Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska EnglishRead article in English

Uuden rahapelijärjestelmän lakiluonnos lausunnolle

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 3.7.2024 10.17
Tyyppi:Tiedote

Sisäministeriö lähettää lausunnolle hallituksen esitysluonnoksen uudeksi rahapelilaiksi. Rahapelijärjestelmän uudistaminen perustuu hallitusohjelmaan. Veikkaus Oy:n yksinoikeus rahapelien järjestämiseen päättyisi vedonlyöntipeleissä ja netissä pelattavissa raha-automaatti- ja kasinopeleissä. Nämä pelit avattaisiin hallitusohjelman mukaisesti kilpailulle lisenssimallilla. 

Esitys on valmisteltu sisäministeriön johdolla työryhmässä, jonka työtä ohjasi valtiosihteereistä koostunut poliittinen ohjausryhmä. Lausuntoaika päättyy 18.8.2024.

Nykyisin Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus tarjota rahapelejä Suomessa. Kuitenkin merkittävä osuus nettirahapelaamisesta kohdistuu yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolelle. Järjestelmän ulkopuolella toimivat yritykset tarjoavat verkon välityksellä rahapelejä, jotka eivät kuulu kansallisen sääntelyn tai viranomaisen valvonnan piiriin.

Osa rahapeleistä avattaisiin kilpailulle

Ehdotetussa laissa säädettäisiin toimiluvanvaraisesta rahapelitoiminnasta ja sen valvonnasta Suomessa. Lisenssijärjestelmä tarkoittaa mallia, jossa rahapeliyhtiöt voisivat hakea lupa- ja valvontaviranomaiselta toimilupaa rahapelien toimeenpanemiseksi Suomessa.  Tavoitteena on hallitusohjelman mukaisesti ehkäistä ja vähentää rahapelihaittoja sekä parantaa kysynnän kanavoitumista lailla säänneltyyn rahapelijärjestelmään.

Rahapelejä voisi toimeenpanna yksinoikeustoimiluvalla tai rahapelitoimiluvalla. Lisäksi rahapeleissä käytettävien peliohjelmistojen toimittaminen edellyttäisi peliohjelmistotoimilupaa. Toimiluvan haltijoiden pitäisi suorittaa vuosittain valvontaviranomaiselle valvontamaksu.

Yksinoikeustoimiluvan piiriin jäisivät raha-arpajaiset, veikkauspelit, totopelit sekä fyysiset raha-automaatit ja kasinopelit. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että Veikkauksella olisi yksinoikeus esimerkiksi lottopeleihin ja raaputusarpoihin. 

Veikkaukselle jäävä yksinoikeustoiminta ja Veikkauksen kilpailluilla markkinoilla oleva toiminta eriytettäisiin eri yhtiöihin saman konsernin sisällä. Valtioneuvosto päättäisi korvauksesta, joka Veikkauksen tulisi vuosittain maksaa valtiolle yksinoikeustoimiluvasta. 

Ehdotetulla lainsäädännöllä mahdollistettaisiin valtio-omistajalle nykyistä suurempi liikkumavara tulevaisuudessa tehtäviin Veikkaus Oy:n omistusratkaisuihin. Valtiolla olisi mahdollisuus luopua osasta omistuksestaan Veikkaus Oy:ssä, jos tämä katsottaisiin tulevaisuudessa perustelluksi valtion omistaja-arvon kehityksen näkökulmasta. Ehdotettu lainsäädäntö ei automaattisesti johtaisi valtion omistuksen vähentämiseen.

Rahapelejä saisi tarjota ja markkinoida lain reunaehdoin 

Rahapelilakiin sisältyisivät säännökset pelaajien rekisteröinnistä sekä henkilöllisyyden ja asuinpaikan todentamisesta. Laissa säädettäisiin myös rahapelaamisen ikärajasta, pelitilin kautta tapahtuvasta pelaamisesta ja muusta tunnistautuneena pelaamisesta. Esitysluonnoksessa ehdotetaan otettavaksi käyttöön keskitetty peliestorekisteri.  Sen kautta pelaaja voisi asettaa halutessaan pelieston kaikkien toimiluvanhaltijoiden tarjoamiin rahapeleihin. 

Laissa säädettäisiin myös rahapelien markkinoinnista ja sponsoroinnista sekä kielletyistä markkinointikeinoista. Toimiluvan saaneet rahapeliyhtiöt saisivat mainostaa yhtiötään ja rahapelejään eri kanavissa tietyin rajoituksin. Esimerkiksi kaupallinen yhteistyö somevaikuttajien kanssa näiden omilla tileillä ei olisi mahdollista. 

Markkinoinnin määrän, laajuuden, näkyvyyden ja toistuvuuden tulisi olla maltillista sekä välttämätöntä rahapelikysynnän ohjaamiseksi luvanvaraiseen rahapelitoimintaan. Korkean haittariskin sisältävien rahapelien ulkomarkkinointi olisi kielletty. Veikkauksen yksinoikeuteen jääviä fyysisiä raha-automaatteja ja kasinopelejä ei saisi lainkaan markkinoida. Markkinointia ei saisi kohdistaa alaikäisiin tai muutoin haavoittuvassa asemassa oleviin henkilöihin. 

Valvonta siirtyisi uudelle virastolle 

Nykyisin rahapelitoimintaa valvoo Poliisihallitus. Jatkossa valvoja olisi valtiovarainministeriön hallinnonalalla toimiva tuleva Lupa- ja valvontavirasto, jolle ehdotetaan monipuolisia toimivaltuuksia. Viranomainen voisi puuttua lainvastaiseen toimintaan määräämällä hallinnollisia seuraamuksia. Rahapelien toimeenpano ja markkinointi voitaisiin kieltää, toimilupa peruuttaa ja tiettyjä viranomaispäätöksiä voitaisiin tehostaa uhkasakolla. Valvontaviranomaisella olisi oikeus tehdä koeostoja laissa säädetyn valvontatehtävän hoitamiseksi.

Valvontaviranomainen voisi myös määrätä rike- tai seuraamusmaksun lainvastaisesta toiminnasta. Lisäksi viranomainen valvoisi, että toimijat noudattavat lainsäädäntöä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseksi.

Laissa säädettäisiin myös toimilupajärjestelmän ulkopuolisen pelitarjonnan ja markkinoinnin rajoittamisesta verkko- ja maksuliikenne-estoilla. Näin kysyntää voitaisiin ohjata luvanvaraiseen pelitoimintaan ja rahapelihaittoja pystyttäisiin torjumaan paremmin. 

Rahapelilaissa säädettäisiin jatkossakin sosiaali- ja terveysministeriön tehtävästä seurata, tutkia ja arvioida rahapelejä ja niistä aiheutuvia haittoja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimeenpanisi tehtäviä sosiaali- ja terveysministeriön toimeksiannon mukaisesti. Pelihaittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen voitaisiin myöntää valtionavustusta.

Uusi järjestelmä käyttöön vaiheittain

Tavoitteena on antaa hallituksen esitys eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025. Uusi rahapelijärjestelmä otettaisiin käyttöön porrastetusti. Rahapelien toimeenpanoon oikeuttavia toimilupia voisi hakea vuoden 2026 alusta. Luvanvarainen rahapelitoiminta voisi käynnistyä vuoden 2027 alusta. Nykyinen Veikkaus Oy harjoittaisi monopolitoimintaa vuoden 2026 loppuun saakka. Peliohjelmistotoimiluvan hakeminen olisi puolestaan mahdollista vuoden 2027 alusta. Velvollisuutta tarjota ainoastaan peliohjelmistotoimiluvan haltijan peliohjelmistoja sovellettaisiin vasta vuoden 2028 alusta.

Lisätietoja:
ohjausryhmän puheenjohtaja, valtiosihteeri Antti Salminen, etunimi.sukunimi@gov.fi
neuvotteleva virkamies Elina Rydman, p. 0295 488 586, etunimi.sukunimi@gov.fi (paikalla 3.-12.7.2024)
johtava asiantuntija Sini Lahdenperä, p. 0295 488 328, etunimi.sukunimi@gov.fi (paikalla 3.-12.7.2024)

Lausuntopyyntö ehdotuksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle uutta rahapelijärjestelmää koskevaksi lainsäädännöksi | Lausuntopalvelu.fiLänk till en annan webbplats
Rahapelijärjestelmän uudistaminen
Usein kysyttyjä kysymyksiä rahapelijärjestelmän uudistamisesta
Rahapelijärjestelmähanke
Orpon hallitusohjelma Turvallinen ja kriisinkestävä oikeusvaltio
hallitusohjelmat hankkeet poliisitoimi rahapelit säädösvalmistelu

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet