Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Utvecklingen av polisens ansvarsområde förbättrar polisens framtida verksamhetsförutsättningar

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 6.10.2022 10.00
Typ:Pressmeddelande

Inrikesministeriet har inlett utvecklingen av polisens ansvarsområde. Syftet är att trygga polisens verksamhetsförutsättningar på kort, medellång och lång sikt. Genom att stabilisera verksamhetsförutsättningarna försöker man finna en balans mellan den inre säkerheten, samhällets förväntningar och hållbara offentliga finanser.

Målet är att trygga polisens förutsättningar att upprätthålla rättsstaten och samhällsfreden också i framtiden. Polisen måste också kunna garantera att straffansvaret realiseras och trygga polistjänsterna på ett likvärdigt och jämlikt sätt i hela landet.

– Fungerande polistjänster är en viktig del av säkerheten i vardagen. Syftet med de pågående åtgärderna är att trygga polisens verksamhetsförutsättningar i hela landet också i framtiden, säger inrikesminister Krista Mikkonen.

Utredning om utveckling av polisens förvaltningsstruktur inleds

Som ett led i stabiliseringsåtgärderna inleder inrikesministeriet en utomstående utredning om konsekvenserna av den tidigare omstruktureringen av polisförvaltningen och om utveckling av den nuvarande förvaltningsstrukturen. Polisförvaltningen har omorganiserats genom flera olika reformprojekt under det senaste decenniet. Konsekvenserna av Pora III-reformprojektet har inte tidigare utvärderats grundligt av en utomstående. Utredningen ska vara klar senast den 31 mars 2023.

Utredaren är vicehäradshövding Juhapekka Ristola. Ristola har mångsidig kompetens och erfarenhet i fråga om genomförande och ledning av reformprojekt som hänför sig till förvaltningsstrukturer och deras styrning. För närvarande arbetar han med främjandet av digitaliseringen vid Sitra.

Syftet med projektet är att finna metoder genom vilka polisen bättre kan sköta sina lagstadgade uppgifter och svara mot förändringarna i omvärlden och mot de krav som samhället ställer på polisen samt att säkerställa att polisens tjänster tillhandahålls på lika villkor med beaktande av tillgängliga resurser.

– Vårt mål är att polisen ska ha ändamålsenliga verksamhetsförutsättningar för sin centrala roll i att trygga rättsstaten. I vårt land måste det finnas en effektiv, modern polis, som vi också måste ha råd med, säger Tomi Vuori, polisavdelningens överdirektör.

Polisförvaltningen har setts över grundligt

Till följd av omstruktureringarna av polisförvaltningen (så kallade Pora I, II och III) har polis-, åklagar- och utsökningsväsendet avskilts från varandra så att de bildar separata helheter. Polisstyrelsen grundades 2010, när polisens högsta ledning lösgjordes från inrikesministeriet och blev ett separat ämbetsverk. Antalet polisenheter har minskat från 245 länsmansdistrikt och städernas polisinrättningar till 11 stora polisinrättningar. Rörliga polisen har lagts ned, Skyddspolisen har skiljts åt från den övriga polisen och Polisens teknikcentral har ersatts med Polisens informationsteknologicentral. Dessutom kräver den kroniska resursbristen inom polisen reformer.

I utredningen tar man fram en utvärdering av konsekvenserna av i synnerhet den senaste omstruktureringen av polisförvaltningen, Pora III. Det utvärderas också hur målen för omstruktureringen har uppnåtts. Målet är att bedöma hur den nuvarande förvaltningsstrukturen fungerar med tanke på polisens resultat och kostnadseffektivitet samt med hänsyn till hur effektivt polisens resurser används. Bedömningen gäller uppgiftsfördelningen mellan Polisstyrelsen, polisens riksomfattande enheter och den lokala polisen samt hur ändamålsenligt verksamheten ordnas.

Även situationen för polisens nät av verksamhetsställen utreds

Inrikesministeriet kommer också att inleda ett projekt för en översyn av polisens nät av verksamhetsställen utgående från verksamheten. Översynen ska omfatta en analys om sådana behov av investeringar som gäller hela nätet av verksamhetsställen. Avsikten är också att ta fram information för fortsatt utveckling. Ett ytterligare syfte med projektet är att få material för utvecklingen av polisens verksamhet för att nätet av verksamhetsställen ska kunna granskas i enlighet med målen i strategin för den offentliga förvaltningen.

Mot polisförvaltningen riktas samtidigt både sparkrav och ett tryck på att utveckla verksamhetens effektivitet. Båda dessa kan påverkas genom att nätet av verksamhetsställen utvecklas så att polisen kan svara på den framtida efterfrågan på ett mer verkningsfullt sätt och med lägre kostnader.

I den första fasen av projektet, som ska vara klar den 31 mars 2023, ska man genom en analys av nuläget utarbeta en lägesbild och fastställa behoven. Avsikten är också att ur inrikesministeriets och polisens synvinkel utarbeta de strategiska målen för utvecklingen av nätet av verksamhetsställen.

Åtgärderna för att stabilisera ansvarsområdet bygger på helheten 

Genom stabiliseringsåtgärderna genomförs också rekommendationerna i den utredning om användningen av polisens anslag som publicerades våren 2022. I utredningen konstaterades det att klyftan mellan den finansiering som beviljats i budgeten och polisens behov växer om inte polisens utgifter anpassas eller anslagen höjs betydligt. Utredningen innehöll många rekommendationer som kan bidra till att förbättra polisens verksamhetsförutsättningar genom förvaltningsområdets egna åtgärder.

Som en del av stabiliseringsåtgärderna inom ansvarsområdet kommer utvecklingen av polisens ansvarsområde att granskas också med tanke på förändringarna i omvärlden, de tillgängliga resurserna och tjänsterna.  

- Under denna regeringsperiod har vi ökat polisens finansiering och höjt antalet poliser till 7 500. Samtidigt måste vi vidta långsiktiga åtgärder för att balansera polisens ekonomi så att vi inte varje år behöver föra samma diskussion om nedskärningslistor. Därför är det viktigt att arbetet med att stabilisera polisens ansvarsområde framskrider. Utredningarna kommer att ge nya förslag till stöd för beslutsfattandet, säger Mikkonen.

Inrikesministeriet informerar om hur stabiliseringsåtgärderna framskrider. 

Ytterligare information:
Tomi Vuori, överdirektör, tfn 0295 488 550, [email protected] 
Akseli Koskela, statssekreterare, tfn 050 418 2274, [email protected] 

Bedömning och utveckling av polisens förvaltningsstruktur
Krista Mikkonen
planer polisväsen utveckling verksamhetslokaler

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet