Omorganiseringen av förmyndarverksamheten har slagit väl ut
Omorganiseringen av förmyndarverksamheten för knappt fyra år sedan har enligt en uppföljande undersökning slagit väl ut. I samband med omorganiseringen flyttade förvaltningen av förmyndarverksamheten från kommunerna till staten och magistraten blev förmyndarmyndighet.
Den omorganiserade förvaltningen fungerar bra i praktiken enligt såväl magistraterna, tingsrätterna som kommunerna. Behov av utveckling finns ändå till exempel när det gäller att ordna intressebevakningstjänster, i statens ersättningssystem och styrningen av förmyndarverksamheten.
Styrgruppen för den uppföljande undersökningen av omorganiseringen av förmyndarverksamheten som har tillsatts av inrikesministeriet lämnade i dag onsdagen den 3 september sin rapport till region- och kommunminister Hannes Manninen. Styrgruppen är gemensam för inrikesministeriet och justitieministeriet och de förslag den lämnar utgår från HAUS kehittämiskeskus Oy:s utvärderingsundersökning av förmyndarverksamheten.
- Jag är mycket nöjd med att förmyndarverksamhetens nya organisation har slagit så väl ut. En revidering av ersättningsgrunderna är nästa viktigautvecklingsobjekt. Det nya ersättningssystemet skall enligt min mening stimulera kommunerna att öka samarbetet och resursera uppgifterna så att kvaliteten och tillgången på tjänsterna förbättras, sade minister Manninen när han tog emot styrgruppens rapport.
Två arbetsgrupper för att bereda förbättringar i lagstiftningen
Styrgruppen föreslår att det inrättas två arbetsgrupper för att behandla de brister som har upptäckts i den uppföljande undersökningen. Den ena arbetsgruppen har till uppgift att föreslåändringar i lagen om förmyndarverksamhet. Enligt undersökningen kunde magistraternas befogenhet öka i ostridiga frågor som gäller förordnande av intressebevakare eller ställföreträdare för denne.
Den andra arbetsgruppens uppgift är att undersöka enligt vilka grunder staten skall betala ersättningar till dem som producerar intressebevakningstjänster. Lagen om ordnande av intressebevakningstjänster i förmyndarverksamhet skall omfatta kvalitetskriterier för tjänsterna och förordningen i anslutning till lagen skall omfatta grunderna för de ersättningar som utbetalas till dem som producerar intressebevakningstjänster. Ambitionen är att stimulera kommunerna att öka samarbetet och att tillhandahålla tillräckliga resurser för uppdraget.
För närvarande är invånarantalet grunden för de ersättningar som staten betalar till kommunerna. Inrikesministeriets arbetsgrupp har föreslagit att ersättningen bestäms enligt antalet personer som omfattas av allmän intressebevakning.
Styrningen utvecklas
För att stimulera samarbetet mellan de ministerier och andra myndigheter som styr magistraterna föreslås att strategiarbetet och resultatstyrningen vid magistraterna utvecklas. Dessutom föreslås en samarbetsgrupp för förmyndarverksamhetensom är sammansatt av företrädare för inrikesministeriet, justitieministeriet, magistraterna och länsstyrelserna och dessutom social- och hälsovårdsministeriet samt kommunsektorn.
För den riksomfattande samordningen och utvecklingen av förmyndarverksamheten som hör till inrikesförvaltningen föreslås en tjänst som utvecklingschef för förmyndarverksamheten vid magistraternas utvecklingsenhet vid länsstyrelsen i Östra Finlands län i Kuopio.
Uppföljningsgruppen föreslår också att intressebevakningstjänsterna tas med i den utvärdering av bastjänsterna som länsstyrelserna utför. Eftersom antalet personer som omfattas av intressebevakning har ökat varje år föreslås personalökning. Dessutom föreslår uppföljningsgruppen att utbildningen satsar på de frågor som kommer fram i den uppföljande undersökningen och på att effektivisera rådgivningen.
Omorganisationen flyttade förvaltningen av förmyndarverksamheten från kommunerna till staten
Revideringen av lagstiftningen om förmyndarverksamheten trädde i kraft den 1 december 1999 då förvaltningen av förmyndarverksamheten överfördes från kommunerna till staten. Ny förmyndarmyndighet blev magistraten som övertog de kommunala förmyndarnämndernas uppgifter samt en del av de förmyndaruppgifter som har hört till tingsrätterna. Till kommunernas ansvar hör fortfarande att ordna intressebevakningsuppgifterna.
Syftet med förmyndarverksamheten är att hjälpa personer som inte själva till exempel på grund av sjukdom eller hög ålder kan sköta sina ekonomiska angelägenheter. Intressebevakare förordnas av magistraten eller tingsrätten. Intressebevakaren kan vara till exempel personens släkting eller en annan nära anhörig eller en allmän intressebevakare.
Rapporten som nu blivit färdig sänds ut på remiss.
Närmare information: regeringsrådet Leena Lehtonen (inrikesministeriet), (09) 160 44554, regeringssekreterare Maaria Leskelä (justitieministeriet), (09) 1606 9381
Rapporten och HAUS kehittämiskeskus Oy:s värdering av förmyndarverksamheten finns på finska på adressen: http://www.intermin.fi/julkaisu/holhoustoimi.
Närmare information om förmyndarverksamheten finns på magistraternas webbplats www.maistraatti.fi/se/index.html samt på rättsväsendets webbplats http://www.oikeus.fi/7799.htm. På justitieministeriets webbplats http://www.om.fi/334.htm finns broschyrer om Tjänster inom förmyndarverksamheten samt Intressebevakarnas uppdrag.