Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Holhoustoimen uudistaminen onnistui hyvin

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 3.9.2003 0.00
Tyyppi:Tiedote -

Vajaa neljä vuotta sitten tehty holhoustoimen uudistus on seurantatutkimuksen mukaan osoittautunut onnistuneeksi. Uudistuksessa holhoustoimen hallinto siirrettiin kunnilta valtiolle ja maistraatista tuli holhousviranomainen.

Hallinnon organisoinnin muutos toimii käytännössä hyvin niin maistraattien, käräjäoikeuksien kuin kuntienkin mukaan. Kehittämistarpeita on kuitenkin havaittu esimerkiksi edunvalvontapalveluiden järjestämisessä, valtion korvausjärjestelmässä sekä holhoustoimen ohjauksessa.

Sisäasiainministeriön asettama holhoustoimen uudistuksen seurantatutkimuksen ohjausryhmä luovutti raporttinsa tänään keskiviikkona 3.9. alue- ja kuntaministeri Hannes Manniselle. Ohjausryhmä on sisäasiainministeriön ja oikeusministeriön yhteinen ja sen tekemien ehdotusten pohjana on HAUS kehittämiskeskus Oy:n tekemä holhoustoimen arviointitutkimus.

- Olen erityisen tyytyväinen siihen, että holhoustoimen uusi organisointi on onnistunut hyvin. Korvausperusteiden uudistaminen on seuraava tärkeä kehittämiskohde. Uuden korvausjärjestelmän tulee mielestäni kannustaa kuntia lisäämään yhteistyötä ja tehtävien resurssointia, jotta palvelujen laatu ja saatavuus paranee, totesi ministeri Manninen ottaessaan vastaan ohjausryhmän raportin.


Kaksi työryhmää valmistelemaan parannuksia lainsäädäntöön


Ohjausryhmä ehdottaa, että seurantatutkimuksessa havaittuja puutteita pohtimaan perustettaisiin kaksi työryhmää. Toisen tehtävänä olisi ehdottaa muutoksia holhoustoimesta annettuun lakiin. Seurantatutkimuksen mukaan maistraattien toimivaltaa voitaisiin lisätä riidattomissa edunvalvojan tai sijaisen määräämistä koskevissa asioissa.


Toisen työryhmän tehtävänä olisi pohtia perusteita, joiden mukaan valtio maksaa edunvalvontapalveluiden tuottajille korvauksia. Edunvalvontapalveluiden järjestämistä koskevaan lakiin sisällytettäisiin palveluiden laatukriteerit sekä siihen liittyvään asetukseen edunvalvontapalveluiden tuottajille maksettavien korvausten perusteet. Pyrkimyksenä on kannustaa kuntia lisäämään yhteistyötä sekä antamaan tehtävään riittävästi voimavaroja.


Tällä hetkellä valtion kunnille maksamien korvausten perusteena on asukasluku. Sisäasiainministeriön työryhmä on ehdottanut, että korvaus määräytyisi yleisessä edunvalvonnassa olevien henkilöiden määrän perusteella.


Ohjausta kehitetään


Maistraatteja ohjaavien ministeriöiden ja muiden viranomaisten yhteistyön jäntevöittämiseksi ehdotetaan maistraattien strategiatyön ja tulosohjauksen kehittämistä. Lisäksi holhoustoimelle ehdotetaan yhteistyöryhmää, jossa olisi sisäasiainministeriön, oikeusministeriön, maistraattien ja lääninhallituksen lisäksi myös sosiaali- ja terveysministeriön sekä kuntapuolen edustajia.


Holhoustoimen valtakunnallista, sisäasiainhallinnollekuuluvaa koordinaatiota ja kehittämistä varten ehdotetaan holhoustoimen kehittämispäällikön virkaa maistraattien kehittämisyksikköön, joka sijaitsee Itä-Suomen lääninhallituksessa Kuopiossa.


Seurantaryhmä myös ehdottaa, että edunvalvontapalvelut otettaisiin mukaan lääninhallitusten tekemään peruspalvelujen arviointiin. Koska edunvalvonnassa olevien henkilöiden määrä on kasvanut joka vuosi, ehdotetaan henkilökunnan lisäämistä. Lisäksi seurantaryhmä ehdottaa koulutuksen suuntaamista seurantatutkimuksen osoittamiin kohteisiin sekä neuvonnan tehostamista.


Uudistus siirsi holhoustoimen hallinnon kunnilta valtiolle


Holhouslainsäädännön uudistus tuli voimaan 1.12.1999, jolloin holhoustoimen hallinto siirrettiin kunnilta valtiolle. Uudeksi holhousviranomaiseksi tuli maistraatti, joka sai kuntien holhouslautakuntien tehtävät sekä osan käräjäoikeuksille kuuluneista holhoustoimen tehtävistä. Kuntien vastuulle jäi edelleen edunvalvontatehtävien järjestäminen.


Holhoustoimen tarkoituksena on auttaa henkilöitä, jotka eivät itse kykene esimerkiksi sairauden tai korkean iän takia huolehtimaan taloudellisista asioistaan. Edunvalvojan määrää maistraatti tai käräjäoikeus. Edunvalvoja voi olla esimerkiksi henkilön sukulainen tai muu läheinen henkilö tai yleinen edunvalvoja.


Nyt valmistunut seurantatutkimuksen ohjausryhmän raportti lähtee lausuntokierrokselle.


Lisätietoja: hallitusneuvos Leena Lehtonen (sisäasiainministeriö), (09) 160 44554, hallitussihteeri Maaria Leskelä (oikeusministeriö), (09) 1606 9381


Holhoustoimen uudistuksen seurantatutkimuksen ohjausryhmän raportti ja HAUS kehittämiskeskus Oy:n tekemä holhoustoimen arviointi löytyvät osoitteesta: www.intermin.fi/julkaisu/holhoustoimi.


Lisätietoja holhoustoimesta on maistraattien verkkosivuilla osoitteessa www.maistraatti.fi sekä oikeuslaitoksen verkkosivuilla osoitteessa www.oikeus.fi/5883.htm. Oikeusministeriön verkkosivuilta osoitteesta www.om.fi/2038.htm löytyvät esitteet Holhoustoimen palvelut sekä Edunvalvojan tehtävät.

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet