Rahankeräyksiä koskevan lainsäädännön uudistaminen
SM025:00/2014 Lagstiftningsprojekt
Hankkeen tehtävänä on valmistella tarvittavat säännösehdotukset rahankeräyslain uudistamiseksi. Ehdotukset valmistellaan hallituksen esityksen muotoon.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer SM025:00/2014
Ärendenummer SMDno-2014-1539
Projektets arrangör inrikesministeriet
Mandattid 28.8.2014 – 27.2.2015
Datum för tillsättande 28.8.2014
Lagberedning
Regeringsproposition-
Antagen författning-
Mål och resultat
Ehdotus uudeksi rahankeräyslainsäädännöksi tulee rakentua seuraaville periaatteille:
- rahankeräyksissä siirrytään ennakollisesta lupamenettelystä ilmoituksenvaraiseen menettelyyn
- lahjoitusvalmiuden ja rahankeräysten yleisen luotettavuuden edistämiseksi rahankeräyksiä ja keräysvarojen käyttöä valvotaan rahankeräyksille asetetulla ilmoitus- ja tilitysvelvollisuudella
- rahankeräysten hallinnointia ja valvontaa varten perustetaan julkinen rekisteri
- valvovalle viranomaiselle annetaan toimivalta kieltää lain vastaisesti toimeenpannut rahankeräykset
- mahdollistetaan rahankeräysten toimeenpano myös muille kuin yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille
- mahdollistetaan rahankeräysten toimeenpano varojen hankkimiseksi myös muuhun
kuin yleishyödylliseen toimintaan
- muutetaan rikoslakiin sisältyvät rahankeräysrikoksia koskevat rangaistussäännökset uutta lainsäädäntöä vastaavaksi
- muutetaan tai kumotaan valtioneuvoston asetus (503/2006) rahankeräyksistä uutta lainsäädäntöä vastaavaksija lisätään tarvittaessa rahankeräyksiä koskevat uudet asetuksenantoa koskevat valtuussäännökset
- muutetaan maksuasetusta rahankeräyksiä koskevien lupamaksujen osalta.
Ehdotus rahankeräysrikoksia koskevien rangaistussäännösten muutoksista rikoslakiin
valmistellaan yhteistyössä oikeusministeriön kanssa.
Utgångspunkter
Rahankeräysten toimeenpanosta säädetään rahankeräyslaissa (255/2006) ja valtioneuvoston
asetuksessa rahankeräyksistä (503/2006). Rahankeräyslain tarkoituksena on mahdollistaa yleishyödyllisen toiminnan rahoittamiseksijärjestettävät rahankeräykset
ja estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä. Rahan keräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa. Rahankeräys saadaan toimeenpanna vain viranomaisen antamalla luvalla (rahankeräyslupa). Laissa säädetään eräistä lain soveltamisalaan kuulumattomista toiminnoista
sekä poikkeuksista rahankeräysten luvanvaraisuuteen.
Toimivaltaiset viranomaiset rahankeräysluvan myöntämisessä ovat paikalliset poliisilaitokset
ja Poliisihallitus. Rahankeräyslupa voidaan antaa Suomessa rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle, jolla on yleishyödyllinen tarkoitus. Rahankeräysluvan myöntäminen rekisteröimättömälle yhteisölle on mahdollista ainoastaan tietyin laissa säädetyin edellytyksin. Rahankeräyslupa voidaan myöntää myös Kansallisgallerialle, yliopistolle
sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkon hiippakunnalle laissa erikseen mainittuihin yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
Rahankeräysluvan myöntämisen edellytyksenä on, että rahankeräyksen toimeenpanemisella hankitut varat käytetään yksinomaan yleishyödylliseen tarkoitukseen. Rahankeräyksen toimeenpanon tulee lisäksi aina olla yleisen edun kannalta tarkoituksenmukaista. Rahankeräyslupaa eivät voi saada valtio, kunta tai kuntayhtymä. Rahankeräyslupa voidaan antaa enintään viiden vuoden määräajaksi.
Poliisihallitus ja poliisilaitokset vastaavat myöntämiinsä lupiin perustuvien rahankeräysten
toimeenpanon ja tuottojen käytön valvonnasta. Rahankeräysten toimeenpanon yleisestä valvonnasta ja ohjauksesta sekä tilastoinnista vastaa Poliisihallitus. Poliisihallitus voi lisäksi antaa rahankeräysten toimeenpanoa koskevia lausuntoja ja ohjeita.
Rahankeräysrikoksesta ja rahankeräysrikkomuksesta sekä rikoshyÖdyn menettämisseuraamuksista säädetään rikoslaissa.
Rahankeräyslakia on viimeksi muutettu 1.9.2014 voimaan tulevalla lailla 6521/2014.
Muutoksen taustalla oli sisäministeriön lainsäädäntöhankkeen (SM056:00/2012) työn tuloksena valmistunut ehdotus rahankeräyslain muuttamisesta. Tällä rahankeräyslain osittaisuudistuksella pyrittiin helpottamaan rahaa keräävien yhteisöjen asemaa rahankeräysluvan saajina kuitenkin lain tarkoitusta ja sen peruslähtökohtaa muuttamatta.
Osittaisuudistuksen jälkeen yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille tuli mahdolliseksi
saada rahankeräyslupa ilman lupaharkintaa rajaavaa yleishyödyllisen tarkoituksen yksinomaisuusvaatimusta.
Sen varmistamiseksi, että kerättyjä varoja ei edelleenkään käytettäisi yksityisen edun
tavoittelemiseen, lakia muutettiin siten, että keräysvarat tulee käyttää yksinomaan
yleishyödylliseen käyttötarkoitukseen. Lisäksi lakiin lisättiin säännökset Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon hiippakunnan sekä yliopiston
oikeudesta toimeenpanna rahankeräyksiä laissa erikseen mainittuihin yleishyödyllisiin
tarkoituksiin. Lisäksi osittaisuudistuksessa muun ohella pidennettiin rahankeräysten sallittua enimmäistoimenpanoaikaa viiteen vuoteen ja selkiytettiin rahankeräyksellä saatujen varojen käyttöä keräyksen toimeenpanoon liittyviin kustannuksiin.
Rahankeräysten toimintaympäristö on muuttunut voimakkaasti. Uudet verkkopohjaiset rahankeräysmuodot kehittyvät nopealla tahdilla ja maailmalla yksi voimakkaimmista rahankeräyksen kehityssuunnista on ollut erilaiset joukkorahoituksen tyyppiset rahankeräyshankkeet. Samalla nykyinen ennakolliseen lupamenettelyyn perustuva järjestelmä on koettu rahaa keräävien järjestöjen kannalta hallinnollisesti raskaaksi ja
joustamattomaksi reagoimaan muuttuviin rahoitustarpeisiin. Tämän vuoksi rahankeräyksen
lupajärjestelmä edellyttää kokonaisvaltaista uudelleentarkastelua.
Pääministeri Stubbin hallituksen ohjelmaan 24.6.2014 on kirjattu hallituspuolueiden
tahto lainsäädäntöhankkeen käynnistämisestä, jonka myötä rahankeräykset vapautetaan
nykyisenkaltaisesta lupamenettelystä vastaamaan nykypäivän toimintaympäristöä.
Hanke ei johtanut lakiesityksen antamiseen eduskunnalle.
Remissbehandlingar och höranden
Lausuntoyhteenveto
8.12.2014 Sisäministeriö
Lausunto, VM/2242/00.00.05/2014 PDF
3.12.2014 Valtiovarainministeriö
Lausunto PDF
3.12.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Lausunto, OKM/210/050/2014 PDF
3.12.2014 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausunto PDF
28.11.2014 Avoin ministeriö ry
Lausunto PDF
28.11.2014 KHT-yhdistys ry
Lausunto PDF
28.11.2014 Finlands svenska baptistsamfund
Lausunto PDF
28.11.2014 Väestöliitto
Lausunto PDF
28.11.2014 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
-
28.11.2014 kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE
-
28.11.2014 Oulun yliopisto
Lausunto, FIVA 27/01.01.00/2014 PDF
28.11.2014 Finanssivalvonta
Lausunto PDF
28.11.2014 Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Lausunto PDF
28.11.2014 Kokoomus
-
28.11.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto, D/552/00.01.08.00/2014 PDF
28.11.2014 Aalto-yliopisto
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen UNICEF ry
Lausunto PDF
28.11.2014 Wikimedia Foundation, Inc
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen vapaakristillinen neuvosto SVKN ry
Lausunto PDF
28.11.2014 Mesenaatti.me
Lausunto PDF
28.11.2014 Electromic Frontier Finland - Effi ry
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen yrittäjät
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen Punainen Risti
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry
Lausunto PDF
28.11.2014 Valo
-
28.11.2014 Suomen Asianajajaliito
Lausunto PDF
28.11.2014 Vastuullinen Lahjoittaminen ry
-
28.11.2014 Helsingin yliopisto
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen yliopistot UNIFI ry
Lausunto PDF
28.11.2014 Marttaliitto ja Kirkkopalvelut ry
Lausunto, 780-2014-28/Ha-1 PDF
28.11.2014 Länsi-Uudenmaan maistraatti
Lausunto PDF
28.11.2014 Hämeen maistraatti
-
28.11.2014 Poliisihallitus
Lausunto PDF
28.11.2014 Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry
Lausunto, 796-2014-19/Ha-1 PDF
28.11.2014 Pohjois-Suomen maistraatti
Lausunto PDF
28.11.2014 Arene ry
Lausunto PDF
27.11.2014 Sininauhaliitto
Lausunto PDF
27.11.2014 Kirkkohallitus
Lausunto PDF
27.11.2014 Karjalan Liitto ry
Lausunto PDF
27.11.2014 Pelastakaa Lapset ry
Lausunto PDF
27.11.2014 Solidaarisuus
Lausunto PDF
27.11.2014 Kuluttajaliitto
Lausunto, TEM/2207/03.01.08/2014 PDF
27.11.2014 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto PDF
27.11.2014 Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Lausunto PDF
27.11.2014 Åbo Akademi
-
26.11.2014 Turun yliopisto
Lausunto PDF
26.11.2014 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry
Lausunto PDF
26.11.2014 Suomen veteraaniliittojen valtuuskunta VEVA
Lausunto PDF
26.11.2014 Pieni ele -keräys
Lausunto PDF
26.11.2014 Pelastusarmeija
Lausunto PDF
26.11.2014 Zonta International Piiri 20 ry
Lausunto PDF
26.11.2014 Kepa ry
Lausunto PDF
26.11.2014 Allergia- ja astmaliitto
-
26.11.2014 Oikeusministeriö
Lausunto, KKV/1926/03.02/2014 PDF
25.11.2014 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Lausunto, ISAVI/3968/05.01.01.02/2014 PDF
24.11.2014 Itä-Suomen Aluehallintovirasto
Lausunto PDF
24.11.2014 Suomen luonnonsuojeluliitto ry
Lausunto PDF
21.11.2014 Suomen Lions-liitto ry
Lausunto PDF
20.11.2014 Svenska Folkpartiet i Finland
Lausunto PDF
20.11.2014 Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
Lausunto PDF
20.11.2014 Suomen kansallisooppera
Lausunto PDF
17.11.2014 Hanken Svenska handelshögskolan
Lausunto PDF
13.11.2014 Vasemmistoliitto
Lausunto PDF
13.11.2014 Suomen Lähetysseura
Lausunto PDF
11.11.2014 Hengitysliitto ry ja Suomen Sydänliitto ry
-
7.11.2014 Kuntaliitto
-
7.11.2014 Tietosuojavaltuutetun toimisto
Lausuntopyyntö PDF
5.11.2014 Sisäministeriö
Kannanotto PDF
8.9.2014 Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta
Övriga dokument och promemorior
Lausunto PDF
19.11.2014 Maanpuolustuksen Tuki ry
Jäsenten nimeäminen (jäseneksi Maria Wakeham-Hartonen, varajäseneksi Jussi Matikkala) PDF
5.9.2014 Oikeusministeriö
Jäsenten nimeäminen (jäseneksi Aki Kallio) PDF
4.9.2014 Valtiovarainministeriö
Jäsenten nimeäminen (jäseneksi Minna Gråsten, varajäseneksi Henna Salmi) PDF
3.9.2014 Poliisihallitus
Nimeämispyyntö PDF
28.8.2014 Sisäasiainministeriö
Tillsättande och organisering
-
16.9.2014 Sisäministeriö
Asettamispäätös PDF
28.8.2014 Sisäministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt