Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Gränssamarbetsprojektets slutrapport överlämnades till statsministrarna

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 18.5.2004 10.22
Typ:Pressmeddelande -

Arbetsgruppen för gränskommunsamarbete mellan Finland och Norge överlämnade tisdagen den 18 maj sin slutrapport till statsminister Matti Vanhanen och Norges statsminister Kjell Magne Bondevik när ministrarna träffades i Uleåborg. Rapporten överlämnades av ledarna för projektet överdirektör Cay Sevón från inrikesministeriet i Finland och statssekreterare Anders Eira från Kommunal- och regionaldepartementet i Norge.

Huvudsyftet är att trygga bastjänsterna

Samarbetsprojektet för att utreda gränskommunsamarbete mellan Finland och Norge hade som mål att intensifiera samarbetet över gränserna i kommunerna i norra Finland och norra Norge för att stärka bastjänsterna, områdets livskraft och samiskans framtid i det nordliga gränsområdet. Projektet har kartlagt vilka de nuvarande hindren för samarbete är och har försökt finna metoder som kan hjälpa kommunerna att samarbeta i frågor som gäller att organisera och använda tjänsterna i framtiden. Projektet fick sin start utgående från diskussioner mellan statsministrarna Lipponen och Bondevik i Joensuu i september 2002.

Gränssamarbetsprojektet mellan Finland och Norge har letts av ministrarna med ansvar för kommunfrågor i Finland och Norge. De viktigaste aktörerna har varit de tre nordligaste kommunerna i Finland och nio gränskommuner i Norge. Dessutom har båda länderna haft deltagare på landskapsnivå, från sametinget och andra lokala aktörer. Gemensamma möten har ordnats i de deltagande kommunerna på båda sidorna om gränsen. Dessutom har kommunerna startat gemensamma temagrupper där alltid en finsk och flera norska kommuner varit med. Projektets avslutande möte hölls i Finland i Karigasniemi i Utsjoki den 12 och 13 februari 2004.

Under arbetets gång har kommunerna kommit närmare varandra och funnit nya möjligheter till samarbete över landsgränserna.

Att utveckla språkkunskaperna är en viktig uppgift

Problemen och möjligheterna att lösa dem har behandlats i samarbete med utgångspunkt från lokala förhållanden. Utvecklingsförslagen omfattar offentliga tjänster, undervisningsväsendet, social- och hälsovårdsväsendet, samarbete inom den tekniska sektorn samt brand och räddningsväsendet. Dessutom innehåller rapporten åtgärdsrekommendationer när det gäller näringspolitiken och att bygga en infrastruktur. En del av förslagen kräver samarbete mellan staterna och eventuellt att det införs en försökslagstiftning i området.

I rapporten lyfts språkkunskap fram som ett prioriterat insatsområde när samarbetet utvecklas. I området talas finska, norska och tre samiska språk. Både norrmännen och finländarna betonar att man i framtiden måste satsa på att göra det möjligt att förbättra språkkunskaperna och ha tillgång till tolkning på båda sidorna om gränsen. I Norge skall kunskaperna i finska öka och i norra Finland skall kunskaper i norska främjas. Många förslag om att förbättra språkkunskaperna kan genomföras genom lokala beslut. Redan idag kan man läsa norska i skolorna i kommunerna Enare och Utsjoki och på samma sätt kan man på norska sidan i Tana, Kautokeino och Karasjok läsa finska. Vuxenutbildningsmöjligheterna skall utvecklas bl.a. med hjälp av språkstudior och studier på distans.

Utbudet av tjänster på samiska

Rapporten innehåller en rad förslag som går ut på att stärka det samiska språkets ställning som undervisningsspråk och när det gäller utbudet av tjänster. Beträffande social- och hälsovårdstjänsterna har utredningar gjorts om bl.a. tillgången på tjänster på samiska på barnrådgivningarna, inom primärhälsovården, vid läkarjourer, inom olika områden av specialsjukvården, inberäknat psykiatrin samt inom barndagvården.

Utredning om möjligheterna att göra Samegymnasiet i Utsjoki till en statlig skola

För att trygga verksamheten vid Finlands enda samegymnasium och ge skolan en stabilare ekonomisk grund att stå på rekommenderas det att det utreds om det är möjligt att administrativt slå ihop gymnasiet med Sameområdets utbildningscentral som ägs av staten. Det förslås att en utredning skall genomföras av undervisningsministeriet, utbildningsstyrelsen och inrikesministeriet. Syftet med att omorganisera samegymnasiet är att själva gymnasieverksamheten kan hållas kvar i Utsjoki.

Samordnare skall uppmuntra användning av tjänster över gränsen

Inom undervisningsväsendet och social- och hälsovårdsväsendet anses ett av de viktigaste utvecklingsobjekten vara att förenhetliga behörighetskraven för personal bl.a. för att trygga tjänster på samiska, förenhetliga läroplanerna samt öka lärar- och elevutbyte. I rapporten föreslås att kommunerna startar ett särskilt projekt med en samordnare för gränssamarbetet när det gäller bastjänsterna.Inom ramen för projektet kan man öka sakkunskapen och informationen om de samarbetsmöjligheter för att organisera tjänsterna som redan finns. I de frågor där lagarna i fråga om tjänsterna skiljer sig från varandra Finland och Norge föreslås att båda länderna överväger att införa en regionalt och tidsmässigt begränsad försökslag som gör det möjligt att införa samarbetsformer som avviker från den allmänna regleringen i kommunerna inom gränskommunområdet.

Enhetliga nödnummer

Inom den tekniska sektorn samt inom brand- och räddningsområdet anses det vara viktigt att nödcentralsmyndigheternas verksamhet samordnas och att telekommunikationerna inom området byggs ut. Det föreslås att ländernas centralförvaltningar börjar utreda möjligheterna att förenhetliga nödnumren i Norge och Finland. På lokal nivå föreslås bl.a. att insatser görs för att förenhetliga ländernas skyltningspraxis när det gäller sjukhus och läkarjourer. När det gäller telekommunikationer har projekt framför allt tagit upp utbyggandet av bredbandsförbindelser över gränsen för att trygga specialbehoven.

Gemensamt möte för renägare

Frågor som diskuterats och behandlats när det gäller näringsverksamheten är bl.a. tullen, utmaningar på grund av att företag samarbetar över gränserna samt renskötselsamarbete. Samarbetet mellan turistföretag uppmuntras fortsättningsvis och det föreslås att det görs en utredning om möjligheterna att ha gemensamma produktpaket, gemensam marknadsföring och enhetlig praxis ifråga om tjänster och priser. För att öka samarbetet inom renskötsel föreslås att det ordnas ett gemensamt möte mellan renägar- och producentorganisationerna där man kan diskutera gemensamma fortsatta åtgärder i frågor som gäller produktion och marknadsföring av renkött.

Rapporten finns på finska, svenska och samiska på adressen www.intermin.fi.

Närmare information: överdirektör Cay Sevon, tfn 09 160 42831 och överinspektör Mika Riipi, tfn 09 160 44507

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet