattandet och regionala uppgifter skall föreskrivas genom lag. Kommunerna skall följa de regionala besluten i sin egen verksamhet.
Ett förhandlingssystem skall byggas upp mellan regionen och miljöministeriet - i samarbete mellan landskapet, kommunerna och SAD - där man avtalar om strategin och målen för markanvändningen och boendet samt de åtgärder som behövs för att genomföra detta, förfaringssätt och principerna för finansieringen.
Strategin för boendet och markanvändningen skall vara utgångspunkten för bestämmelserna i speciallagstiftningen om regionens förvaltning.
Ledande förtroendevalda blir heltidsanställda
Genomförandet av självstyrelsen och bildandet av gemensamma politiska mål förutsätter att de viktigaste beslutsfattarnas roll stärks. I huvudstadsregionen, men kanske också på bredare bas, måste man överväga om de viktigaste ledade förtroendevalda får möjlighet att använda tillräckligt med tid åt att sköta förtroendeuppdragen. För detta betalas full ersättning.
Strategin för en nationell metropolpolitik skall utformas i förhandlingsgrupper på ministernivå
För att utforma strategin för den nationella metropolpolitiken skall det tillsättas en politisk förhandlingsgrupp på ministernivå. Ordförande skall vara region- och kommunministern och medlemmar åtminstone kommunikationsministern, undervisningsministern, social- och hälsovårdsministern, finansministern och miljöministern samt (5-6) tillsatta politiska representanter från Helsingforsregionen, med beaktande av randkommunerna. För genomförandet av den nationella metropolpolitiken skapas ett metropolprogram.
För att trygga välfärdstjänsterna i regionen inleds processer för att samordna och omstrukturera tjänsterna samt öka inflytandet för samarbetet.
Fortsatta åtgärder bereds efter att utlåtanden inhämtats
Utredningsperson Alanens förslag till utveckling av samarbetet i Helsingforsregionen är den första fasen i projektet för att utveckla samarbetet inom Helsingforsregionen. Förslagen sänds ut på remiss varefter eventuella lagändringar och andra detaljerade åtgärder bereds vid inrikesministeriet.
Närmare information: utredningsperson Jussi-Pekka Alanen, (09) 160 42525, 050 64 323 konsultativ tjänsteman Antti Valle, (09) 160 42312, 040 700 4741
>> Alanens rapport
>> Utredningarna som ligger bakom rapporten