Frågor och svar om klimatkompensation och lagen om penninginsamlingar
-
Den föreslagna ändringen kan bedömas ha en direkt inverkan på mängden utsläppskompensationstjänster som står till buds, eftersom det för närvarande i huvudsak är företag som erbjuder tjänster för frivillig kompensation. Det ökade utbudet kan bedömas öka användningen av utsläppskompensationstjänster.
För närvarande är marknaden för frivilliga utsläppskompensationstjänster relativt liten. På lång sikt kan utbudet av kompensationstjänster dock uppskattas öka avsevärt, eftersom intresset för branschen ökar. Denna utveckling kan bedömas leda till att företag och konsumenter köper dessa tjänster i större utsträckning och att en större mängd växthusgasutsläpp på så sätt kompenseras.
-
Genom lagändringen lämnas tjänsterna för frivillig utsläppskompensation utanför tillämpningsområdet för lagen om penninginsamlingar. I fortsättningen behövs alltså inte något tillstånd till penninginsamling för att tillhandahålla frivilliga utsläppskompensationstjänster.
Det rådande rättsläget har förefallit oklart för aktörerna inom branschen. Också för närvarande erbjuder olika aktörer frivilliga utsläppskompensationstjänster, men beroende på verksamhetsmodellen kan man ha ansett att utsläppskompensationsverksamheten uppfyller definitionen av penninginsamling enligt lagen om penninginsamlingar och således kräver tillstånd till penninginsamling. Företag kan inte beviljas tillstånd till penninginsamling.
I fortsättningen kan olika aktörer bedriva frivillig utsläppskompensationsverksamhet som lämnas utanför lagen om penninginsamlingar oberoende av om det är fråga om ett företag, en organisation, en stiftelse eller någon annan aktör.
-
I lagen om penninginsamlingar finns bestämmelser om anordnande av penninginsamlingar och om tillsyn över att de anordnas på behörigt sätt. I lagen om penninginsamlingar avses med penninginsamling verksamhet där pengar samlas in genom vädjan till allmänheten och utan motprestation. En förutsättning för anordnandet av en penninginsamling är antingen att ett tillstånd till penninginsamling söks hos Polisstyrelsen eller att en anmälan om anordnande av en småskalig insamling görs till polisinrättningen.
Beroende på verksamhetsmodellen kan man ha ansett att tillhandahållandet av utsläppskompensationstjänster är verksamhet som är oberoende av motprestation, och uppfyller således definitionen av penninginsamling och kräver tillstånd till penninginsamling.
Problematiska har blivit i synnerhet kompensationstjänster som riktas till konsumenter och där konsumenten frivilligt har kunnat välja att betala kompensation för någon produkts klimatavtryck antingen direkt i samband med köp av en viss produkt eller separat till exempel efter det egentliga köptillfället. I en sådan situation har den myndighet som utövar tillsyn över penninginsamlingar ansett att det är fråga om anordnande av penninginsamling.
-
Med frivillig utsläppskompensation avses att till exempel en konsument genom en avgift försöker gottgöra en klimatolägenhet som han eller hon orsakat. Syftet med tjänster för frivillig utsläppskompensation är att göra det möjligt att kompensera växthusgasutsläpp som orsakas av till exempel resor eller tillverkning av en produkt som köps.
Tjänster för frivillig kompensation erbjuds konsumenter, företag och andra organisationer. Det är fråga om frivillig kompensation när den som köper en kompensationstjänst inte har någon skyldighet att kompensera sina utsläpp, utan det är fråga om en händelse som grundar sig på frivillighet.
-
Syftet är att förtydliga förhållandet mellan lagen om penninginsamlingar och frivillig utsläppskompensation. I fortsättningen framgår det av lagen om penninginsamlingar vilken verksamhet lagen om penninginsamlingar inte tillämpas på. Målet är att möjliggöra utvecklingen av marknaden för frivilliga utsläppskompensationstjänster i Finland samt nya innovationer inom branschen. På så sätt bidrar propositionen till att främja målet i regeringsprogrammet att nå klimatneutralitet före 2035 i Finland.
-
Den föreslagna ändringen har konsekvenser för frivilligorganisationernas verksamhet endast när organisationen tillhandahåller tjänster som uppfyller den definition på begränsning av tillämpningsområdet som tas in i lagen om penninginsamlingar. Den föreslagna ändringen har inga konsekvenser för frivilligorganisationernas möjligheter att utföra allmänt arbete som gagnar klimatet inom ramen för bestämmelserna i lagen om penninginsamlingar. Ändringen påverkar inte heller det sätt på vilket sådant arbete bör organiseras. De kampanjer för medelsanskaffning som ordnas för att stödja klimatarbetet omfattas fortfarande av regleringsområdet för lagen om penninginsamlingar.
Ändringen har inte några betydande konsekvenser för frivilligorganisationernas möjligheter att samla in medel, eftersom den frivilliga kompensationen av utsläpp ännu inte har etablerats som ett led i frivilligorganisationernas verksamhet.
Skatteförvaltningen ska alltid bedöma den skattemässiga behandlingen av verksamheten från fall till fall, och det är möjligt att skattemyndigheten kommer att bedöma tillhandahållandet av tjänster för frivillig kompensation av utsläpp som affärsverksamhet också när det gäller organisationer.
-
Till följd av ändringen utövar Polisstyrelsen inte längre tillsyn över utsläppskompensationsverksamheten enligt begränsningen av tillämpningsområdet för lagen om penninginsamlingar med avseende på lagen om penninginsamlingar. Konsumentskyddsmyndigheten har dock omfattande allmän behörighet med stöd av vilken den kan utöva tillsyn över näringsidkarnas verksamhet i förhållande till konsumenterna och över marknadsföringen i anslutning till den ur konsumentskyddslagens synvinkel. Konsumentskyddsmyndighetens behörighet eller uppgifter ändras inte.
Vid beredningen av ändringen av lagen om penninginsamlingar har man identifierat ett behov av en mer omfattande diskussion om kvaliteten på och tillförlitligheten hos de frivilliga utsläppskompensationstjänsterna samt om verksamhetens villkor. Det har önskats gemensamma spelregler för branschen.
Miljöministeriet har genomfört ett utredningsprojekt om behovet av reglering av frivillig utsläppskompensationsverksamhet. I utredningen granskades olika alternativ för styrning av marknaden för utsläppskompensation och för att säkerställa kvaliteten på marknaden.
Länk till miljöministeriets utredning | på finska, presentationsblad på svenska
-
Bestämmelser om specialvillkor för frivilliga utsläppskompensationer hör inte till lagen om penninginsamlingar.
Frågor som gäller behovet av reglering av frivilliga utsläppskompensationer har utretts närmare i miljöministeriets projekt.
Länk till miljöministeriets utredning | på finska, presentationsblad på svenska