Rahankeräyslaki, hallituksen esityksen valmistelu
SM056:00/2012 Lagstiftningsprojekt
Lainsäädäntöhankkeen tehtävänä on laatia edellä mainitun esiselvityshankkeen pohjalta tarvittavat ehdotukset rahankeräyslain säännösten muutoksiksi tai kokonaan uusiksi säännöksiksi. Ehdotukset valmistellaan hallituksen esityksen muotoon siten, että hallituksen esitys voidaan antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2013.
Hankkeen puitteissa tehdään ehdotukset ainakin seuraavista asiakokonaisuuksista:
- lain säännösten selkeyttäminen yleishyödyllisyyden vaatimuksen osalta
- Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon rahankeräysoikeu-den toteuttaminen
- rahankeräyksen toimeenpanoajan pidentäminen nykyisestä enintään kahden vuoden määräajasta pitempiaikaiseen ajanjaksoon
- muut välttämättömät säännösmuutokset (esim. kihlakunnan käsite lain 16 §:n 2 momentissa)
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer SM056:00/2012
Ärendenummer
Projektets arrangör inrikesministeriet
Mandattid 19.10.2012 – 31.12.2013
Datum för tillsättande 19.10.2012
Lagberedning
Regeringsproposition 6/2014 Uppgifter om behandlingen i riksdagen
Riksdagens svar 69/2014
Antagen författning 652/2014
Mål och resultat
Lainsäädäntöhankkeen tehtävänä on valmistella ehdotukset rahankeräyslain muuttamisesta. Ehdotukset laaditaan hallituksen esityksen muotoon.
Utgångspunkter
Rahankeräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa. Rahankeräyslain tarkoituksena on mahdollistaa yleishyödyllisten yhteisöjen ja säätiöiden yleishyödyllisen toiminnan rahoittamiseksi toimeenpannut rahankeräykset. Yleishyödyllisellä vapaalla kansalaistoiminnalla on yhteiskunnallisesti suuri merkitys. Myös pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmassa todetaan yleishyödyllisten kansalaisjärjestöjen tärkeys suomalaiselle demokratialle ja ihmisten hyvinvoinnille. Hallituksen ohjelmaan sisältyy lisäksi kirjaus kansalaisjärjestöjen varainhankinnan selkeyttämisestä.
Sisäasiainministeriön poliisiosasto asetti 22.11.2011 esiselvityshankkeen, jonka tehtävänä oli arvioida mahdolliset rahankeräyslain (255/2006) muutostarpeet siltä osin kun laissa on asetettu rahankeräysluvan myöntämisen edellytykseksi luvansaajayhteisön tai -säätiön tarkoituksen yksinomainen yleishyödyllisyys sekä edellytys varojen hankkimiseksi yleishyödyllistä toimintaa varten. Lisäksi hankkeen tehtävänä oli arvioida erikseen mahdollisuutta erityisestä syystä myöntää evankelis-luterilaiselle kirkolle tai ortodoksiselle kirkolle taikka niiden seurakunnalle tai seurakuntayhtymälle rahankeräyslupa. Viimeksi mainittu selvitystyö perustuu eduskunnan rahankeräyslakia hyväksyessään antamaan lausumaan kirkkojen rahankeräysoikeuden arvioimisesta. Hankkeen toimikausi päättyi 31.5.2012.
Hankkeen tueksi perustettu esiselvitystyöryhmä katsoi, että rahankeräyslain muuttamiseksi tulisi perustaa lainsäädäntöhanke, jonka puitteissa lakia esitettäisiin täsmennettäväksi rahankeräysluvan edellytyksenä olevan yleishyödyllisyysvaatimuksen osalta. Samalla työryhmä katsoi, että lakia tulisi muuttaa siten, että evankelis-luterilaisen- ja ortodoksisen kirkon seurakunnille avautuisi mahdollisuus kerätä rahaa esimerkiksi diakonisen avustustoiminnan rahoittamiseksi (ks. liite).
Rahankeräyslaki edellyttää, että rahankeräysluvan hakijan on oltava yleishyödyllinen yhteisö tai säätiö, jonka toiminnan tarkoituksen on oltava yksinomaan yleishyödyllinen. Lisäksi laissa edellytetään, että varat, joiden hankkimiseksi rahankeräys toimeenpannaan, tulee käyttää kokonaisuudessaan yleishyödylliseen toimintaan. Evankelis-luterilainen kirkko ja ortodoksisen kirkko taikka niiden seurakunta tai seurakuntayhtymä ei lain mukaan voi saada rahankeräyslupaa.
Työryhmä päätyi esittämään lain joustavoittamista siten, että laista poistettaisiin vaatimus yhteisön tai säätiön yleishyödyllisen tarkoituksen yksinomaisuudesta. Samalla työryhmä katsoi, että lakiin tulisi lisätä yksinomaisuusvaatimus laissa tarkoitettuun keräystarkoitukseen. Kirkkojen rahankeräysoikeuden osalta työryhmä katsoi, että evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkon rahankeräysoikeus voitaisiin toteuttaa luontevammin siten, että rahankeräyslakiin lisättäisiin kirkkojen seurakuntien oikeus saada rahankeräyslupa esimerkiksi diakoniatyön tarkoituksiin.
Tehtävänannon mukaisen arvioinnin lisäksi työryhmän työssä nousi esiin myös muita mahdollisia rahankeräyslain muutostarpeita, joita säädösvalmisteluhankkeessa tulisi tarkastella erikseen. Näistä työryhmä nosti esille laissa säädetyn rahankeräyksen toimeenpanoajan ra-joittumisen enintään kahden vuoden ajanjaksoon.
Remissbehandlingar och höranden
Lisälausunto PDF
14.3.2014 Suomen yliopistot UNIFI ry
Lausunto PDF
16.12.2013 Suomen ortodoksinen kirkko
-
5.12.2013 Poliisihallitus
Lausunto, VM/2301/00.00.05/2013 PDF
2.12.2013 Valtiovarainministeriö
-
2.12.2013 Oikeusministeriö
Lausunto PDF
29.11.2013 Suomen Punainen Risti
Lausunto, Dnro 3956/90/2013 PDF
29.11.2013 Suomen Kuntaliitto
Lausunto PDF
29.11.2013 Suomen yliopistot ry
Lausunto PDF
29.11.2013 Kepa ry
Lausunto PDF
29.11.2013 KHT-yhdistys ry, HTM-tilintarkastajat ry
Lausunto PDF
29.11.2013 Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Aalto-yliopiston opiskelijat PDF
29.11.2013
Lausunto PDF
29.11.2013 Electronic Frontier Finland ry
Lausunto PDF
29.11.2013 Avoin ministeriö ry
Lausunto PDF
29.11.2013 Suomen UNICEF ry
Lausunto PDF
29.11.2013 Suomen vapaakristillinen neuvosto SVKN ry
Lausunto PDF
29.11.2013 Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry
Lausunto PDF
29.11.2013 Vapaa-ajattelijain Liitto ry
Lausunto, TEM/2284/03.01.08/2013 PDF
28.11.2013 Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausunto PDF
28.11.2013 Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry
Lausunto PDF
28.11.2013 Suomen juutalaisten seurakuntien keskusneuvosto ry
Lausunto PDF
28.11.2013 Itä-Suomen yliopisto
Lausunto PDF
28.11.2013 Asiakkuusmarkkinointiliitto
Lausunto, OKM/149/050/2013 PDF
28.11.2013 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Lausunto PDF
27.11.2013 Vastuullinen lahjoittaminen ry
-
26.11.2013 Oulun yliopisto
-
26.11.2013 Vaasan yliopisto
Lausunto PDF
25.11.2013 Taideyliopisto
Lausunto PDF
25.11.2013 Åbo Akademi
Lausunto, Dnro 696/00.07.00/2013 PDF
25.11.2013 Aalto-yliopisto
Lausunto PDF
24.11.2013 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
Lausunto PDF
21.11.2013 Maanpuolustuksen Tuki ry
-
21.11.2013 Suomen ev.lut. kirkko
Lausunto, Dnro 849/04/2013 PDF
21.11.2013 Helsingin yliopisto
Lausunto PDF
20.11.2013 Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys
Lausunto PDF
15.11.2013 Lions Clubs International
Lausunto PDF
14.11.2013 Jehova todistajat
-
14.11.2013 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto, KKV/2848/03.02/2013 PDF
7.11.2013 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
lausunto PDF
29.10.2013 Marttaliitto Oy
Lausunto PDF
23.10.2013 Hanken Svenska handelshögskolans
Lausuntopyyntö PDF
18.10.2013 Sisäasiainministeriö
Yliopistojen yhteinen kannanotto PDF
16.9.2013 Itä-Suomen yliopisto
Työryhmän raportti kannanottoineen PDF
22.4.2013 Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE
Kannanotto PDF
16.4.2013 Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Lausunto PDF
18.1.2013 Suomen yliopistot ry
Övriga dokument och promemorior
Luonnos hallituksen esitykseksi PDF
18.10.2013 Sisäasiainministeriö
Kannanotto PDF
19.4.2013 Suomen Pelastusarmeija
Kannanotto PDF
17.4.2013 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Esitys PDF
5.4.2013 Vastuullinen lahjoittaminen ry Vala
Arviomuistio PDF
31.5.2012 Sisäasiainministeriö
Tillsättande och organisering
Asettamispäätös PDF
19.10.2012 Sisäasiainministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt