Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen

En totalrevidering av gränsbevakningsväsendet ger mervärde för framtiden

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 10.2.2005 11.31
Typ:Pressmeddelande -

Det föreslås att lagstiftningen om gränsbevakningsväsendet och gränszonen revideras. Syftet är att klargöra rådande praxis och precisera ansvarsområdena. I och med reformen kan gränsbevakningsväsendets resurser användas effektivare och samarbetet med andra centrala myndigheter med ansvar för den inre säkerheten förbättras.

Regeringen fattade beslut om innehållet i propositionen i dag den 10 februari. Avsikten är att republikens president avlåter propositionen med förslag till revidering av lagstiftningen om gränsbevakningsväsendet och gränszonen till riksdagen på fredag.

I den föreslagna lagen skall noggrant föreskrivas om bl.a. gränsbevakningsväsendets befogenheter, den uppgiftsrelaterade ansvarsfördelningen, förundersökning i brottmål, förvaltning och gränsbevakningsväsendets personregister. Enligt propositionen kommer det bl.a. att krävas en grundkurs på ett år i stället för nuvarande sex månaders studier för att en person skall få befogenheter som gränsbevakningsman.

Upprätthållande av gränssäkerheten är den centrala uppgiften - extra uppgifter skrivs också in i lagen

Gränsbevakningsväsendets enheter ligger och har verksamhet inom områden där det är särskilt viktigt att övervaka att bestämmelserna om jakt och fiske samt skydd av den marina miljön och naturskyddet följs, detta gäller också fartygsvrak som är skyddade som fornminnen. Enligt propositionen skall det nu tydligt föreskrivas i lagen om dessa andra övervakningsuppgifter som gränsbevakningsväsendet utför vid sidan om sin övriga verksamhet.

Ett mervärde för den inre säkerheten blir också att gränsbevakningsväsendet skall få möjlighet att självständigt sköta uppgifter i samband med den allmänna ordningen och säkerheten som kräver direkt ingripande vid gränsövergångsställena, i glesbygden i gränszonen och i skärgården. Detta möjliggör att gräns- och sjöbevakarna kan ingripa när problem upptäcks utan uttrycklig begäran från polisen vilket som regel krävs i dag. Ingripandet skall ändå alltid anmälas till polisen som kan besluta att ta över ledningsansvaret. En gräns- eller sjöbevakare som bor i gränszonen är ofta den enda synliga säkerhetsfaktorn på nära håll. Denna trygghet förstärks av att gränsbevakningsväsendet har ändamålsenlig materiel och förmåga att agera i alla möjliga omständigheter till lands och till sjöss.

Om bevakningsområdena avskaffas kan myndighetssamarbetet bli effektivare och verksamheten flexiblare. I dagens läge är gräns- och sjöbevakarna nästan helt bundna av bevakningssektionernas bevakningsområden. Genom att ta bort de regionala begränsningarna kan resurserna sättas in där de behövs och uppgiften behöver inte avbrytas på grund av en regiongräns. Den geografiska prioriteringen för verksamheten ändras dock inte. I propositionen föreslås dessutom att gränsbevakningsväsendets specialutbildade och specialutrustade beredskapstrupper skall användas effektivare så att beredskapstrupperna har bättre beredskap att ge ett mervärde i exceptionella situationer på gränsövergångsställena, havsområdena och vid behov också på andra ställen.

Förundersökning i brottmål inom gränsbevakningens specialkompetensområden effektiviseras

Gränsbevakningsväsendet skall när det gäller brottsutredning koncentrera sig på sina specialområden inom sitt ansvarsområde. Inom den sektorn skall förundersökningen och befogenheterna i viss mån fördjupas. Polisen skall ha helhetsansvaret för brottsbekämpningen. Den etablerade uppgiftsfördelningen mellan gränsbevakningsväsendet och tullen vid förundersökning av brottmål eller vid brottsbekämpning i övrigt skall inte ändras. Gränsbevakningsväsendet har på grund av sina huvuduppgifter en central ställning när det gäller övervakning av gränsöverskridande persontrafik och gränsbevakningsväsendet sköter för Europeiska unionens räkning brottsbekämpningen på området fri rörlighet i samband med gränskontrollerna.

Gränsbevakningsväsendet skall på nuvarande sätt kunna utföra begränsad förundersökning i ett ärende som anknyter till gränsbevakningsväsendets övervakningsuppgifter d.v.s. förundersökning när det gäller lindrigare brott och förseelser till exempel ärenden som omfattas av utlännings-, jakt- och fiskerilagstiftningen. I och med lagrevideringen skall gränsbevakningsväsendet kunna sköta bl.a. ratt- och fyllerifall från början till slut och förordna tillfälligt körförbud.

Det skall vara möjligt för gränsbevakningsväsendet att utföra förundersökning i fråga brott som nära anknyter till dess eget ansvarsområde till exempel illegal inresa och människohandel och förfalskning av resedokument i anslutning till dessa brott också när det är fråga om ett allvarligt eller omfattande brottmål eller att den berörde skall infinna sig till särskilt förhör. Enligt gällande lagstiftning sköter gränsbevakningsväsendet redan nu förundersökningen om det inte krävs omfattande förundersökningsåtgärder eller förutsätts att den berörde infinner sig till särskilt förhör i vilket fall förundersökningen skall överföras på polisen och tullen.

Gränsbevakningsväsendet har ett potentiellt mervärde att ge också inom andra delområden som hör till dess specialkompetens till exempel utredning av miljöbrott på havsområden bl.a. oljeutsläpp. I och med lagrevideringen skall utbildningen i förundersökning intensifieras bl.a. genom användning av polisens experter. Anställda inom gränsbevakningsväsendet som har specialiserat sig på förundersökning har redan praktiserat vid olika enheter inom polisen. Polisens, tullens och gränsbevakningsväsendets samarbete effektiviseras bl.a. så att gemensamma förundersökningsgrupper används i större utsträckning. I dag finns det på många större gränsövervakningsställen sådana här förundersökningsgrupper bestående av polisen, tullen och gränsbevakningsväsendet.

Bakom lagrevideringen ligger också framtidens utmaningar för den inre säkerheten

Lagrevideringsprojektet har särskilt beaktat programmet för den inre säkerheten och statsrådets principbeslut om tryggandet av samhällets livsviktiga funktioner. Revideringen har också beaktat framtidens utmaningar för den inre säkerheten som är att vänta i slutet av årtiondet när området för fri rörlighet utvidgas.

Lagen om gränsbevakningsväsendet som trädde i kraft 1999 började revideras i en projektarbetsgrupp som tillsattes av inrikesministeriet den 30 maj 2002. I gruppen ingick utom gränsbevakningsavdelningen också polisavdelningen. Projektet preciserades i juni 2002 med målet att genomföra en totalrevidering av lagstiftningen om gränsbevakningsväsendet.

Regeringens proposition om en totalrevidering av gränsbevakningslagstiftningen sändes för utlåtande våren 2004. I samband med den fortsatta beredningen fördes preciserande förhandlingar med bl.a. centralkriminalpolisen, tullen och finansministeriet. Förhandlingarna resulterade i ett samförstånd mellan gränsbevakningsväsendet, polisen och tullen om den viktigaste strategin för brottsbekämpningen. Nu är regeringens proposition med förslag till lag om revidering av lagstiftningen om gränsbevakningsväsendet och gränszonen klar att överlåtas till riksdagen. Den omfattande proposition med förslag till lag är på över trehundra sidor och där ingår över tjugo lagförslag. Målet är att lagarna träder i kraft den 1 juli 2005.

Regeringens proposition finns i sin helhet på finska och svenska på adressen http://www.raja.fi

Närmare information: lagstiftningsrådet Tomi Vuori, 020 410 6600

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet