Poliisimiesvirkojen eroamisikää koskeva selvitys

SM038:00/2010 Projekt

Sisäasiainministeriön poliisiosaston asettamassa poliisimiesvirkojen eroamisikää koskevassa hankkeessa
• selvitetään onko poliisihallinnossa perusteita säilyttää nykyinen eroamisikäsääntely
• selvitetään lukumäärällisesti ne poliisimiesvirat, joita alempi eroamisikäsääntely koskee
• selvitetään järjestelmää koskevat henkilöstölliset, taloudelliset ja muut mahdolliset vaikutukset eri vaihtoehtojen osalta (nykytilan säilyttäminen sellaisenaan tai muutettuna, nykytilan kumoaminen, mahdolliset siirtymäsäännökset jne.)
• selvitetään työryhmän työn aikana mm. valtiovarainministeriön ja valtiokonttorin viralliset näkemykset nykytilanteesta ja tulevaisuudesta
• selvitetään tilanne vertailumaissa
• tehdään tarvittavat muutosehdotukset

Projektets basuppgifter Avslutat

Projektets nummer SM038:00/2010

Ärendenummer

Projektets arrangör inrikesministeriet

Mandattid 19.8.2010 – 31.10.2011

Datum för tillsättande 19.8.2010

Projektets framskridande

Mål och resultat

Hankkeen tavoitteena on selvittää perusteet poliisimiesvirkoja koskeville erityisille eroamisijille sekä tehdä tarvittavat muutosehdotukset.

Utgångspunkter

Valtion henkilöstön eroamisiästä säädetään valtion virkamieslain (750/1994) 35 §:ssä. Virassa tai työssä, jonka laatu sitä vaatii, voidaan asetuksella säätää yleistä eroamisikää alempi eroamisikä. Poliisin hallinnosta annetun asetuksen (158/1996) 24 § ja 34 §:ssä on säädetty yleistä eroamisikää alemmat eroamisiät poliisihallinnossa alipäällystövirkojen, miehistövirkojen ja päällystöön kuuluvien tiettyjen virkojen osalta.

Perustuslain (731/1999) 80 §:n mukaan lailla on säädettävä yksilön oikeuksien ja velvollisuuksien perusteista sekä asioista, jotka perustuslain mukaan muuten kuuluvat lain alaan. Perustuslakivaliokunta on muun muassa lausunnoissaan PeVL 51/2006 vp ja PeVL 9/2009 vp todennut, että virkamiehen eroamisikä kuuluu kiistatta sellaisiin perusteisiin, joista on säädettävä lailla. Lisäksi sisäasiainministeriön poliisiosasto on pyytänyt poliisimiesten eroamisikää koskevasta säädöstasosta valtioneuvoston oikeuskanslerin lausunnon (SMDno/2008/1442). Oikeuskanslerin 4.2.2009 antaman lausunnon mukaan eroamisikää koskevassa mahdollisessa uudistuksessa on tarpeen menetellä perustuslakivaliokunnan lausunnoissa ilmenevällä tavalla eli säätää eroamisijistä lain tasolla.

Poliisihallinnossa on tullut käytännössä esille eräiden poliisimiesvirkojen osalta tilanteita, joissa henkilö ei ollut eroamisikään tullessaan saavuttanut henkilökohtaista eläkeikäänsä. Tästä seuraa, ettei henkilölle kartu eläkettä eroamisiän ja henkilökohtaisen eläkeiän väliseltä ajalta. Poliisimies saisi paremman eläkkeen, jos hän saisi halutessaan palvella pidempään. Sekä puolustusvoimissa että rajavartiolaitoksessa palvelussuhteen jatkaminen määrättyyn ikään asti erityisen eroamisiän täyttymisen jälkeen on tietyin edellytyksin mahdollista.

Näiden seikkojen perusteella asetettiin eräiden poliisimiesvirkojen eroamisikää koskeva lainsäädäntöhanke sisäasiainministeriön päätöksellä 1.9.2009. Hankkeen toimikausi on 1.9.2009-30.9.2010. Asettamispäätöksen mukaan hankkeen tavoitteena on saattaa yleistä eroamisikää koskevat säännökset lain tasolle nykyisen asetustasoisen sääntelyn sijasta. Lisäksi tehdään ne lainsäädäntömuutokset, jotka mahdollistavat palveluksessa jatkamisen eroamisiän saavuttamisen jälkeen täyden eläkkeen saamiseksi. Hankkeessa on edustettuina sisäasiainministeriön poliisiosasto, Poliisihallitus sekä edustajat poliisin henkilöstöjärjestöistä (Spjl ry, PUSH ry sekä JHL ry.).


Valmistelun aikana kartoitettiin vaihtoehtoisia sääntelymahdollisuuksia palveluksen jatkamisen mahdollistamiseksi eroamisiän jälkeen. Koska hankkeen asettamispäätös ei sisältänyt itse eroamisikäsääntelyn tarpeellisuuden arviointia, vaihtoehdot olivat joko palveluksessa jatkamisen mahdollistaminen kaikkien poliisimiesvirkojen osalta tai palveluksessa jatkamisen mahdollistamisen rajaaminen ainoastaan tiettyihin poliisimiesvirkoihin. Hanke valmisteli asiassa hallituksen esitysluonnoksen, mutta totesi, että palveluksessa jatkamisen mahdollistaminen kaikkien poliisimiesvirkojen osalta edellyttää laajaa yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia. Muun muassa taloudelliset vaikutukset sekä vaikutukset poliisin toimintaan tulee selvittää. Toisaalta palveluksessa jatkamisen mahdollisuuden rajaaminen vain päällystöviroissa työskenteleviin poliisimiehiin on ongelmallista yhdenvertaisuussyistä.

Edellä mainituista syistä hankkeessa ei voitu edetä asettamiskirjeen mukaisessa aikataulussa siten, että hallituksen esitys voitaisiin antaa eduskunnalle kevätistuntokaudella 2010. Tämän vuoksi valmistelu keskeytettiin.

Hämeenlinnan hallinto-oikeus on antanut 12.5.2010 päätöksen (10/033/3, 02328/09/1401), jolla se on ratkaissut hallintoriita-asiana rikosylikomisariota koskevan valtion virkamiehen eroamisikäasian. Ratkaisussa hallinto-oikeus on katsonut, että rikosylikomisarion virkasuhteeseen on sovellettava poliisin hallinnosta annetussa asetuksessa säädetyn eroamisiän asemasta valtion virkamieslain säännöstä virkamiehen yleisestä eroamisiästä.

Edellä mainittujen seikkojen perusteella poliisihallinnon eroamisikää koskeva asiakokonaisuus vaatii perusteellista selvitystä, jonka toteuttamiseksi perustetaan uusi selvityshanke.


Lagberedning och utveckling i statsrådet

Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.

Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt