Suojelupoliisin hallinnollista asemaa ja tulosohjausta sekä valvonnan kehittämistä koskeva selvitystyöryhmä
SM035:00/2013 Projekt
Työryhmän tulee laatia selvitys, jossa arvioidaan Suojelupoliisin tehtävät ja toimivalta, hallinnollinen asema poliisihallinnossa, tulosohjaus, yhteistyö kansallisesti ja kansainvälisesti sekä kansainvälinen kehitys muiden maiden turvallisuuspalveluissa pääpainon ollessa Pohjoismaissa ja EU:n jäsenvaltioissa sekä näiden maiden mahdollisten parhaiden käytänteiden soveltuminen Suomeen.
Työryhmän tulee arvioida Suojelupoliisin nykyisen toiminnan tuoma lisäarvo ja merkitys muulle poliisihallinnolle sekä miten sen tuottamat palvelut hoidetaan tulevaisuudessa. Selvityksessä tulisi arvioida eri vaihtoehtoisten mallien kustannusvaikutukset.
Selvityksessä tulee myös arvioida Suojelupoliisin sisäinen ja ulkoinen laillisuusvalvonta sekä parlamentaarinen valvonta suhteessa Suojelupoliisin yhteiskunnalliseen tehtävään ja toimintaan.
Selvityksen pohjalta työryhmän tulee tehdä mahdolliset kehittämisehdotukset sekä esitys niiden toimeenpanon edellyttämille toimille kustannusvaikutuksineen, ...
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer SM035:00/2013
Ärendenummer
Projektets arrangör inrikesministeriet
Mandattid 1.10.2013 – 30.6.2014
Datum för tillsättande 25.9.2013
Mål och resultat
Keskeisenä tavoitteena on selvittää Suojelupoliisin toimintaedellytykset, toimivaltuudet ja valvonta ottaen huomioon kansallinen ja kansainvälinen operatiivinen tilanne sekä turvallisuuspalvelujen kansainväliset kehityssuuntaukset.
Utgångspunkter
Nykytila
Poliisin hallinnosta annetun lain mukaan Suojelupoliisin tehtävänä on (PolhalL 10§) torjua sellaisia hankkeita ja rikoksia, jotka voivat vaarantaa valtio- ja yhteiskuntajärjestystä tai valtakunnan sisäistä tai ulkoista turvallisuutta sekä suorittaa tällaisten rikosten tutkintaa. Sen tulee myös ylläpitää ja kehittää yleistä valmiutta valtakunnan turvallisuutta vaarantavan toiminnan estämiseksi.
Suojelupoliisin tulee poliisin hallinnosta annetussa laissa säädetyn tehtävän toteuttamiseksi antaa ministeriön vahvistamien yleisten perusteiden mukaisesti viranomaisille ja yhteisöille sellaisia ohjeita, neuvoja ja tietoja, jotka ovat tarpeen valtion turvallisuuden ylläpitämiseksi tai siihen kohdistuvien loukkausten estämiseksi (PolhalA 8§).
Perustuslain 47 § takaa eduskunnalle, sen valiokunnille sekä kansanedustajille tiedonsaantioikeudet myös Suojelupoliisin toimialaan kuuluvista asioista. Suojelupoliisilla on lakisääteinen velvoite informoida yhteiskunnallisesti merkittävät asiat sisäasiainministerille ja poliisiylijohtajalle (PolhalL 4a§) sekä myös informoida tasavallan presidenttiä, pääministeriä ja ulkoasiainministeriä (HE 58/2009 vp perustelut).
Suojelupoliisiin kohdistuva valvonta tapahtuu samoja muotoja noudattaen kuin muunkin poliisitoiminnan valvonta. Ensisijaista on oma sisäinen johtamiseen kytkeytyvä toiminnan laillisuuden seuranta ja sisäinen laillisuusvalvonta. Lisäksi hallinnonalan sisäistä - mm. salaisten pakkokeinojen - valvontaa hoitaa poliisihallitus ja sisäasiainministeriö.
Ulkoisesta valvonnasta huolehtivat ylimpinä laillisuusvalvojina toimivat Oikeuskansleri ja Eduskunnan oikeusasiamies. Tietosuojavaltuutettu valvoo suojelupoliisin rekisterinpitoa ja siihen liittyen myös tietojen luovuttamisen lainmukaisuutta.
Suojelupoliisin suorittaman esitutkinnan ja siihen liittyvien pakkokeinojen osalta sekä tuomioistuinten että syyttäjien toiminnalla on osaltaan laillisuusvalvonnan luonne.
Eduskunnan ulkoasiain-, perustuslaki- ja hallintovaliokuntien sekä suojelupoliisin johdon säännöllisellä yhteydenpidolla voidaan katsoa olevan parlamentaarisen valvonnan luonne. Se ei kuitenkaan vastaa varsinaista tiedustelupalvelun parlamentaarista valvontaa siinä merkityksessä kuin se yleensä kansainvälisesti ymmärretään.
Suojelupoliisin budjetti (n. 18 milj. euroa) on nyt noin kaksi prosenttia poliisin budjetista.
Selvityksen perusteista
Suojelupoliisin organisaatioon ei poliisin hallintorakenneuudistuksen (PORA III) yhteydessä tehty muutoksia. Suojelupoliisin toimintaympäristö sen sijaan on muuttunut. Suojelupoliisi on pyrkinyt vastaamaan näihin muutoksiin mm. strategian ja toiminta-ajatuksen päivityksillä. Tällaisia toimintaympäristön muutoksia ovat mm:
terrorismitilanne Suomen lähiympäristössä on muuttunut ja Suomessa riskihenkilöiden määrä on kasvanut merkittävästi;
tietoverkkojen turvallisuusuhat ovat lisääntyneet;
valtioiden turvallisuuskysymykset ovat kansainvälistyneet; ja
analysoidun kansainvälisen tiedustelutiedon tarve on kasvanut.
Suojelupoliisin valtakunnallisia ja yhteiskunnallisesti merkittäviä tehtäviä ohjataan, arvioidaan ja mitataan lähtökohtaisesti samoin kuin muiden poliisiyksiköiden osalta kuitenkin siten, että sen toiminnan erityispiirteet on pyritty huomioimaan.
Supon toiminnan luonne sekä yhteistyö ulkomaisten turvallisuus- ja tiedustelupalveluiden kanssa aiheuttavat erityistarpeita mm, koska laajan salassapitovelvollisuuden vuoksi erilliset tietojärjestelmät ovat välttämättömiä ja kansainvälisellä tiedustelumateriaalilla on erityiset suojaamistarpeet.
Turvallisuuspalvelujen parlamentaarista valvontaa on kansainvälisesti lisätty viimeisen kymmenen vuoden aikana. Suomessa on julkisuudessa ajoittain esitetty näkemyksiä, joiden mukaan Suojelupoliisin parlamentaarista valvontaa tulisi tarkastella uudelleen tavoitteena Eduskunnan paremmat mahdollisuudet valvontaan. Toisaalta Suojelupoliisia, osana poliisihallintoa, koskee samat valvonnan ja tiedonsaannin järjestelyt.
Selvitysmies Jaakko Jonkka on katsonut,että Suojelupoliisin erillistä ulkopuolista valvontajärjestelmää voidaan perustella vain valvonnan uskottavuuden lisäämisen tarpeella ja katsonut, että laillisuusvalvonta on teknisesti mahdollista hoitaa saman järjestelmän avulla kuin muunkin poliisitoiminnan valvonta.
Toimikautta jatkettu 30.6.2014 saakka.
Publikationer och rapporter
-
Sisäministeriö
Julkaisunumero: 28/2014; Julkaisuvuosi: 2014;
Työryhmän loppuraportti
24.9.2014 Sisäministeriö
Möteshandlingar och bilagor
Kokousmuistio 10.9.2014
10.9.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 29.8.2014
29.8.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 13.6.2014
13.6.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 2.6.2014
2.6.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 28.5.2014
28.5.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 28.5.2014
28.5.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 23.5.2014
23.5.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 15.5.2014
15.5.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 8.5.2014
8.5.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 24.4.2014
24.4.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 11.4.2014
14.4.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 28.3.2014
2.4.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 17.3.2014
17.3.2014 Suokelupoliisi
Kokousmuistio 3.3.2014
3.3.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 14.2.2014
14.2.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 24.1.2014
24.1.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 10.1.2014
10.1.2014 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 20.12.2013
20.12.2013 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 13.12.2013
13.12.2013 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 19.11.2013
19.11.2013 Suojelupoliisi
Kokousmuistio 10.10.2013
10.10.2013 Suojelupoliisi
Tillsättande och organisering
-
19.5.2014 Sisäministeriö
Asettamispäätös PDF
25.9.2013 Sisäasiainministeriö
Övriga dokument och promemorior
-
20.9.2013 Puolustusministeriö
-
13.9.2013 Puolustusministeriö
Jäsenten nimeäminen (Päivi Kaukoranta)
13.9.2013 Ulkoasiainministeriö
Jäsenten nimeäminen (Timo Lankinen), VNK/973/03/2013 PDF
12.9.2013 Valtioneuvoston kanslia
Jäsenten nimeäminen (Sami Manninen), OM 63/022/2013 PDF
12.9.2013 Oikeusministeriö
-
11.9.2013 Sisäasiainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt