Utredning kartlägger olika alternativ till tagande i förvar
Inrikesministeriets utredning av olika alternativ till tagande i förvar av utlänningar har blivit klar. Utredningen anknyter till en regeringsproposition om tagande i förvar som lämnades till riksdagen i september 2014. Statsrådet konstaterade i samband med behandlingen att målet är att utvidga förbudet mot tagande i förvar så att det gäller alla ensamkommande minderåriga som ska avlägsnas ur landet.
Utredningen innehåller en granskning av nuläget i Finland vad gäller säkringsåtgärderna enligt utlänningslagen, en jämförelse av internationella förfaranden samt fyra förslag till åtgärder för att utveckla alternativen till tagande i förvar. I synnerhet har alternativ sökts till tagande i förvar av barn.
Tagande i förvar är en av de säkringsåtgärder som avses i utlänningslagen och som har som mål att t.ex. göra det lättare att avlägsna en person ur landet.
Redan för närvarande är tagandet i förvar en säkringsåtgärd som vidtas i sista hand. Tröskeln för tagande i förvar är hög, i synnerhet när det gäller minderåriga. I den proposition som riksdagen håller på att behandla förbjuds tagande i förvar av asylsökande barn som är i landet utan vårdnadshavare. Avsikten är att ett ensamkommande barn under 15 år inte får tas i förvar även efter att han eller hon meddelats ett beslut om avlägsnande ur landet.
Fyra åtgärder för att utveckla alternativen till tagande i förvar
I utredningen presenteras fyra eventuella åtgärder för att utveckla säkringsåtgärderna. De två första åtgärderna kan tas i bruk genast men de två sista är nya åtgärder i Finland och kräver en tillräcklig beredning.
1) Effektivisering och bättre statistikföring av de nuvarande säkringsåtgärderna
Att effektivisera användningen av de nuvarande alternativen till tagande i förvar förutsätter att regeringens proposition om tagande i förvar godkänns i riksdagen. I propositionen ingriper man i flera problem i det nuvarande förfarandet. För närvarande kan t.ex. anmälningsskyldigheten fullgöras endast hos polis- eller gränskontrollmyndigheten. Avsikten är att man i fortsättningen kan anmäla sig vid en förläggning.
2) Samarbete med barnskyddsmyndigheterna
När tagande i förvar av barn övervägs bör man redan med stöd av gällande lag av socialmyndigheten begära utlåtande om de faktorer som hänför sig till barnets bästa. I dessa situationer bör man i fortsättningen allt noggrannare utreda om tagandet i förvar kan ersättas med barnskyddsåtgärder.
3) Skyldigheter i fråga om bostadsort
I många länder är skyldigheterna i fråga om bostadsort ett alternativ till tagande i förvar, vilket i Finland skulle innebära att personen bor på en förläggning under övervakning. Det föreslås att barn utan vårdnadshavare bor i grupphem eller stödbostäder. Fördelen jämfört med tagande i förvar är att kunna leva ett normalare vardagsliv.
4) Elektronisk övervakning
Med elektronisk övervakning avses begränsning av personens rätt att röra sig och övervakning med hjälp av en övervakningsanordning. I praktiken åläggs personen en skyldighet i fråga om bostadsort som sedan ska övervakas elektroniskt.
Justitieministeriet håller på att utreda utnyttjandet av den elektroniska övervakningen som ett alternativ till häkte. Arbetsgruppens betänkande blir färdig våren 2015. Det är viktigt att utnyttja detta utredningsarbete i beredningen.
Internationellt sett håller olika alternativ till tagande i förvar först på att utvecklas
Utredningens internationella jämförelse baserar sig till stora delar på den undersökning gällande 26 europeiska länder som Europeiska migrationsnätverket (EMN) slutfört i höst. Av jämförelsen framgår det att man i många länder först håller på att utveckla säkringsåtgärder, och ingen omfattande statistik över deras användbarhet finns till förfogande. Inget av de länder som var med i jämförelsen har helt kunnat avstå från tagande i förvar, men i och med att alternativen utvecklas, används det allt mer sällan.
Beredningen framskrider
Beredningen fortsätter enligt de mål som ställts upp av regeringen.
Utredning av olika alternativ till tagande i förvar: www.intermin.fi/publikation/352014
Europeiska migrationsnätverkets rapport (på engelska): http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-we-do/networks/european_migration_network/reports/docs/emn-studies/emn_study_detention_alternatives_to_detention_synthesis_report_en.pdf
EMN-undersökningens viktigaste punkter (på finska): www.emn.fi/files/1092/EMN_Inform_Detention_and_alternatives_to_detention_Final_FI_17122014.pdf
Närmare information om lagprojektet: www.intermin.fi/sv/lagberedning/tagande_i_forvar_av_utlanningar
Ytterligare information:
specialmedarbetare Sonja Falk, tfn 050 530 4137, överinspektör Katri Niskanen, tfn 0295 488 658