Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Poliisin toimialan kehittämisellä parannetaan poliisin toimintaedellytyksiä tulevaisuudessa

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 6.10.2022 10.00
Tyyppi:Tiedote

Sisäministeriö on käynnistänyt poliisin toimialan kehittämisen, jolla pyritään parantamaan poliisin toimintaedellytyksiä lyhyellä, keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä. Toimintaedellytysten vakauttamisella etsitään tasapainoa sisäisen turvallisuuden, yhteiskunnan odotusten ja kestävän julkisen talouden välillä.

Tavoitteena on turvata, että poliisilla on tulevaisuudessakin edellytykset ylläpitää oikeusvaltiota ja yhteiskuntarauhaa. Poliisin on myös pystyttävä takaamaan rikosvastuun toteutuminen sekä turvaamaan poliisipalvelut valtakunnallisesti tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti.

– Toimivat poliisipalvelut ovat tärkeä osa arjen turvallisuutta. Käynnissä olevien toimenpiteiden tavoitteena on turvata poliisin toimintaedellytykset koko maassa myös tulevaisuudessa, sanoo sisäministeri Krista Mikkonen.

Selvitys poliisin hallintorakenteen kehittämisestä käynnistyy

Osana vakauttamistoimia sisäministeriö käynnistää ulkopuolisen selvityksen poliisin aiemman hallintorakenneuudistuksen vaikutuksista ja nykyisen hallintorakenteen kehittämisestä. Poliisin hallintoa on uudistettu usealla eri uudistushankkeella viime vuosikymmenellä. PORA III-uudistushankkeen vaikutuksia ei ole aiemmin perusteellisesti arvioitu ulkopuolisen toimesta. Selvityksen on määrä valmistua 31.3.2023 mennessä.

Selvityshenkilönä toimii varatuomari Juhapekka Ristola. Ristolalla on monipuolista osaamista ja kokemusta hallintorakenteisiin ja niiden ohjaukseen liittyvien uudistushankkeiden toteuttamisesta ja johtamisesta. Tällä hetkellä hän työskentelee digitalisaation edistämisen parissa Sitrassa.

Hankkeen tavoitteena on löytää keinoja, joilla poliisi voi paremmin huolehtia lakisääteisistä tehtävistään, vastata toimintaympäristön muutoksiin ja yhteiskunnan poliisille osoittamiin vaatimuksiin sekä varmistaa yhdenvertaisten poliisin palvelujen toteutuminen ottaen huomioon käytettävissä olevat voimavarat.

– Tavoitteemme on, että poliisilla olisi asianmukaiset toimintaedellytykset oikeusvaltion keskeisenä turvaajana. Maassamme on oltava tehokas, nykyaikainen poliisi, johon meillä on myös oltava varaa, poliisiosaston ylijohtaja Tomi Vuori toteaa.

Poliisin hallintoa uudistettu perusteellisesti

Poliisin hallintorakenneuudistusten (ns. Pora I, II ja III) seurauksena poliisi-, syyttäjä- ja ulosottotoimi on erotettu omiksi kokonaisuuksikseen. Poliisihallitus perustettiin vuonna 2010, kun poliisin ylin johto irrotettiin sisäministeriöstä omaksi virastokseen. Poliisiyksiköiden määrä on vähentynyt 245 nimismiespiiristä ja kaupungin poliisilaitoksesta 11 suureen poliisilaitokseen. Liikkuva poliisi on lakkautettu, Suojelupoliisi on siirretty erilleen muusta poliisista ja poliisin tekniikkakeskuksen tilalle on tullut poliisin informaatioteknologiakeskus. Lisäksi poliisin krooninen resurssipula vaatii uudistuksia.

Selvityksessä tuotetaan myös arvio erityisesti viimeisimmän Pora III -hallintorakennemuutosten vaikutuksista ja tavoitteiden toteutumisesta. Tavoitteena on arvioida nykyisen hallintorakenteen toimivuutta poliisin tuloksellisuuden, kustannustehokkuuden ja resurssienkäytön vaikuttavuuden näkökulmasta. Arvioitavaksi tulee Poliisihallituksen, poliisien valtakunnallisten yksiköiden sekä paikallispoliisin välinen tehtävänjako samoin kuin toiminnan järjestämisen tarkoituksenmukaisuus.

Myös poliisin toimipisteverkoston tilannetta selvitetään

Sisäministeriö tulee myös käynnistämään hankkeen poliisin toimintalähtöiseen verkostotarkasteluun. Siinä tunnistetaan analyysin kautta koko toimipisteverkostoon liittyvät investointien kohdistamistarpeet sekä tuotetaan tietoa jatkokehitystä varten. Hankkeen tavoitteena on myös saada syötteitä poliisin toiminnan kehittämiseen, jotta toimipisteverkostoa voidaan tarkastella julkisen hallinnon strategian tavoitteiden mukaisesti.

Poliisihallintoon kohdistuu samaan aikaan sekä säästöpaineita, että paineita kehittää toiminnan vaikuttavuutta. Näihin molempiin voidaan vaikuttaa kehittämällä toimipisteverkostoa siten, että poliisi pystyy vastaamaan tulevaisuuden kysyntään nykyistä vaikuttavammin ja pienemmillä kustannuksilla.

Hankkeen ensimmäisen vaiheen, jonka on määrä olla valmis 31.3.2023, tuotoksena selvitetään tilannekuva ja tarvemäärittely nykytila-analyysin kautta sekä saadaan toimipisteverkoston kehittämisen strategiset tavoitteet sisäministeriön ja poliisin kannalta.

Toimialan vakauttamistoimet syntyvät kokonaisuudesta 

Vakauttamistoimilla toimeenpannaan myös keväällä 2022 julkaistun poliisin määrärahojen käyttöä koskevan selvityksen suosituksia. Siinä todettiin, että ilman poliisin menojen sopeutusta tai määrärahojen merkittävää lisäystä kuilu talousarviossa myönnetyn rahoituksen ja poliisin tarpeiden välillä kasvaa. Selvitys sisälsi monia suosituksia, joilla voidaan parantaa poliisin toimintaedellytyksiä hallinnonalan omin toimin.

Osana toimialan vakauttamistoimia tullaan tarkastelemaan poliisin toimialan kehittämistä myös toimintaympäristön muutoksen, käytettävissä olevien resurssien ja palveluiden näkökulmasta.  

- Olemme tällä hallituskaudella lisänneet poliisin rahoitusta ja nostaneet poliisien määrän 7 500:aan poliisiin. Samaan aikaan on tehtävä pitkän aikavälin toimenpiteitä poliisin talouden tasapainottamiseksi, jotta emme vuosittain olisi aina saman leikkauslistoista käytävän keskustelun äärellä. Siksi on tärkeää, että poliisin toimialan vakauttamistyö etenee. Selvityksistä saamme uusia ehdotuksia päätöksenteon tueksi, toteaa Mikkonen.

Sisäministeriö tiedottaa vakauttamistoimien etenemisestä. 

Lisätietoja:
ylijohtaja Tomi Vuori puh. 0295 488 550, [email protected] 
valtiosihteeri Akseli Koskela puh. 050 418 2274, [email protected] 

Poliisin hallintorakenteen arviointi ja kehittäminen
Krista Mikkonen
hankkeet kehittäminen poliisitoimi toimitilat

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet