Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Vissa skillnader i bestämmelserna om familjeåterföring i de nordiska länderna

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 11.4.2012 9.22
Typ:Pressmeddelande -

Inrikesministeriets utredning om bestämmelserna om familjeåterföring och deras tillämpning i de olika nordiska länderna har blivit klar. Utredningen fokuserar på personer som beviljats internationellt skydd. I fråga om dessa personer har man undersökt vilka villkor de olika nordiska länderna ställer för att familjen kan resa in i landet. Utredningen överlämnades till inrikesminister Päivi Räsänen i dag den 11 april.

I Finland beviljas internationellt skydd i tre olika kategorier: flyktingstatus, alternativt skydd och humanitärt skydd. Enligt en bestämmelse som tagits in i utlänningslagen 2009 kan humanitärt skydd beviljas om personen inte kan återvända till sitt hemland för att det har inträffat en miljökatastrof där eller säkerhetsläget i landet är dåligt.

I utredningen konstateras att familjemedlemmarna till personer som får humanitärt skydd kan förutsättas ha tillräcklig försörjning för att kunna få uppehållstillstånd på grund av familjeband. Ifall det är fråga om att en ny familj grundas efter ankomsten till Finland, ska familjemedlemmarna till den som får humanitärt skydd redan nu ha försörjning. I utredningen föreslås att innan ett lagändringsprojekt tillsätts, ska utredningen som nu blivit klar skickas på remiss.

I Finland förutsätts för tillfället inte för någon grupps del att den familjemedlem som bor i Finland måste ha en viss typ av bostad innan resten av familjen kan beviljas uppehållstillstånd. I utredningen föreslås att ett projekt tillsätts i början av nästa år för att utreda införandet av bostadskrav. Bostadskravet ska då röra alla invandrargrupper i situationer då man vill att familjen kommer till Finland. Det ska skilt definieras för vilken grupp man gör undantag. Enligt utredningen förutsätter införandet av bostadskrav omfattande tväradministrativa överväganden.

Enhetliga riktlinjer i Finland och Sverige

Enligt utredningen finns det ingen tydlig nordisk linje i bestämmelserna om familjeåterföring. De huvudsakliga riktlinjerna i Finland och Sverige avviker inte mycket från varandra. Norge och Danmark tillämpar inte riktlinjerna i EU:s invandrarpolitik och är liknande sinsemellan. När det gäller familjeåterföring förutsätts i Sverige försörjning av den grupp som i Finland motsvarar gruppen som får humanitärt skydd.

Svårt att ännu utvärdera effekterna av de senaste lagändringarna

Den senaste ändringen i utlänningslagens bestämmelser om uppehållstillstånd på grund av familjeband gjordes hösten 2010. Till lagen fogades då bestämmelser om bland annat bestämning av ålder, om försörjningsförutsättningen vid grundandet av familj och om fosterbarn. Tills vidare är det svårt att utvärdera konsekvenserna av lagändringarna, eftersom behandlingstiden för ansökningarna är lång och få beslut har fattats på basis av de nya bestämmelserna.

I början av 2012 togs biometriska uppehållstillståndskort i bruk. Till följd av detta kan ansökan lämnas in endast av den familjemedlem som ansöker om inresa till Finland, eftersom man tar fingeravtryck av denne i samband med att ansökan lämnas in. I praktiken innebär det i många fall att ansökan lämnas in i ett annat land än sökandens bosättningsland. Konsekvenserna av denna ändring är ännu svåra att uppskatta, men i början av året har Migrationsverket tagit emot färre ansökningar på grund av familjeband än tidigare.

Riktlinjerna i de olika nordiska länderna

Finland: Internationellt skydd beviljas i tre olika kategorier: flyktingstatus, alternativt skydd och humanitärt skydd. När det gäller grundande av familj gäller försörjningsförutsättningen flyktingar, personer som beviljats alternativt skydd och personer som beviljats humanitärt skydd (familjen grundas efter ankomsten till Finland). Försörjning förutsätts inte när det gäller familjeåterföring (familjen existerar redan innan ankomsten till Finland). Det finns inte krav på bostad. Finland följer EU:s riktlinjer i sin lagstiftning.

Sverige: De svenska kategorierna av internationellt skydd motvarar kategorierna i Finland. Försörjningsförutsättningen gäller inte familjemedlemmar till varken flyktingar eller personer som beviljats alternativt skydd. Av familjemedlemmarna till personer som beviljats humanitärt skydd förutsätts försörjning vid familjeåterföring och grundande av familj. Dessutom gäller kravet på bostad (med vissa undantag). Sverige följer EU:s riktlinjer i sin lagstiftning.

Norge: Internationellt skydd beviljas i två kategorier: flyktingstatus och en norsk kategori som motsvarar alternativt skydd. I båda grupperna förutsätts försörjning vid grundande av familj (med ett par undantag). Bostadskravet gäller endast sökanden som inte hör till kärnfamiljen i särskilda situationer. Norge är inte bundet av EU:s riktlinjer.

Danmark: Internationellt skydd beviljas i två kategorier: flyktingstatus och en dansk kategori som motsvarar alternativt skydd. Försörjning och bostad förutsätts enligt lag både vid familjeåterföring och vid grundande av familj. I praktiken avviker man från kraven när det gäller personer som beviljats internationellt skydd. Danmark är inte bundet av EU:s riktlinjer.

I Finland beviljades asyl till 169 personer, alternativt skydd till 714 personer och humanitärt skydd till 143 personer år 2011. År 2010 beviljades asyl till 181 personer, alternativt skydd till 644 personer och humanitärt skydd till 654 personer.

Utredningen finns i sin helhet på inrikesministeriets webbplats: www.intermin.fi/publikation/172012

Närmare information: regeringsrådet Anneli Vanamo-Alho, 071 878 8678

Päivi Räsänen
befolkningsgrupper jämställdhet

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet