Hur skyddas minderåriga mot exponering för och skadeverkningar av penningspelande?

I lagen ingår bestämmelser om minimiåldern för penningspelande som även i fortsättningen ska vara 18 år. Allt penningspelande förutsätter identifiering för att säkerställa att spelaren har uppnått myndighetsåldern.

I marknadsföringen av penningspel ska särskild vikt fästas vid skyddet av minderåriga mot penningspelandets skadeverkningar. Marknadsföringen ska alltid innehålla uppgift om den tillåtna åldersgränsen för penningspelande. Marknadsföring får inte riktas till minderåriga, och minderåriga personer får inte förekomma i marknadsföringen. Penningspel får inte marknadsföras i program och evenemang som riktar sig till minderåriga.

Licenshavaren får marknadsföra penningspel på sina egna webbplatser och egna konton i sociala medier så att marknadsföringen inte interagerar med konsumenten. Begränsningarna utesluter den så kallade influerarmarknadsföringen som ett marknadsföringssätt.   

Den person eller det lag som sponsras ska dock få visa det sponsrande penningspelsbolagets logotyp också i sina egna kanaler. Vid sponsring får penningspel inte lyftas fram.

Penningspelsbolagen får inte ingå avtal om sponsring med personer under 18 år eller avtal om sponsring av evenemang eller tävlingar som riktar sig till personer under 18 år. När ett penningspelsbolag ingår avtal om sponsring ska det se till att dess logotyper eller namn på spelprodukter eller speltjänster inte förekommer på produkter eller tjänster som är avsedda att användas i synnerhet av personer under 18 år. 

Efter reformen kommer marknadsföringen och synligheten av penningspel att öka kraftigt. Trots begränsningarna kan den aktivare marknadsföringen och den breda synligheten utsätta minderåriga för marknadsföring. Den nya lagstiftningen ger en möjlighet att marknadsföra penningspel som Veikkaus Ab i enlighet med den gällande lagstiftningen inte har kunnat marknadsföra på grund av den höga risken för skadeverkningar. Innehavarna av ensamrättslicens och penningspelslicens måste säkra att deras marknadsföring till sin volym, omfattning, synlighet och frekvens är måttfull.