Polisen ingriper lättare i fortkörning
Polisen effektiviserar trafikövervakningen och förenhetligar principerna för trafikövervakning från och med oktober. I fortsättningen kommer polisen att lättare än tidigare ingripa i fortkörning.
- Fram till nu har tröskeln för att utfärda böter vid hastighetsövervakning varierat på olika håll i landet beroende på omständigheter. Med tanke på likabehandlingen av medborgare är det viktigt att man ingriper på samma sätt i fortkörning av en viss storlek, säger polisöverdirektör Mikko Paatero.
- Vår avsikt är inte att sänka tröskeln för böter utan att genom anmärkningar informera förarna om vikten av att följa hastighetsbegränsningarna. Enligt undersökningarna ökar olycksrisken redan vid en liten fortkörning.
Enligt undersökningarna kan man minska antalet omkomna i trafiken med tiotals och antalet skadade med hundratals personer med hjälp av striktare övervakning av fortkörning och information om saken.
Tack vare effektiviserad trafikövervakning kan man upptäcka även andra trafikförseelser, såsom rattfylleri, körning utan körrätt och användning av obesiktade eller defekta fordon.
Anmärkning redan vid 6 km/h över hastighetsbegränsningen
Enligt anvisningen om polisens hastighetsövervakning är gränsen mellan anmärkning och ordningsbot på alla hastighetsbegränsningszoner en överskridning på 11 km/h mätt med hastighetsövervakningsutrustning, från vilket minskas ett tekniskt säkerhetsavdrag på 3 km/h.
Om övervakningsutrustningen t.ex. visar 71 km/h på ett område där begränsningen är 60 km/h drar man bort 3 km/h och en ordningsbot utfärdas för fortkörning på 68 km/h.
En anmärkning ges om den överskridning av hastighetsbegränsningen som övervakningsutrustningen visar är 6-10 km/h. För små fortskörningar ges i första hand en skriftlig anmärkning. Om det t.ex. blir trångt vid stopplatsen för hastighetsövervakningen kan man ge anmärkningen även muntligen.
Skriftliga och muntliga anmärkningar registreras inte i polisens datasystem. Däremot registrerar den automatiska trafikövervakningen även anmärkningar. Anmärkningarna har ingen inverkan på förarens körrätt. I dåliga förhållanden är det motiverat att ingripa även i körhastigheter som är under hastighetsbegränsningen. För eventuella påföljder följs anvisningarna i polisens handbok för böter.
På andra håll i världen har man haft en strängare inställning till fortkörning än i Finland. T.ex. i Sverige är betalningströskeln 6 km/h. I Frankrike, där man snabbt har förbättrat trafiksäkerheten, tar man tag i all fortkörning med nolltolerans. Av statistik från EU:s område framgår att länder där man har en strikt inställning till fortkörning har kunnat förbättra trafiksäkerheten. Man bör förstås komma ihåg att man i dessa länder även har vidtagit andra åtgärder som förbättrar trafiksäkerheten.
Trafiken vid skolor och daghem intensivövervakas
Polisens effektiviserade trafikövervakning riktar sig mot trafikförseelser som ökar antalet trafikolyckor och påföljdernas allvar. Trafikövervakningen koncentreras i första hand till riskplatser, såsom närheten av daghem och skolor, samt platser där det har inträffat trafikolyckor.
Enligt den trafikpolitiska redogörelse som gavs ifjol är trafiksäkerhetsmålet att högst 250 personer förolyckas i trafiken nästa år. År 2008 omkom 343 personer i trafiken. Som långsiktigt mål sattes under hundra dödsfall i trafiken per år före 2025.
Polisinrättningarna och rörliga polisen samlar information om hur den effektiviserade övervakningen påverkar körhastigheterna och trafikolyckorna samt om erfarenheter och utvecklingsförslag. Nästa vår ordnas ett uppföljningsmöte om hastighetsövervakningens effektivitet för att göra de nödvändiga ändringarna i anvisningen.
Närmare information: polisöverdirektör Mikko Paatero, 0400 594 317