Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Sisäisen turvallisuuden ohjelman seurantaraportti 2004-2007 valmistunut

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 2.5.2007 8.48
Tyyppi:Tiedote -

Hallitus teki 23.9.2004 periaatepäätöksen sisäisen turvallisuuden ohjelmaksi. Ohjelmaa valmisteltaessa arvioitiin, että syrjäytymisen lisääntyminen on suurin uhka sisäiselle turvallisuudelle. Juuri valmistuneessa sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpanon seurantaraportissa 2004-2007 todetaan, että arvio osui oikeaan. Vaikka yhä suurempi osa suomalaisista voi aiempaa paremmin, ongelmat kasaantuvat harvoille entistä vakavampina ja vaikeampina.

Sisäisen turvallisuuden ohjelman yksi keskeisimpiä tavoitteita oli lisätä viranomaisten välistä yhteistyötä. Seurantaraportin mukaan yhteistyö on lisääntynyt, mutta edelleen viranomaisten välisiä raja-aitoja pitää kaataa, jotta tuloksia syntyy.

Arjen turvallisuutta parannettu poikkihallinnollisella yhteistyöllä

Sisäisen turvallisuuden ohjelma on ensimmäinen laaja, sektorirajat ylittävä sisäisen turvallisuuden kehittämisohjelma, jolla on ylimmän poliittisen johdon tuki. Ohjelmassa on vahvistettu sisäisen turvallisuuden tavoitetila, strategiset linjaukset vaikuttavuustavoitteineen, toimenpiteet sekä tunnusluvut ja mittarit, joilla ohjelman toteutumista seurataan.

Ohjelma toteutetaan laajana poikkihallinnollisena yhteistyönä ja sen toimeenpanoa ohjataan ja seurataan vahvistetun suunnitelma mukaisesti. Ohjelmassa edellytetään, että hallituksen vaihtuessa raportoidaan ohjelman toimeenpanosta ja tuloksista.

Sisäisen turvallisuuden tavoitetilaksi ohjelmassa on asetettu, että Suomi on Euroopan turvallisin maa vuoteen 2015 mennessä. Turvallisuuden takeena on hyvin toimiva julkinen sektori, jonka toiminta painottuu ennalta estävään työhön. Viranomaisyhteistyöllä sekä sidosryhmien ja yksityisen sektorin kanssa kumppanuuksia solmimalla varmistetaan laadukkaat ja ihmisten turvallisuusodotuksia vastaavat sisäisen turvallisuuden palvelut.

Ennalta estävä työ keskeinen keino torjua syrjäytymistä

Sisäisen turvallisuuden ohjelman seurantaraportissa todetaan, että ennalta estävä toiminta rikosten ja häiriöiden ennalta estämiseksi on edennyt. Tärkein saavutus on se, että syrjäytymisen ehkäisyn merkitys sisäiselle turvallisuudelle on laajasti tiedostettu. Ohjelman toimeenpano antaa hyvän pohjan jatkotyölle, ja tavoitteita, strategisia linjauksia ja toimenpiteitä tullaan tältä osin terävöittämään saatujen kokemusten perusteella.

Yhteistyön parantaminen erityisesti lasten ja nuorten syrjäytymisen estämiseksi vaatii edelleen työtä. Syrjäytyminen kasaantuu aiempaa selkeämmin, ja perheiden ongelmat ovat syventyneet. Hallinnonalojen väliset rajat ovat olleet osin esteenä yhteistyölle. Yhteistyötä on myös parannettava, jotta se on enemmän yhteisen työn tekemistä eikä vain yhteisiä tapaamisia. Lähtökohdat ennalta estävän työn kehittämiselle ovat kuitenkin hyvät.

Ohjelman keskeinen tavoite oli laajentaa sosiaalipäivystys koko maahan. Tässä on pitkälti onnistuttukin. Samalla on seurattu tarkasti, miten sosiaalipäivystyksen laajeneminen tulee ottaa huomioon yhteistyössä jatkossa. Käynnissä on sosiaalitoimen ja poliisin välisten hyvien yhteistyökäytäntöjen kokoaminen. Jatkossa on tarkoitus saattaa hyviksi katsotut yhteistyökäytännöt osaksi niin sosiaalitoimen kun poliisinkin koulutusta.

Väkivaltarikollisuuden määrän vähentäminen oli yksi ohjelman tärkeimmistä tavoitteista. Väkivallan määrä ei ole vähentynyt, mutta sen määrän kasvu on pysähtynyt. Väkivaltaan puuttuminen edellyttää laajaa yhteistyötä ja yhteistyö onkin parantunut. Esimerkkinä tästä voidaan mainita, että viranomaisten yhteinen tavoite on vähentää lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa väkivaltaa. Tämä on ensimmäinen kerta, kun väkivallan vähentämisen tavoitteista on sovittu yli hallinnonalojen rajojen.

Huumausaineiden käyttöön ja huumausainerikollisuuteen on puututtu viranomaisten välisenä yhteistyönä sekä kehittämällä kansainvälistä yhteistyötä. Aiempien vuosien huono kehityssuunta on pystytty kääntämään paremmaksi. Talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunta on ollut tärkeä painopistealue ja siihen on osoitettu myös lisää resursseja. Toiminta on tuottanut hyvää tulosta ja tilanne on muuttunut tavoitteiden mukaisesti.

Uusintarikollisuuden määrästä on vaikea saada luotettavaa tietoa tilastotiedon puutteellisuuden johdosta. Voidaan kuitenkin arvioida, että uusintarikollisuuteen ei ole pystytty vaikuttamaan ohjelmassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti.

Valmiuksia terrorismin torjumiseksi on kehitetty ja ohjelman tavoitteet on tältä osin saavutettu. Rikosten selvitystaso, erityisesti omaisuusrikosten selvitystaso, on parantunut merkittävästi viime vuosien aikana. Kiinnijäämisriski on lisääntynyt, ja ihmiset joutuvat aiempaa harvemmin rikosten uhriksi. Ihmisten turvallisuuden tunne on lisääntynyt.

Syyttäjälaitoksen organisaatiota on uudistettu, mutta rikosten käsittely vie edelleen enemmän aikaa kuin tavoitteeksi asetettiin. Valtio korvaa aiempaa enemmän rikoksen uhrien vahinkoja. Muuten rikoksen uhrin asema ei ole muuttunut.

Tietoisuus toimivan yhteistyön merkityksestä onnettomuuksien ennalta estämiseksi on lisääntynyt. Suunnitelmia ja toimintaohjelmia onnettomuuksien ennalta ehkäisemiseksi on valmistunut, samoin tilastointi ja tutkimus ovat kehittyneet. Käytännön työssä ei ole kuitenkaan merkittävästi edetty ja onnettomuuksien määräon ennallaan.

Paikallinen turvallisuussuunnittelu on edennyt merkittävästi. Turvallisuussuunnittelu kattoi aiemmin vain rikosten torjunnan, nyt niissä otetaan huomioon paikalliseen turvallisuuteen vaikuttavat kysymykset laajasti. Muun muassa syrjäytymisen ehkäisy, häiriökäyttäytymiseen puuttuminen ja onnettomuuksien ja tapaturmien ennalta ehkäisy ovat tuoneet uutta sisältöä suunnitelmiin. Paikalliset turvallisuussuunnitelmat ovat myös kanava, jota kautta ihmiset ja yhteisöt voivat tuoda esille näkemyksiään turvallisuudesta ja tehdä ehdotuksia asioista, joihin tulisi puuttua. Myös järjestöt ja elinkeinoelämä ovat mukana turvallisuussuunnittelussa.

Sisäisen turvallisuuden ohjelman myötä onnettomuuksien ja tapaturmien torjunnan merkitys ja niiden seuraukset on tunnistettu yhä laajemmin. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien torjuntatyö jäi aiemmin vähemmällä huomiolle siitä huolimatta, että vuosittain niissä kuolee noin 2200 henkilöä. Vastaava luku liikenneonnettomuuksissa on alle 400. Näiden määrä on kasvanut edelleen. Onnettomuuksien ja tapaturmien määrään on vaikuttanut alkoholin kulutuksen kasvu, samoin kuin ihmisten muuttuneet vapaa-ajan viettotavat. Onnettomuuksien ja tapaturmien määrän vähentäminen on viranomaisten yhteinen haaste myös jatkossa.

Rajaturvallisuus on ylläpidetty ohjelmassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti siitä huolimatta, että on jouduttu vastaamaan uusiin haasteisiin. Rajaliikenteen sujuvuutta on parannettu. Kaakkois-Suomen rajanylityspaikkojen ongelmat ovat nousseet näkyvästi esille, ja niitä on pyritty ratkaisemaan. Tullivarmuus on hyvä siitä huolimatta, että tavaraliikenne kasvaa ja uusia haasteita on ilmennyt myös tällä alueella.

Turvapaikkahakemusten käsittelyajat ovat lyhentyneet ja hakemuksiin liittyviä prosesseja on kehitetty.

Yhteistyötä on kehitetty ja tulokset useilla alueilla ovat olleet hyviä. Edistystä on tapahtunut monella alueella. Paikallinen turvallisuussuunnittelu on lähtenyt uudelleen liikkeelle uusin linjauksin, asumisen turvallisuuden parantamiseksi on vahvistettu selkeät suunnitelmat, itsestään sammuvien savukkeiden käyttöönoton valmistelu on käynnissä, toimet harvaan asuttujen alueiden turvallisuuspalvelujen varmistamiseksi on laadittu ja niiden toimeenpano on käynnistynyt.

Hyvän turvallisuuden ylläpitäminen vaatii kuitenkin ponnistelua myös jatkossa. Hallinto kaikilla tasoilla on toiminut kauan omissa sektoreissaan ja näkemyksen muodostaminen omaa sektoria laajemmasta kokonaisuudesta on joskus vaikeaa. Sisäisen turvallisuuden ohjelma on ollut merkittävä edistysaskel siksi, että se on muodostanut lähtökohdan yhteiselle työlle, kokonaisuuden jonka avulla on voitu tarkastella eri alueita ja niiden välisiä suhteita. Yhteistyön kehittämisen edellytykset ovat selkeästi parantuneet ohjelman toimeenpanon aikana.

Sisäisen turvallisuuden ohjelman toimeenpano ja tulokset 2004-2007 -raportti löytyy osoitteesta www.intermin.fi/julkaisu/292007

Lisätietoja: kansliapäällikkö Ritva Viljanen, (09) 160 42803, sisäisen turvallisuuden sihteeristön päällikkö Tarja Mankkinen, (09) 160 42211

julkaisut

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
[email protected] 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • De riksomfattande målen för välfärdsområdena
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Att avlägsnas ur landet och att lämna landet
        • Frivillig återresa och återvändande
        • Återtagandeavtal
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Räddningsväsendets arbetarskyddsprojekt
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet