Turvapaikan hakijan asiointikorttia koskeva selvitys

SM056:00/2011 Projekt

Työryhmän tehtävänä on selvittää turvapaikanhakijan asiointikortin käyttöönoton oikeusvaikutukset tunnistamisasiakirjana erityisesti suhteessa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä annettuun lakiin (503/2008) ja myös muuhun lainsäädäntöön, johon kortin käyttöönotolla olisi vaikutuksia. Myös mahdolliset lainsäädännön muutostarpeet tulee selvittää. Tämän lisäksi selvitetään asiointikortin saajatahot, määrät, taloudelliset vaikutukset sekä vaikutukset poliisin ja muiden keskeisten viranomaisten toimintaan. Työryhmän tehtävänä on selvittää myös muita vaihtoehtoisia keinoja, joilla voitaisiin ratkaista turvapaikanhakijoiden erityisesti pankkiasiointiin liittyvät ongelmat.

Tarkemmasta tehtävänkuvasta ja aikataulusta laaditaan erillinen
hankesuunnitelma.

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer SM056:00/2011

Ärendenummer

Projektets arrangör inrikesministeriet

Mandattid 1.10.2011 – 1.10.2012

Datum för tillsättande 29.9.2011

Projektets framskridande

Utgångspunkter

Suomeen saapuvista turvapaikanhakijoista suurella osalla ei ole minkäänlaista henkilöllisyys- tai matkustusasiakirjaa. Henkilöllisyyden osoittavan asiakirjan puute vaikeuttaa turvapaikanhakijoiden asiointia pankeissa ja viranomaisissa. Turvapaikanhakijat saavat vastaanottokeskuksista pahvisen asukaskortin, mutta asukaskortti ei ole sellainen henkilöllisyyttä osoittava asiakirja, jonka esittämällä olisi mahdollista esimerkiksi avata pankkitiliä. Pankkitilin puuttuessa vastaanottokeskukset joutuvat maksamaan vastaanottorahan turvapaikanhakijoille käteisellä. Turvapaikanhakijoilla on ulkomaalaislain nojalla oikeus työntekoon, mutta pankkitilin puuttuminen voi vaikeuttaa työntekijän palkan maksamista tai vaikeuttaa turvapaikanhakijan työllistymistä. Pankkitilin puuttuminen ja siitä johtuvat ongelmat palkanmaksussa ovat omiaan aiheuttamaan harmaan työvoiman käyttöä ja aiheuttavat tarpeettomia, käteisen rahan käsittelemiseen liittyviä turvallisuusriskejä.

Sisäasiainministeriö on henkilöllisyyden luomista koskevan hankkeen (Identiteettiohjelma) loppuraportissa esittänyt selvityshankkeen asettamista turvapaikanhakijan asiointikortin käyttöönottamiseksi turvapaikanhakijoiden asiointia varten. Raportti on julkistettu tammikuussa 2011. Raportti löytyy osoitteesta http://www.intermin.fi/julkaisu/322010. Erityisesti raportin kohdissa 3.2.2, 4.1.2 ja 5.5 on käsitelty turvapaikanhakijoiden asiointiin liittyviä ongelmia ja ratkaisuehdotusta niihin. Identiteettiohjelman laatineen työryhmän näkemyksen mukaan, jos nyt asetetun selvityshankkeen perusteella asiointikortti katsotaan tarkoituksenmukaiseksi ratkaisuksi turvapaikanhakijoiden asiointiongelmiin, asiointikortista tulisi säätää erikseen laissa, esimerkiksi ulkomaalaislaissa (301/2004). Työryhmä arvioi alustavasti raportissaan myös asiointikortin ominaisuuksia. Asiointikortti annettaisiin niille turvapaikanhakijoille, joiden henkilöllisyyttä ei ole voitu varmistaa. Se sisältäisi kortinhaltijan ulkomaalaisrekisteriin merkityt nimi- ja syntymäaikatiedot, biometriset tunnisteet; sormenjäljet ja kasvokuvan ja siihen tulisi merkintä varmistamattomasta henkilöllisyydestä. Kortti ei olisi passiin tai henkilökorttiin verrattava henkilöllisyyttä osoittava asiakirja, vaan pelkästään asiointikortti, joka helpottaisi turvapaikanhakijan asiointia pankkien ja viranomaisten kanssa. Kortti myönnettäisiin määräaikaisena. Tunnistetietona kortissa käytettäisiin ulkomaalaisrekisterin asiakasnumeroa. Korttiin tulisi myös merkintä siitä, että se on voimassa vain Suomessa.

Asiointikortin käyttöönoton selvittäminen sisältyy myös pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaan.

Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt