Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Återgå till startsidan för Sisäministeriö-webbplatsen
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
    • Räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
    • Gränssäkerhet
    • Migration
    • Nationell säkerhet
    • Civil krishantering
    • Finlands flagga och vapen
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Nyheter
  • Beställ nyheter
  • Krisen i Ukraina
  • Läget vid östgränsen
  • Work Help Finland
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Uppföljningsrapporten om programmet för den inre säkerheten 2004-2007 är klar

inrikesministeriet
Utgivningsdatum 2.5.2007 8.48
Typ:Pressmeddelande -

Regeringen meddelade ett principbeslut om den inre säkerheten den 23 september 2004. När programmet bereddes bedömdes det att det största hotet mot den inre säkerheten är att utslagningen ökar. I den färska uppföljningsrapporten om genomförandet av programmet för den inre säkerheten 2004-2007 konstateras det att bedömningen hade varit riktig. Trots att en allt större del av finländarna mår bättre än tidigare, hopas problemen i allt allvarligare och svårare grad på några få.

Ett av de viktigaste målen i programmet för den inre säkerheten var att öka myndighetssamarbetet. Enligt uppföljningsrapporten har samarbetet ökat, men fortfarande finns det hindrande skrankor mellan myndigheterna som måste falla för att vi skall nå resultat.

Den dagliga säkerheten har förbättrats genom tvärsektoriellt samarbete

Programmet för den inre säkerheten är det första breda, sektoröverskridande programmet för utveckling av den inre säkerheten som har den högsta politiska ledningens stöd. I programmet fastställs det uppsatta målet för säkerheten, de strategiska riktlinjerna med effektmål, de åtgärder samt nyckeltal och mätare som används för att följa upp genomförandet av programmet.

Programmet genomförs i ett brett upplagt tvärsektoriellt samarbete och genomförandet styrs och följs enligt en fastställd plan. I programmet förutsätts att genomförandet och resultaten av programmet skall rapporteras när regeringen byts.

Målet för den inre säkerheten är att Finland skall vara Europas säkraste land senast 2015. Säkerheten skall garanteras av en fungerande offentlig sektor som i sin verksamhet prioriterar förebyggande arbete. Genom myndighetssamarbetet samt partnerskap mellan intressegrupper och den privata sektorn garanteras tjänster inom den inre säkerheten som är av hög kvalitet och som motsvarar folks förväntningar.

Utslagning motverkas bäst genom förebyggande arbete

I uppföljningsrapporten om programmet för den inre säkerheten konstateras det att det förebyggande arbetet för att förebygga brott och störningar har gått framåt. Det viktigaste som uppnåtts är att det finns en bred medvetenhet om vilken betydelse motverkan av utslagning har för den inre säkerheten. Genomförandet av programmet ger en god grund för det fortsatta arbetet och målen, de strategiska riktlinjerna och åtgärderna kommer till denna del att finslipas utgående från erfarenheterna.

Det krävs fortfarande arbete för att förbättra arbetet på att motverka framför allt utslagning av barn och unga. Utslagning hopas allt tydligare och familjernas problem har fördjupats. Gränserna mellan förvaltningsområdena har delvis varit ett hinder för samarbetet. Samarbetet måste utvecklas så att det mera blir frågan om att verkligen samarbeta och inte bara att ha gemensamma möten. Men utgångspunkterna för att utveckla det förebyggande arbetet är goda.

Ett viktigt mål i programmet var att utvidga socialjouren till hela landet. Det här har lyckats i stor utsträckning. Samtidigt har det grundligt undersökts hur utvidgandet av socialjouren bör beaktas i samarbetet i framtiden. Som bäst utvecklas god samarbetspraxis mellan socialväsendet och polisen. Avsikten är att i fortsättningen låta samarbetspraxis som visat sig vara bra bli en del av utbildningen både inom socialväsendet och hos polisen.

Att få ner antalet våldsbrott var ett av programmets viktigaste mål. Antalet våldsbrott har inte minskat men antalet har slutat öka. Att ingripa i våld kräver ett brett samarbete och samarbetet har de facto blivit bättre. Som ett exempel på detta kan nämnas att myndigheternas gemensamma mål är att minska våld som riktas mot barn och unga. Detta är första gången som man har kommit överens om målen att minska våldet över förvaltningsgränserna.

Narkotikakonsumtion och narkotikabrottslighet har bekämpats genom myndighetssamarbete samt genom att det internationella samarbetet har utvecklats. Den dåliga utvecklingstrenden under tidigare år har kunnat vändas till det bättre. Bekämpning av ekonomiska brott och brott i den ekonomiska gråzonen har varit ett prioriterat insatsområde som också har fått ökade resurser. Verksamheten har lett till goda resultat och situationen har ändrats enligt målen.

Det har varit svårt att få tillförlitlig uppgift om återfallsbrott på grund av bristfällig statistik. Det är antagligen så att det inte har varit möjligt att påverka återfallsbrotten enligt de uppsatta målen.

Beredskap att bekämpa terrorism har utvecklats och målen i programmet har uppnåtts i detta avseende. Uppklarningsgraden, framför allt graden av uppklarade egendomsbrott har förbättrats markant under de senaste åren. Risken att åka fast har ökat och människor utsetts mera sällan för brott. Människors känsla av trygghet har ökat.

Åklagarväsendet har omorganiserats men behandling av brott tar fortfarande längre tid än vad som hade uppsatts som mål. Staten ersätter i högre grad än tidigare skador för brottsoffren. I övrigt har brottsoffrens ställning inte förändrats.

Medvetenheten om betydelsen av ett fungerande samarbete för att förebygga olyckor har ökat. Planer och handlingsprogram för att förebygga olyckor är klara och statistik och forskning har utvecklats. Inga större framsteg har dock gjorts i arbetet i praktiken och antalet olyckor är detsamma som förut.

Den lokala säkerhetsplaneringen har utvecklats avsevärt. Säkerhetsplaneringen omfattade tidigare endast brottsbekämpning, nu beaktar den frågor som påverkar den lokala säkerheten i ett vidare perspektiv. Bland annat motverkan mot utslagning, ingripande i störande beteende och förebyggande av olyckor och olycksfall har gett planerna ett nytt innehåll. De lokala säkerhetsplanerna är också en kanal genom vilken personer och sammanslutningar kan föra fram sina synpunkter på säkerheten och komma med förslag om var man borde ingripa. Också organisationer och näringslivet är med i säkerhetsplanen.

I och med programmet för den inre säkerheten har betydelsen av att bekämpa olyckor och olycksfall och konsekvenserna av dem erkänts i bredare lager. Bekämpning av olyckor i hemmen och på fritiden har tidigare fått mindre uppmärksamhet trots att 2 200 personer årligen dör i sådana olyckor. Motsvarande antal i trafikolyckor ligger under 400. Detta antal har fortsatt att öka. Den ökade alkoholkonsumtionen har påverkat antalet olyckor och olycksfall liksom också människornas förändrade fritidsvanor. Att minska olyckor och olycksfall är en gemensam utmaning för myndigheterna också i framtiden.

Gränssäkerheten har upprätthållits enligt målen i programmet trots att man stått inför nya utmaningar. Gränstrafiken har förbättrats och löper smidigare. Problemen vid gränsövergångsställena i sydöstra Finland har fått stor publicitet och ambitionen har varit att lösa problemen. Tullsäkerheten är god trots att godstransporterna ökar och att det har kommit nya utmaningar.

Behandlingstiderna för asylansökningarna har förkortats och ansökningsprocesserna har utvecklats.

Samarbetet har utvecklats och resultaten har varit goda på flera områden. Framsteg har gjorts på många områden. Den lokala säkerhetsplanen har fått ny fart med nya riktlinjer, tydliga planer har fastställts för att förbättra boendesäkerheten, införandet av självsläckande cigaretter bereds som bäst, insatser för att trygga säkerhetstjänsterna i glesbygden har utarbetas och genomförandet har kommit i gång.

Att upprätthålla en god säkerhet kräver dock ansträngningar också i fortsättningen. Förvaltningen på alla nivåer har länge arbetat i sina egna sektorer och att få fram en syn på en helhet som är större än den egna sektorn har ibland varit svårt. Programmet för den inre säkerheten har varit ett stort steg framåt därför att det har varit utgångspunkten för ett gemensamt arbete, en helhet som har hjälpt till att se över olika sektorer och relationerna mellan dem. Förutsättningarna för att förbättra samarbetet har klart förbättrats under den tid programmet har genomförts.

Hämta rapporten om genomförandet av programmet för den inre säkerheten och resultaten 2004-2007 (på finska) här www.intermin.fi/publikation/292007Länk till en annan webbplats

Närmare information: kanslichef Ritva Viljanen, (09) 160 42803, chefen för sekreteriatet för den inre säkerheten Tarja Mankkinen, (09) 160 42211

publikationer

INRIKESMINISTERIET
Sisäministeriö | Ministry of the Interior

Kyrkogatan 12, Helsingfors
PB 26, 00023 Statsrådet
Växel 0295 480 171
registratorskontoret.im@gov.fi 

 

 

Information om webbplatsen
Tillgänglighetsutlatande
Dataskydd
Frågor och synpunkter

X (Twitter)
Instagram
LinkedIn
Facebook
YouTube

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Polisväsendet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom polisens ansvarsområde
      • Brottslighet i Finland
      • Organiserad brottslighet
        • Kampen mot organiserad brottslighet
      • Bekämpning av terrorism
        • Bekämpningsåtgärder i Finland
      • Våldsbejakande radikalisering och extremism
        • Uppföljning av åtgärderna
      • Hatbrott
        • Riktade trakasserier
      • Människohandel
      • Ekonomisk brottslighet och grå ekonomi
        • Bekämpning av penningtvätt och av finansiering av terrorism
      • Cyberbrottslighet
        • Bekämpning av cyberbrottslighet
      • Skjutvapen
        • Skjutvapenlagstiftningen
      • Penningspel
      • Penninginsamling
      • Allmän ordning och säkerhet
      • Bevakning och ordningsövervakning
      • Organisation och ansvarsfördelning inom polisen
        • Polisens befogenheter
      • Författningar
    • Räddningsväsendet
      • Regerinsprogrammets åtgarder inom räddningsväsendet
      • Räddningsverksamhet
        • Sjöräddning
        • Varningsmeddelande
      • Förebyggande av olyckor
        • Sotning
        • Brandvarnare och andra brandskyddsanordningar
          • Brandvarnare
          • Ansvaret för brandvarnare ändrar 2026
          • Kolmonoxid- och värmevarnare
          • Utrustning för förstahandssläckning
          • Brandskyddsanordningar i byggnader
          • Anläggningar som kopplas till nödcentralen
          • Tillsyn över brandskyddsanordningar
          • Frågor och svar om brandvarnare
        • Räddningsplan
        • Brandsäkerhet
      • Beredskap
        • Nationell riskbedömning
        • Befolkningsskydd
        • Skyddsrum
        • Beredskapsguiden
      • Internationellt bistånd
        • Internationellt samarbete inom civil beredskap
        • Civilskyddsmekanism
      • Strategiska mål för ordnandet av räddningsväsendet
      • Räddningsväsendets organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
      • Information till ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige
        • Räddningsväsendets uppgifter
        • Ordnande och styrning av tjänsterna
        • Finansieringen av räddningsväsendet inom välfärdsområdena
        • Personalen inom räddningsväsendet
    • Nödcentralsverksamheten
      • Nödcentralerna
      • Tjänster
      • Författningar
    • Gränssäkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder för gränssäkerheten
      • Gränsövervakning
      • Sjöräddningen
      • Bekämpning av miljöskador på havsområden
      • Smart gränsförvaltning
      • Frontex-samarbete
      • Organisation och ansvarsfördelning
      • Författningar
    • Migration
      • Regeringsprogrammets migrationspolitiska åtgärder
        • Skärpta villkor för permanent uppehållstillstånd
      • Organisation och ansvarsfördelning
        • Beredskap för omfattande flyktinginvandring
      • Migrations- och asylpolitik
        • Familjeåterförening
      • Asylsökande och flyktingar
        • Kvotflyktingar
          • Frågor och svar om flyktingkvoten
        • Frågor och svar om asylsökande
      • EU:s gemensamma asylsystem
      • Frivillig återresa och återvändande
        • Avtal om återsändande
        • Vem kan återsändas och hur?
      • Medborgarskap
        • Kraven för och konsekvenserna av beviljande av finskt medborgarskap
        • Utlandsfinländare
        • Frågor och svar om förlust av medborgarskap
        • Frågor och svar om dubbelt medborgarskap
      • Bekämpning av olaglig inresa och vistelse
      • Författningar
    • Nationell säkerhet
      • Regeringsprogrammets åtgärder inom den nationella säkerheten
      • Vad är den nationella säkerheten?
        • Skydd av kritisk infrastruktur
      • Civil underrättelseinhämtning
        • Frågor och svar
      • Hybridhot
      • Cybersäkerhet
      • Författningar
    • Civil krishantering
      • Finlands mål
      • Pågående operationer
      • Rekrytering och utbildning av experter
      • Organisation och ansvarsfördelning inom civil krishantering
      • Författningar
    • Finlands flagga och vapen
      • Flaggdagar och tider
        • Flaggdagar 2025
        • Förslag om flaggdagar
      • Sorgflaggning
      • Flaggning med EU-flaggan
      • Flaggornas rangordning
      • Information om flaggan
        • Flaggans historia
      • Finlands vapen
      • Flaggan och vapnet i näringsverksamhet
      • Frågor och svar om flagga och vapen
      • Författningar
  • Aktuellt
    • Nyheter
      • Nyhetsarkiv
    • Beställ nyheter
    • Krisen i Ukraina
      • Civilt materialbistånd till Ukraina
        • Laptops for Ukrainen
        • Civilt bistånd som skickats
      • Hjälp till ukrainare
      • Tillfälligt skydd
      • Anvisningar till kommunerna
      • Frågor och svar
    • Läget vid östgränsen
    • Work Help Finland
      • Tillgänglighetsutlåtande
  • Projekt och lagberedning
    • Revidering av lagstiftningen om civil underrättelseinhämtning
    • Passprojekt
    • Stärkande av brottsbekämpningen
      • Frågor och svar om lagstiftning som gäller biometriska uppgifter
    • Reform av penningspelssystemet
      • Frågor och svar
    • Skjutbaneprojektet
    • Revidering av medborgarskapslagen
      • Frågor och svar
    • Säkra satellitkommunikationstjänster
    • Alla inrikesministeriets projekt
    • Lagstiftningsplan
    • På remiss
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Inrikesminister
      • Kanslichef
      • Avdelningar och enheter
    • Förvaltningsområdet
    • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten
      • Statsrådets redogörelse för den inre säkerheten 2021
      • Sammanfattning på lättläst språk
    • Koncernstrategi
    • Planering och uppföljning av verksamhet och ekonomi
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Prioriteringar för EU-frågor och internationella frågor
      • EU-beredningssektioner
      • Finland och Nato
    • Laglighetsövervakning
      • Laglighetsövervakning inom inrikesministeriets förvaltningsområde
    • Beredskapsärenden
    • Forskning
      • Informationsverktyget Sentimentti
      • Strategisk framsynsverksamhet
    • Fonder
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Personal
      • Ansvar och värderingar
      • Personalförmåner
      • Lön
      • Rekryteringsprocessen
      • Praktik vid inrikesministeriet
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
  • Kontaktinformation
    • Inledande av ärenden
      • Blankett för inledande av ärenden
    • Begäran om information till ministeriet
      • Begäran om material
    • Ledningens, avdelningarnas och de fristående enheternas kontaktuppgifter
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Synpunkter
    • Dataskydd
      • Om kakor på webbplatsen
    • Tillgänglighetsutlåtande
    • Beskrivning av handlingars offentlighet